کد مطلب: ۴۲۳۵۴۴

پروازهای ایران پس از سقوط بویینگ ۷۳۷ چگونه شده‌اند؟

پروازهای ایران پس از سقوط بویینگ 737 چگونه شده‌اند؟

بالاگرفتن تنش‌های اخیر در خاورمیانه بین ایران و آمریکا بهانه‌ای شد که ایرلاین‌ها و خطوط پروازی اروپایی یکی پس از دیگری پروازهای خود از آسمان ایران و حتی به ایران را لغو کردند. همین موضوع منجر به کاهش ۵۰‌درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنا به اعلام انجمن آژانس‌های مسافرتی تمام تورهای کانادا و آمریکا به ایران لغو شده‌اند و بیشتر از ٦٠‌درصد گردشگران آسیایی از سفر به ایران انصراف داده‌اند. تقریبا تمام ایرلاینهای اروپایی سفر به آسمان ایران را تعلیق کرده‌اند.

بررسی سایت ردیابی پرواز «فلایت رادار٢٤» نشان می‌دهد که درحال حاضر تقریبا هیچ پرواز خارجی از روی آسمان ایران عبور نمی‌کند. دفاتر انجمن‌های مسافرتی هم بیانیه‌ای امضا کرده‌اند و خواسته‌اند وضع فوق‌العاده برای صنعت گردشگری ایران اعلام شود.

مسافران ایرانی خارج از کشور برای انجام پروازهای یکسره به ایران دچار مشکل شده‌اند و بسیاری از آنها می‌گویند که ایرلاینهای خارجی مسافران را تنها تا مقاصدی مانند استانبول و دوبی انتقال داده و مسافران ایران ناچارند که بقیه مسیر را به صورت زمینی تا ایران طی کنند.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی هم به ایلنا اعلام کرده ٧٠‌درصد تورهای خارجی، ورود به ایران را لغو کرده‌اند که این موضوع درآمد هتلینگ و توریسم در کشور را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر، این اتفاق بی‌شک صنعت هوایی کشور را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که کارشناس صنعت هوایی در گفت‌وگو با «شهروند» به مضرات این تحریم‌ها برای اقتصاد ایران اشاره کرده است.

موج لغو سفر به ایران

بعد از اتفاقات رخ‌داده در روز‌های اخیر، آژانس امنیت هوایی به‌عنوان یک نهاد تخصصی تحت‌نظر اتحادیه اروپا که در زمینه ایمنی هوانوردی غیرنظامی و مسافربری به وضع و اعمال قوانین و مقررات می‌پردازد نیز، در بیانیه‌ای به تمام شرکت‌های هواپیمایی اروپایی هشدار داد تا اطلاع ثانوی بر فراز آسمان ایران پرواز نکنند. اعلام این وضعیت، برخی مسافران را ازجمله آنهایی که از قبل بلیت این شرکت‌های هواپیمایی را تهیه کرده بودند، بلاتکلیف و سرگردان کرده است.

همچنین، وزارت امورخارجه در برخی کشورها به شهروندان‌شان برای سفر به ایران هشدار و اخطارهایی داده که سبب انصراف گردشگران از سفر ایران شده است. علاوه بر این، شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا و شرکت‌های تابعه آن، اعلام کرده‌اند که تمام پروازهای خود به تهران یا از تهران را حداقل تا بیستم ژانویه (۳۰ دی) لغو می‌کنند.

در اقدامی دیگر، سوئد حتی دستور لغو پروازهای ایران‌ایر از تهران به دو شهر استکهلم و گوتنبرگ را صادر کرده است. ترکیش ایرلاین، خطوط هواپیمایی سان اکسپرس، ایر فرانس و خطوط هواپیمایی امارات و هواپیمایی اتریش هم پروازها از آسمان ایران یا به مقصد کشورمان را کنسل کردند.

طبق آمار اعلام‌شده، از طرف انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی تورهای ورودی از امریکا و کانادا ۱۰۰درصد، تورهای استرالیا و حوزه اقیانوسیه ۸۰درصد، تورهای ورودی از اروپا ۶۰‌درصد و تورهای ورودی آسیا ۶۰‌درصد سفرهای خود را لغو کرده‌اند.

شرایط اضطراری برای صنعت توریسم

تحریم‌های هوایی ایران و تعلیق پروازهای خارجی در یکی دو روز اخیر باعث شد انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نامه‌ای جمعی نوشته و درخواست کردند که شرایط برای این صنف فوق العاده اعلام شود.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «درشرایط فعلی کشور با توجه به شرایط خاص منطقه و کنسلی گسترده تورهای ورودی و به دنبال آن احتمال بروز ضرر و زیان مالی دفاتر و آژانس‌های هواپیمایی فعال در زمینه ورود گردشگر به ایران، وجود دارد. خواهشمند است دستور بدهید به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی دفاتر و آژانس‌های فعال در حوزه تورهای ورودی، هماهنگی‌های لازم را با نهادهای مربوط و خصوصا جامعه آژانس‌های فعال در حوزه تورهای ورودی، نهادهای ذی‌ربط و خصوصا جامعه هتلداران برای همکاری در لحظات «فورس ماژور» مبذول کنند.»

شرایط فوق‌العاده زمانی تعیین می‌شود که پروازها و هتل‌ها طی یک وضع ویژه همچون تهدیدات امنیتی، شرایط جوی یا اعمال محدودیت یا ممنوعیت از سوی دولت‌ها برای سفر به مناطقی خاص، خارج از اراده مسافر کنسل می‌شوند. درصورت اعلام رسمی این وضعیت، هیچ‌یک از هتل‌ها و آژانس‌ها مجاز نیستند از مردم پولی بابت کنسلی اقامتگاه و پرواز، کسر یا آنها را مشمول جریمه کنند.

ایرلاین‌های خارجی به ‌زودی برمی‌گردند

شرکت‌های هوایی برای همیشه از ایران نرفته‌اند و آنها به ‌زودی برمی‌گردند. این موضوع را آرمان بیات، کارشناس صنعت هوایی درباره تعلیق پروازهای خارجی به داخل ایران می‌گوید و توضیح می‌دهد: «اینکه گفته می‌شود برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی سفرهای خود را به ایران لغو کرده‌اند، درست نیست بلکه آن‎‌ها سفرهای خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «در ادبیات صنعت هواپیمایی وقتی از لغو سفر صحبت می‌شود که مسیر به‌طورکلی بسته شده باشد؛ درحالی ‌که اتفاقات رخ‌داده باعث بسته‌شدن مسیرهای هوایی ایران نشده بلکه فقط به دلایل امنیتی که تا حدودی هم قابل پیش‌بینی بود، فعلا پروازها به حالت تعلیق درآمده‌اند و این اصلا به معنی قطع همکاری این شرکت‌ها با صنعت هواپیمایی ایران نیست.»

به گفته بیات، برخی از شرکت‌های هواپیمایی مثل ایرفرانس به دلایل سیاسی ترجیح دادند دیگر با ایران همکاری نداشته باشند اما شرکت‌هایی که در روزهای اخیر سفرهای خود به ایران را به حالت تعلیق درآورده‌اند، دوباره همکاری خود را با ایران از سر خواهند گرفت؛ چون بازار خوبی در حمل‌ونقل هوایی ایران دارند. از نظر مباحث اقتصادی ایرلاینهای بین‌المللی به بازار ایران نیاز دارند. با اتفاقاتی هم که در روزهای اخیر افتاده، این تعلیق کاملا طبیعی بود اما قطعا کوتاه‌مدت است.

این کارشناس صنعت هوایی درباره اینکه مسافران ایرانی برای سفر به خارج از کشور با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند؛ ادامه داد: «با بحران‌هایی که این روزها ایجاد شده، هم صنعت توریسم کشور آسیب می‌بیند، هم سردرگمی‌هایی برای مسافران پیش می‌آید. مسافران در کوتاه‌مدت دچار سردرگمی شده و برای رفت‌وآمدهای خود به مشکل برمی‌خورند و مسیرهای آن‌ها طولانی‌تر می‌شود اما بعید به نظر می‌رسد که این شرایط ادامه‌دار باشد.

به اعتقاد من تا کمتر از پایان‌ سال‌جاری دوباره اعتماد بین‌المللی به آسمان ایران برمی‌گردد، چون ایران تاکنون هم از نظر پروازهای عبوری و هم پروازهایی که هواپیما در فرودگاه‌های ما نشسته‌اند، امتحان خود را پس داده و از نظر امنیتی هم شرایط قابل قبولی دارد، ضمن اینکه فعالیت ترکیش و لوفت‌هانزا هم قرار است ظرف روزهای آینده از سر گرفته شود، چون تمام هواپیمایی‌های خارجی می‌دانند ایران بازار بالقوه خارجی دارد و به راحتی از بازار ایران دست نمی‌کشند.»

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.