کد مطلب: ۶۳۲۹۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش مراجعات برای درمان HPV / واکسن خارجی ایمنی‌زایی بیشتری دارد؟

افزایش مراجعات برای درمان HPV / واکسن خارجی ایمنی‌زایی بیشتری دارد؟

آنژیلا عطایی، مدیر عامل کلینیک پاپیلوما بیمارستان لولاگر می‌گوید: «جمعیتی که برای تشخیص و درمان ویروس HPV (عامل برخی از سرطان‌ها) به آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی مرتبط مراجعه می‌کنند زیاد و رو به افزایش است.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی از بیماری‌های رایج در روابط جنسی است. متخصصان می‌گویند فعلا دارویی برای پاپیلومای انسانی وجود ندارد که به طور قطعی آن را درمان کند. اما واکسیناسیون می‌تواند در برابر برخی از تیپ‌های آن ایمنی ایجاد کند. البته واردات واکسن خارجی برای مقابله با آن با محدودیت انجام می‌شود.

ویروس HPV شاید برای برخی نام آشنا نباشد. این ویروس می‌تواند عامل چندین نوع سرطان باشد. گاهی افراد بدون اینکه مطلع باشند ناقل این ویروس هستند. برای جلوگیری از ابتلا به پاپیلومای انسانی باید راه‌های انتقال و پیشگیری از آن را شناخت. در غیر این صورت این ویروس در جامعه شیوع پیدا می‌کند. اما وضعیت ایران از نظر انتشار این ویروس چگونه است؟ آیا مردم به راحتی به واکسن آن دسترسی دارند؟

افزایش مراجعات برای تشخیص و درمان HPV

آنژیلا عطایی، مدیر عامل کلینیک پاپیلوما بیمارستان لولاگر به تجارت‌نیوز می‌گوید: «جمعیتی که برای تشخیص و درمان پاپیلومای انسانی به آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی مرتبط مراجعه می‌کنند زیاد و رو به افزایش است. البته اغلب مطالعات انجام شده شیوع این بیماری را در جامعه نشان نمی‌دهد.»

او می‌گوید: «متاسفانه ابتلای به این ویروس و بروز زگیل‌های تناسلی می‌تواند باعث بروز اختلاف بین همسران و یا حتی طلاق شود.»

اطلاعات غلط مردم درباره پاپیلوما

هنوز آگاهی برخی از مردم نسبت به ویروس HPV و بیماری‌زایی آن کم است. نبود اطلاعات در این زمینه هم می‌تواند به انتشار بیشتر آن دامن بزند. رئیس دپارتمان پاپیلومای مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: « اخیرا به خاطر دسترسی عموم مردم به گوشی‌های هوشمند و افزایش شبکه‌های مجازی، سطح آگاهی مردم افزایش پیدا کرده است.»

عطایی ادامه می‌دهد: «البته متاسفانه اغلب مردم از مجاری نادرست به اطلاعات غلط درباره پاپیلومای انسان دست پیدا می‌کنند. در واقع همه اطلاعات مربوط به این ویروس در فضای مجازی صحیح نیست. می‌توان گفت که اغلب مردم به انبوهی از اطلاعات پراکنده و نادرست دسترسی دارند.»

ویروس HPV عامل چه سرطان‌هایی است؟

این متخصص ویروس‌شناسی پزشکی می‌گوید: «ویروس HPV عامل زگیل‌های پوستی، زگیل‌های تناسلی، سرطان‌های دهانه رحم و آلت تناسلی مردان، سرطان مقعد و نیز مواردی از سرطان‌های سر وگردن است.»

گاهی ممکن است فرد مبتلا به پاپیلومای انسانی ناقل باشد بی آنکه بداند. عطایی درباره علائم ابتلا به HPV می‌گوید: «در بسیاری از موارد ابتلای فرد به این ویروس، بدون علامت است. تنها علامت این بیماری که ممکن است با چشم دیده شود ضایعات زگیل است.»

چگونه از ابتلا به HPV جلوگیری کنیم؟

مدیر عامل کلینیک پاپیلوما بیمارستان لولاگر درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس توضیح می‌دهد: «واکسیناسیون مهمترین راه پیشگیری از این بیماری است. از آنجا که مهمترین راه انتقال این ویروس، ارتباط جنسی است بنابراین رعایت اخلاق و حفظ حریم‌های لازم در این مورد راه پیشگیری از ابتلاست. استفاده صحیح از کاندوم در حین تماس جنسی می‌تواند تا حدودی از ابتلا به پاپیلومای انسانی جلوگیری کند.»

او ادامه می‌دهد: «همچنین تماس مستقیم پوستی یا در مواردی استفاده از البسه و حوله فرد آلوده می‌تواند عامل انتقال این ویروس باشد.»

واکسن خارجی ایمنی‌زایی بیشتری دارد

دسترسی به واکسن پاپیلومای انسان اما نیز سرنوشتی مانند برخی از داروها در ماه‌های اخیر دارد. عطایی درباره دسترسی به واکسن HPV در ایران می‌گوید: «واردات واکسن خارجی بسیار محدود بوده و این واکسن کمیاب است. البته واکسن ایرانی تقریبا به راحتی در دسترس است.»

بین نوع ایرانی و خارجی واکسن از نظر کیفیت چه تفاوتی دارد؟ مدیر عامل کلینیک پاپیلوما بیمارستان لولاگر در پاسخ به این سوال می‌گوید: «واکسن خارجی که فعلا در ایران موجود است واکسن گارداسیل ۴ ظرفیتی است. واکسن گارداسیل علیه تیپ‌های مهم ۱۶ و ۱۸ و ۶ و ۱۱ ایمنی ایجاد می‌کند. واکسن ایرانی دو ظرفیتی است و علیه تیپ‌های ۱۶ و ۱۸ ایمنی ایجاد می‌کند.»

بهترین زمان برای واکسیناسیون HPV

آنطور که عطایی می‌گوید واکسیناسیون اگر در سنین پایین انجام شود می‌تواند شیوع این ویروس در جامعه را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

اما بهترین سن برای دریافت واکسن HPV چه زمانی است؟ این متخصص ویروس‌شناسی پزشکی می‌گوید: «بهترین سن شروع واکسیناسیون ۹ سالگی در دختران و ۱۱ سالگی در پسران است. در منابع علمی به دلایلی حداکثر سن تزریق واکسن را ۲۶ سالگی اعلام کردند اما تا ۴۰ سالگی هم این واکسن را توصیه می‌کنند. در شرایطی برای سنین بالاتر هم واکسن تجویز می‌شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.