کد مطلب: ۵۸۵۱۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توزیع پنل خورشیدی رایگان / اولویت دریافت پنل‌های خورشیدی با چه کسانی است؟

توزیع پنل خورشیدی رایگان / اولویت دریافت پنل‌های خورشیدی با چه کسانی است؟

وزارت نیرو از مدت‌ها پیش قرار بود برای نصب پنل خورشیدی به مشترکان وام بدهد. اما وعده پرداخت وام عملی نشد و حالا این وزارتخانه وعده جدیدی داده و مدعی شده که تا پایان امسال، ۲۰ هزار پنل خورشیدی به ۲۰ هزارخانواده عشایر اهدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تابستان تمام شد اما وام خرید پنل‌های خورشیدی سیاری که قرار بود برای تامین برق به دست مردم برسد، پرداخت نشد. حالا شرکت توانیر گفته ماجرای پرداخت وام منتفی است و می‌خواهد به برخی از مردم، پنل خورشیدی سیار اهدا کند. پنل‌هایی با قیمت ۱۰ میلیون تومان که یک میلیون آن را مشترکان پرداخت می‌کنند و مابقی را شرکت توانیر.

شرکت توانیر قبلا اعلام کرده بوده بود که برای تامین برق عشایر، پنل خورشیدی سیار به آنان اهدا می‌کند. علی چهل امیرانی، مجری طرح برق رسانی روستایی و چاه‌های کشاورزی کشور در همین باره به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: قرار شده تا پایان سال ۲۰ هزار دستگاه قرار است به ۲۰ هزار خانواده داده شود.

چهل امیرانی توضیح می‌دهد: تاکنون ۱۰ هزار دستگاه برای عشایر تولید شده و حدود ۷ هزار دستگاه هم بین عشایر توزیع شده است. تا پایان سال ۲۰ هزار دستگاه به عشایر تحویل داده می‌شود.

البته، حدود پنج سال پیش هم وزارت نیرو با یک شرکت آلمانی برای احداث ۱۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در ایران قراردادی امضا کرده بود و به جز آن هم ایسنا قبلا گزارش داده بود برای تامین برق عشایر کوچ‌رو و فاقد برق در ایران حدود ۲۰ هزار پنل خورشیدی در نظر گرفته شده است که روند توزیع آن به تدریج در استان‌هایی مانند لرستان و فارس آغاز شده است.

چهل امیرانی ادامه می‌دهد: متولی عشایر سازمان امور عشایر کشور است. این سازمان لیست افراد را به ما اعلام می‌کند و شرکت توانیر این دستگاه‌ها را به عشایر می‌رساند.

این پنل‌ها فقط به عشایر تعلق می‌گیرد؟

او بیان می‌کند: برخی از روستاها هستند که تعداد خانوده‌های آن جا بسیار کم است و قرار است به آن‌ها پنل خورشیدی ثابت بدهیم تا برق آن‌ها هم تامین شود.

وی وعده می‌دهد: این پنل‌ها به همه عشایر تعلق می‌گیرد اما برخی از عشایر در یکی از مقصدهای ییلاق یا قشلاق، برق دارند. اولویت این طرح با عشایری است که در هیچ مقصدی برق ندارند.

بنا بر گفته‌های این مقام مسئول، طرح برق‌رسانی روستایی و چاه‌های کشاورزی کشور، فاز بعدی این طرح عشایری که در یکی از مقاصد خود برق دارند را هم در بر می‌گیرد.

چهل امیرانی همچنین اضافه می‌کند: ۹۸۰ هزار تومان از هزینه پنل خورشیدی سهم عشایر است و بقیه پول آن را شرکت توانیر تامین می‌کند.

حدود قیمت هر پنل خورشیدی سیار ۱۰ میلیون تومان است و به هر خانواده یک پنل خورشیدی سیار می‌رسد. یعنی ۲۰ هزار دستگاه قرار است به ۲۰ هزار خانواده داده شود.

با این وجود، بانک مرکزی وظیفه دارد که با کمک بانک‌های طرف قرارداد و با هماهنگی و معرفی بسیج سازندگی، مبلغ ۵۰ میلیون تومان از محل منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه و عادی بانک‌ها در روستاها، حاشیه شهرها و مناطق محروم وام اعطا کند. این وام با بازپرداخت ۶۰ ماهه و نرخ ۴ درصدی اعطا می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش « قبض برق مشترکان پرمصرف با تعرفه ماینر حساب می‌شود؟ » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهرام

    اسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
    من در مورد این موضوع به یک نفر صاحب نظر با داشتن تجربه و آشنایی جهت اجرای این پروژه نیازمندم

    • ناشناس

      شرکت نیرو پارس یزد مسقر در پارک علم و فناوری یزد

  • ناشناس

    ما با صد خانوار هنوزم برق نداریملنداریم مازندران تنکابن جاده دوهزار روستای میانکوه ب میآن لات بعد امام زاده مرتضی روستای گردشگری نیل کلایه و نوشا

  • ناشناس

    درود
    کاش برای منازل شهری هم توزیع میکردند

    • ناشناس

      درود بر شما اگه به شهری تعلق بگیره مالیات از کی بگیرن

    • ناشناس

      اونوقت مالیات از کی بگیرن؟؟

    • مرتضی

      بعد من باید بیام مالیات بدم؟؟

  • غلامرضا

    همه اش حرفه

  • ناشناس

    سلام ما از روستای پاول چاتکی ازتوابع پسکوه شهر سیب سوران 15 خانوار هستیم و برق نداریم و اکثر مناطق اطراف هم تقریبا همین وضع را داره کاش به بلوچستان هم تعلق بگیره!

  • ناشناس

    سلام من زنبور دار هستم وهمیشه در دل طبیعت وبه دور از هر شهر وروستا ویکی از مشکلات من همیشه نبود برق می باشد زنبور دار هم به نوعی عشایر محصوب می شود از مسئولین محترم تقاضا می کنم در صورت امکان ما را هم در لیست دریافت این پنل ها قرا دهند

  • ناشناس

    باسلام بنده حدودا۲۵۰مترداخل حیاط وپشت بام خونه دارم مناسب این کارداخل روستا جطوربایدشروع کنم تابتونم برق تولیدوبفروش برسونمش لطفاراهنمایی بفرمایید

  • جنیدی

    من مقدار زیادی زمین در کاشمر رو میخوام پنل خورشیدی بزنم البته زمین خالی است بدون حصار ایا امکانش هست پنل رایگان دریافت کنم در حد بیست هکتار

  • ناشناس

    باسلام واحترام بنده مقداری زمین باغی دارم ودر منطقه فعلا شبکه فشار ضعیف نیست خط ۲۰ کیلوولت هست ایا امکانش هست با در اختیار گذاشتن زمین از پنل خورشیدی استفاده کنیم که موجب ارزش افزوده وسود آوری شود

  • ناشناس

    برای سیستان همه چیز در حد حرف است اجرای هر برنامه‌ای انشالله با ظهور آقایمان امام زمان است سیستان مسؤلی ندارد که مسولیت پذیر باشد