کد مطلب: ۶۴۵۳۹۶

آمریکا آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران را رد کرد

آمریکا آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران را رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره وضعیت مذاکرات وین و صحت برخی گزارش‌ها درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی به دلیل تحریم‌های واشنگتن، پاسخ داد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایسنا ، به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه اطلاعات جدیدی از مذاکرات وین وجود دارد که مدتی پیش به دلایلی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است، آیا به زودی جلسه‌ای تشکیل خواهد شد یا نه، همچنین در پاسخ به این‌که آیا آمریکا پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است و آیا در جریان است که هر یک از متحدان آمریکا مبالغی از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده باشند، گفت: تمامی تحریم‌های ما هنوز پابرجا هستند و پابرجا و فعال خواهند ماند، مادامی که بتوانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام دست پیدا کنیم.

شنیدن برخی گزارش‌هایی که صحت نداشته‌اند و به کلی نادرست هستند، تاسف‌بار بوده است، نه تنها در زمینه مسئله تحریم‌ها یا لغو تحریم‌ها بلکه باید بگویم در زمینه این مسئله مربوطه و تلفیق آن با ادعاهایی غلط درباره توافقی در زمینه [آزادی] زندانیان.

پرایس ادامه داد: واقعیت این است که، متاسفانه ما هیچ خبری برای اعلام کردن درباره یک گشایش [بلوکهدر مذاکرات] نداریم.

وی با بیان این که هرگونه اطلاعات مربوط به زندانیان ما که در ایران در زندان به سر می‌برند، مستقیما از سوی وزارت امور خارجه ارائه‌ خواهد شد، اظهار کرد: ما در جریانیم که اطلاعات نادرست زیادی پخش شده است. از همه می‌خواهیم در زمینه این گزارش‌ها احتیاط کنند. اما الان آنچه مسلم است، این است که دو مسیر موازی در قبال ایران وجود دارد، یکی در چارچوب مذاکرات وین برای بازگشتی دوجانبه به اجرایی شدن کامل برجام و دیگری آزادسازی تمام چهار شهروند آمریکایی که در ایران زندانی شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین بیان کرد: متاسفانه در این مرحله، هیچ یک از این مذاکرات به طور موفقیت‌آمیز به نتیجه نرسیده است. هرگونه گزارش خلاف این، مثل همان موردی که اشاره کردید، گزارش‌ها درباره این که پول‌های ایران در حساب‌های مسدود شده در کشورهای طرف سوم[طرف سوم تحریم‌های آمریکا] نادرست هستند، نه شرکای ما این پول‌ها را به ایران داده‌اند و نه آمریکا انتقال این پول‌های بلوکه شده را مجاز یا تایید کرده است.

او در پایان گفت: ما با نهایت فوریت به پیش‌برد این مذاکرات ادامه می‌دهیم. از ایران هم می‌خواهیم همین کار را بکند. از ایران می‌خواهیم بگذارد باقر و سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز که شهروندان آمریکا هستند به کشورشان و نزد عزیزانشان بازگردند.

اظهارات پرایس درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی در پی این مطرح می‌شود که اخیرا اخباری درباره احتمال آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران منتشر شده و گمانه زنی‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که قرار است دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد و به حساب بانک مرکزی ایران منتقل شود.

چند میلیارد دلار از پول‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شده است و سئول می‌گوید به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند این پول را به ایران بازگرداند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا درمورد اخبار منتشرشده درباره آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران، با تایید این خبر گفت: اصل آزادسازی انجام می‌شود.

مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای، توافقی که ایران در ازای لغو تحریم‌های آن برنامه هسته‌ای‌اش را محدودتر می‌کرد، در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی روسیه با اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شد.آزاد سازی
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره در نشست خبری اخیرش گفت: آن چه که در وین هست به خاطر رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد .

خطیب زاده مدتی پیش، با بیان این که دولت واشنگتن در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیمات سیاسی خود را نگرفته است تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند موضوعات باقی مانده در این مذاکرات را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند.

او افزود: ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی کنیم و اگر آمریکا می خواهد توافقی صورت بگیرد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درارتباط با توقف مذاکرات وین تصریح کرد: آنچه که در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده اند و آنها همان رویکردی را در پیش گرفته اند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شده است. یعنی منوط کردن یک توافق بین المللی به زد و بندهای داخلی خودشان .

خطیب‌زاده با بیان این‌که «توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل در مورد این توافق بین المللی چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد» تاکید کرد: آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات و تطویل آن در روزهای آتی است.

راه حل هم در کاخ سفید است. آنها باید به خواسته های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است پاسخ منطقی بدهد که ما آماده شویم تا به وین برگردیم.

خطیب‌زاده گفت: توافق بسیار در دسترس است و آمریکا بداند و یقین کند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود رد نمی شویم و از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بنیامین

    خدا رو شکر

  • شاهماهی

    آقایان , خط قرمز خود را آسایش و سربلندی مردم این مرزوبوم قرار دهید . تاریخ هیچ خط قرمز دیگری را از شما نخواهد پذیرفت …………………………