خبر فوری:

کد مطلب: ۵۷۴۶۸۷

آخرین وضعیت تجارت ایران و افغانستان

آخرین وضعیت تجارت ایران و افغانستان

سخنگوی گمرک، در مورد وضعیت تجارت ایران و افغانستان، توضیح داد که روند تجارت بین دو کشور که در یک ماه و نیم گذشته کند شده بود، تقریباً به حالت عادی بازگشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روح‌الله لطیفی گفت: با بروز تحولات و اتفاقاتی که در کشور افغانستان طی یک ماه و نیم گذشته به‌وجود آمده بود، تجارت کشور با افغانستان متوقف نشد و فقط در مرز ماهی‌رود کمتر از ۲۴ ساعت، مرز دوقارون کمتر از ۳ روز و مرز میلک کمتر از ۵ روز توقف را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: به‌دلیل اتفاقاتی که در کشور افغانستان افتاد در برخی از روز‌ها تاجر‌ها تصمیم گرفته بودند که میزان کالا‌های خود را کمی کاهش دهند، البته طی چند روز گذشته میزان تبادل کالا در مرز‌های سه‌گانه ما با افغانستان دوباره افزایش پیدا کرده و به حالت عادی بازگشته است.

سخنگوی گمرک گفت: معمولاً در ماه شهریور ایران با عرضه تره‌بار برای مردم افغانستان صادرات خود را افزایش می‌دهد و کنار این کالا صادرات کالا‌هایی مثل شوینده، مواد غذایی و مصالح ساختمانی هم از این مرز‌ها افزایش پیدا می‌کند.

لطیفی افزود: طی ۵ماهه نخست امسال دو میلیون و ۱۶۵ هزار تن کالا به‌ارزش ۸۵۵ میلیون دلار از ایران به کشور افغانستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک و ۷دهم درصد کاهش و نسبت به سال ۹۸ پنج درصد کاهش داشته است ( تسنیم ).

آغاز دوباره صادرات سوخت

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته نیز ایسنا نیز به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرد که صادرات سوخت ایران به افغانستان، از چند روز قبل به درخواست دولت جدید این کشور، دوباره آغاز شده است.

همزمان با خروج بسیاری از شهروندان افغان از شهرها به دلیل نگرانی از اقدامات تلافی‌جویانه و بازگشت قوانین سخت‌گیرانه‌ای که طالبان دو دهه پیش به اجرا گذاشته بود، قیمت بنزین در افغانستان به ۹۰۰ دلار در هر تن رسیده است. طالبان برای مقابله با افزایش قیمت، از ایران خواسته است مرزها را برای بازرگانان باز نگه دارد.

طالبان برای ایران پیام ارسال کرد

حمید حسینی، از اعضای هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در این مورد به رویترز گفت: طالبان پیامی را به ایران ارسال و اعلام کرد که می توانید به صادرات فرآورده های نفتی ادامه دهید.

وی در ادامه بیان کرد: تصور می‌کنم دولت هند همکاری با دولت طالبان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. ایران می‌تواند تجارت با افغانستان را دو برابر کند. دولت اشرف غنی به دلیل تحریم‌های آمریکا هموار تلاش می‌کرد همکاری با ایران را محدود کند.

مطالعه متن کامل گزارش امکان افزایش ۲ برابری تجارت با افغانستان پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.