کد مطلب: ۳۰۸۶۷۳

١٣ نکته برای خرید خودروی دست دوم

١٣ نکته برای خرید خودروی دست دوم

خرید خودروی دست دوم یکی از بزرگترین ریسک‌هایی است که ممکن است هر کس در زندگی مرتکب شود.

خریداران تازه‌کار معمولا شیفته وضع ظاهری خودرو می‌شوند و البته مکافات این زودباوری را نیز پس خواهند داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اما با در نظر گرفتن مواردی می‌توانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

١- به خوردگی و زنگ‌زدگی بدنه خودرو توجه کنید. راه تشخیص آن حرکت‌دادن آهن‌ربا روی بدنه خودرو است. اگر آهن‌ربا به قسمت وسیعی از بدنه نچسبد، نشانگر آن است که این قسمت به دلیل تصادف از بین رفته و با بتونه پر شده است. اگر قسمت‌های از بین رفته زیاد باشد از خریدن خودرو صرف نظر کنید.

٢- به همه جای خودرو به صورت عمودی فشار زیادی وارد کنید. در حالت طبیعی باید خودرو به شکل اولیه خود بازگردد، اما اگر خودرو شروع به لرزیدن کرد، نشانگر آن است که سیستم تعلیق خودرو نیاز به تعمیر دارد.

٣- درها و پنجره‌ها و درِ کاپوت و صندوق عقب را چک کنید و ببینید که به راحتی باز و بسته می‌شوند و کلیدها راحت در قفل‌ها می‌چرخند.

٤- پارگی صندلی‌ها را بررسی کنید و کفی خودرو را کنار بزنید. اگر قسمتی از کف خودرو زنگ‌زده باشد، به این معناست که آب به زودی به داخل خودرو نفوذ می‌کند.

٥- برق خودرو را به دقت بررسی کنید؛ چراغ‌ها، راهنماها، بوق … و آب‌پاش‌ها .

٦- به کیلومترشمار نگاه کنید، راننده معمولی در سال ١٢هزار کیلومتر می‌راند، اما خودرویی که در خدمت شرکت است، در سال ٤٠ هزار کیلومتر راه می‌پیماید .

٧- موتور را بررسی کنید تا هرگونه علامت تعمیری را در آن بیابید. این علامات عبارتند از: روغن‌کاری جدید یا لحیم و گاهی اوقات تمیزی غیر عادی زیر درپوش موتور.

٨- مکان‌هایی را که آب به بیرون ترشح می‌کند به دقت بررسی کنید. تعویض شیلنگ آب کار آسانی است، اما اگر آب از رادیاتور ترشح کند باید آن را تعویض کنید و این کار هزینه سنگینی در بردارد.

٩- موتور را روشن کنید و بگذارید به آرامی حرکت کند (بچرخد). دیده شده که بعضی از بنگاهداران متقلب روغن غلیظ در موتور و جعبه دنده می‌ریزند تا مانع شنیده‌شدن صداهای ناهنجار موتور شوند.

١٠- درپوش کارتر را بردارید، به‌گونه‌ای که از روغن پر شود. وجود بخار یا دود نشانگر خرابی بزرگ است که باید موتور را تعویض کنید. بعد از اینکه موتور را ٥ دقیقه روشن گذاشتید، اگر دود سیاه از اگزوز خارج شد، دلالت بر وقفه در کاربراتور می‌کند، اما اگر دود آبی بود، نشانگر این است که کاربراتور باید با هزینه سنگینی تعمیر شود.

١١- باتری را بررسی کنید، یعنی ابتدا چند دقیقه روشن کنید و ببینید که بعد از آن موتور به راحتی روشن می‌شود. سپس فرمان را در سرازیری که شیبش تند و پرپیچ و خم باشد، امتحان کنید و ببینید که صدایی از آن خارج نمی‌شود، سپس خودرو باید در مسیر مستقیم به سرعت ١٠٠ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

١٢- به هر صدای غیر عادی داخل خودرو گوش کنید. اگر هنگام پیچیدن از چرخ‌های جلو صدای بلندی شنیده شد، نشانگر وجود مشکل در سیستم کمک فنر خودرو است.

١٣- در سرعت زیاد (٥٠کیلومتر در ساعت) دست خود را از روی فرمان بردارید. اگر خودرو لرزید یا به این سمت و آن سمت کشیده یا از خط مستقیم خارج شد، فرمان‌ها نیاز به میزان شدن و تعمیر دارد. البته قبل از اینکه تصمیم نهایی را برای خرید خودروی دست دوم بگیرید، بهتر است از کارشناسی کمک بگیرید تا خودرو را به دقت بررسی کند.

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.