خبر مهم:

کد مطلب: ۳۶۷۹۶۶

پیش‌بینی تمدید معافیت ۴ کشور برای خرید نفت ایران

پیش‌بینی تمدید معافیت ۴ کشور برای خرید نفت ایران

در حالی که مقامات آمریکایی در اولین هفته ماه می تصمیم خود در مورد تمدید معافیت‌ها را اعلام می‌کنند، مشتریان نفت ایران خرید نفت از این کشور را برای ماه آینده متوقف کرده‌اند. برخی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اولویت دونالد ترامپ برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت نفت، معافیت برخی کشورها از تحریم نفتی ایران تمدید خواهد شد.

مشتریان نفت ایران در انتظار تصمیم‌گیری مقامات آمریکایی در مورد تمدید معافیت‌ ها، خرید نفت از این کشور را برای ماه آینده متوقف کرده‌اند. این در حالی است که کاخ سفید در اولین هفته ماه می (12 اردیبهشت) تصمیم خود در مورد تمدید معافیت‌ها را اعلام خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران، مقامات این کشور به هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، تایوان، ایتالیا و یونان معافیت 180 روزه اعطا کردند تا به میزان محدودی از ایران نفت خریداری کنند.

بر اساس معافیت‌های اعطاشده، چین مجاز شد روزانه 360 هزار بشکه، هند 300 هزار بشکه، ژاپن 50 تا 150 هزار بشکه، کره جنوبی 130 هزار بشکه، تایوان تا سقف 100 هزار بشکه، ترکیه 60 هزار بشکه، یونان و ایتالیا هم هر کدام 50 تا 150 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کنند. به طور کلی این کشورها در مجموع اجازه یافتند تا دوم ماه می، روزانه یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار بشکه نفت از ایران وارد کنند.

در عین حال، با توجه به روند صعودی بازار نفت و افزایش قیمت‌ها، این معافیت‌ها کمک قابل توجهی به درآمدهای نفتی ایران کرد.

گزارش‌ها نشان می‎دهد، متوسط خرید نفت این کشورها از ایران در بازه زمانی هجدهم نوامبر (27 آبان) تا 19 مارس (24 اسفند) یک میلیون و 102 هزار بشکه در روز بوده است.

سه کشور تایوان، ایتالیا و یونان طی این دوره هیچ نفتی از ایران خریداری نکرده‌اند. در همین دوره، چین به طور متوسط 399 هزار بشکه، هند 252 هزار بشکه، ژاپن 101 هزار بشکه، کره جنوبی 161 هزار بشکه و ترکیه نیز 65 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است. سایر کشورها هم حدود 124 هزار بشکه نفت از این کشور خریداری کردند.

از آنجا که حتی اگر این معافیت‌ها تمدید شود، سفارش و دریافت محموله‌های نفتی در ماه می دیر خواهد بود، خریداران آسیایی هیچ نفتی از ایران نخریدند و در انتظار تصمیم ایالات متحده آمریکا نشسته‌اند.

در حالی که آمریکا در نظر دارد با افزایش فشارها، صادرات نفت ایران را به صفر برساند، برخی کارشناسان حوزه نفت از جمله تحلیلگران گروه مشاوران فکتس گلوبال (FGE) پیش‌بینی کرده‌اند که این معافیت‌ها برای چهار کشور تمدید خواهد شد؛ چرا که جلوگیری از افزایش قیمت نفت از جمله مهم‌ترین اولویت‌های دونالد ترامپ است.

پیش‌بینی تحلیل‌گران FGE نشان می‌دهد که احتمالا با تمدید معافیت ‌ برای چین، هند، کره جنوبی و ترکیه، این چهار کشور در مجموع اجازه خواهند یافت 800 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کنند.

بر اساس این پیش‌بینی همچنین، احتمالا چین مجاز خواهد بود، 350 هزار بشکه نفت از ایران وارد کند. در حالی که سه کشور هند، کره جنوبی و ترکیه به ترتیب اجازه واردات 300 هزار بشکه، 100 هزار بشکه و 50 هزار بشکه در روز از نفت ایران را خواهند یافت.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.