کد مطلب: ۳۱۹۳۹۱

ورزش منظم با شدت متوسط سبب کاهش فشار خون می‌شود

ورزش منظم با شدت متوسط سبب کاهش فشار خون می‌شود

یک متخصص پزشکی ورزشی می‌گوید: انجام فعالیت ورزشی منظم با شدت متوسط عوامل خطرزای قلبی و عروقی و پرفشاری خون را کاهش می‌دهد و دیگر نیاز به استفاده از داروهای پایین آورنده فشار خون نیست.

دکتر احمد باقری مقدم اظهار کرد: نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که رابطه معکوسی بین سطح آمادگی جسمانی و فشار خون وجود دارد و انجام تمرینات ورزشی مناسب می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود.

به گزارش تجارت‌نیوز،باقری گفت: ورزش شدت عوامل خطرزای قلبی _ عروقی و مصرف داروی ضد پرفشاری خون را کاهش می‌دهد و از ریسک مرگ زودرس جلوگیری می‌کند.

باقری مقدم خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد آمادگی جسمانی حد مطلوب با پایین بودن فشار خون ماگزیمم در حالت استراحت ارتباط دارد و کم شدن وزن و پرهیز از مصرف دخانیات به کاهش بیشتر فشار خون کمک می‌کند. همچنین کم شدن فشار خون با انجام ورزش با شدت متوسط میسر است و انجام فعالیت فیزیکی سبک مانند راه رفتن یا باغبانی کردن که مجموعا به سبک زندگی کم تحرک مرتبط است، در کاهش آن نقش زیادی ندارد.

این متخصص پزشکی ورزشی ادامه داد: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تجویز نسخه ورزشی با شدت تمرین متوسط تأثیر زیادی در پایین آوردن فشار خون در مقایسه با ورزش با میزان شدت زیاد دارد. کاهش فشار خون ناشی از ورزش کردن معمولا در طی۴ تا ۵ هفته حاصل می شود و تا زمانی که برنامه ورزشی ادامه داشته باشد، حفظ می‌شود. افرادی که به طور مشخص در حالت استراحت دارای فشار خون بالا هستند نباید قبل از دارو درمانی اقدام به انجام ورزش کنند.

وی در پایان افزود: فشار خون حداقل بالا ممکن است با تمرینات قدرتی یا هر نوع ورزش دیگری که دارای جزء ایزومتریک قوی است (مثل پارو کردن برف) تشدید گردد. فعالیت بی هوازی شدید نیز محرک یک واکنش افزایش فشار خون است. تمرینات با وزنه عموما به عنوان شکل اولیه ورزش درمانی فشار خون توصیه نمی شود، مگر در صورتی که دفعات تکرار بالا و مقدار وزنه کم باشد. البته اثبات نشده که تمرین با وزنه فشار خون در حال استراحت را به صورت مداوم کاهش می‌دهد، بلکه تمرین با وزنه باید با رعایت احتیاطات خاص همراه باشد تا از حبس کردن نفس در حین بالا بردن وزنه جلوگیری به عمل آورد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.