کد مطلب: ۳۸۳۵۱۷

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

پشت پرده عدم ترخیص قطعات خودرو از گمرک

پشت پرده عدم ترخیص قطعات خودرو از گمرک

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه خودروسازان خود اقدام به ترخیص قطعات وارداتی از گمرک نمی‌کنند باورپذیر نیست، مگر می‌شود خودروساز اقدام به واردات قطعه کند، اما از گمرک ترخیص نکند تا در طرح‌های پیش فروش خودرو با زیان انباشته مواجه شود؟ متاسفانه اجازه ترخیص قطعات وارداتی از گمرک از سوی برخی اشخاص داده نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمستان 97 بود که شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو به دلیل افزایش قیمت ارز و هزینه‌های تولید موج جدیدی از گرانی خودرو را کلید زدند، به طوری که قیمت پراید به 50 میلیون تومان هم رسید.

شورای رقابت اجازه این افزایش قیمت را به این خودروسازان نداد، اما پس از اینکه سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان متولی قیمت‌گذاری در بازار خودرو شد، قرار بر این شد که قیمت خودرو‌ها پنج درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار تعیین شود تا از این طریق بازار خودرو ساماندهی شده و از رشد روزانه و افسار گسیخته قیمت‌ها در بازار جلوگیری شود.

اما با اعطای مجوز افزایش قیمت خودرو نه تنها وضعیت بازار ساماندهی نشد، بلکه روز به روز هم بدتر شد؛ به طوری که دو غول بزرگ خودروسازی کشور در حالی روزانه طرح‌های پیش فروش و فروش فوری خود را تمدید می‌کنند که در حال حاضر 150 هزار دستگاه خودرو ناقص به ارزش بیش از 10 هزار میلیارد تومان در پارکینگ خودروسازان دپو شده است.

رئیس انجمن خودروسازان دلیل وجود این میزان خودروی ناقص در انبار خودروسازان را کمبود قطعه عنوان می‌کند که در این رابطه دبیر انجمن قطعه‌سازان مطرح کرده است که تنها یک قطعه‌ساز انحصاری که دلار چهار هزار و 200 تومانی برای واردات قطعه هم دریافت کرده اقدام به عدم عرضه قطعه به خودروسازان کرده است.

وضعیت نابسامان بازار خودرو صدای گلایه مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران را هم درآورده است. به طوری که محمد علی اسفنانی با زیر سؤال بردن طرح پیش‌فروش و فروش فوری خودروسازان، ادعای کمبود قطعه را قابل‌قبول ندانسته و می‌گوید: «آنچه پیش از این در مورد غیر‌واقعی بودن کمبود قطعه خودرو عنوان کردم یک بحث کاملاً منطقی است و با منطق سازگاری دارد، زیرا این یک تناقض آشکار است بین اینکه خودروسازان اعلام کنند به خاطر کمبود قطعه امکان تولید ندارند و هزاران اتومبیل را به این بهانه در جا‌های مختلف به صورت ناقص انبار کنند و از سوی دیگر همزمان مجوز فروش فوری بگیرند! اگر ما واقعاً قطعه نداریم و نمی‌توانیم خودرو تولید کنیم، چطور می‌توانیم فروش فوری داشته باشیم؟!»

گزارش روز ۲۶ خردادماه دنیای اقتصاد به نقل از یک مقام مسئول حاکی از آن است که اکنون میزان قابل توجهی از قطعات در گمرک کشور وجود دارد، اما خودروسازان عجله‌ای برای ترخیص آنها ندارند و منتظر فرصتی مناسب برای استفاده از این قطعات هستند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا واقعا خودروسازان به بهانه گران فروختن خودرو در چند ماه آینده اقدام به ترخیص قطعات از گمرک نمی‌کنند؟

ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در حال حاضر بازار خودرو به یک ثبات نسبی رسیده، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خودروسازان برای حل مشکلات فوری خود لازم به نقدینگی دارند به همین جهت از کل محصولات تولیدی روزانه خود حدود پنج درصد فروش فوری می‌کنند، البته خودروهایی که قطعه آن را دارند که رقم قابل ملاحظه‌ای نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اینکه خودروسازان خود اقدام به ترخیص قطعات وارداتی از گمرک نمی‌کنند باورپذیر نیست، مگر می‌شود خودروساز اقدام به واردات قطعه کند، اما از گمرک ترخیص نکند تا در طرح‌های پیش فروش خودرو با زیان انباشته مواجه شود؟

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه اجازه ترخیص قطعات وارداتی از گمرک از سوی برخی اشخاص داده نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.