کد مطلب: ۵۹۶۳۱۹

نوسان قیمتی در بازار طلا / پیش‌بینی قیمت طلا وسکه ۲۲ آبان ۱۴۰۰

نوسان قیمتی در بازار طلا / پیش‌بینی قیمت طلا وسکه ۲۲ آبان ۱۴۰۰

اگرچه قیمت طلا و سکه برای چندین ماه در محدوده معینی در نوسان بود اما حالا قیمت سکه ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و هر گرم طلا هم به یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمتی که در چند ماه اخیر بی‌سابقه بود. اما روند بازار طلا در هفته‌ آخر آبان چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته گذشته هم قیمت دلار روند صعودی داشت و به ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و هم قیمت طلای جهانی رکورد زد. دو عاملی که در کنار هم بر افزایش قیمت طلا و سکه در بازار ایران اثر گذاشت.

شبکه اطلاع‌رسانی طلا، ارز و سکه، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را در روز ۲۱ آبان ۱۴۰۰ معادل یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان اعلام کرده است. این در حالی است که تا ماه گذشته صحبت از کاهش قیمت طلا و رسیدن آن به زیر یک میلیون تومان بود. اما حالا روند قیمت طلا صعودی شده و این سوال مطرح می‌شود که‌ آیا طلا وارد کانال قیمتی بالاتری هم می‌شود یا نه؟

پیش‌بینی قیمت طلا

کارشناسان معتقدند که قیمت طلا به روند جهانی قیمت طلا و دلار بستگی دارد. اگر روند قیمت دلار در بازار آزاد صعودی باشد، باید منتظر افزایش بیشتر قیمت طلا و سکه هم بود.

دنیای اقتصاد نوشت:

مسیر حرکت طلا که بعد از گزارش تورم آمریکا صعودی شده ‌بود، در صبح جمعه تغییر کرد و قیمت آن تا هزار و ۸۴۵ دلار کاهش پیدا کرد. بعد از انتشار گزارش وزارت کار ایالات‌متحده در رابطه با تورم ماه اکتبر در روز چهارشنبه و ثبت رکوردی ۳۰ ساله، طلا صعودی ۵۰ دلاری را تجربه کرد. اما در ادامه با تعدیل انتظارات ناشی از این خبر و بازگشت خرس‌ها به بازار قیمت طلا تا مرز کانال هزار و ۸۵۰ دلاری عقب‌نشینی کرد. روز پنج‌شنبه نیز اونس جهانی در محدوده‌ای ۱۰ دلاری در بالای قیمت آغازین خود در حال معامله بود. اما آخرین روز معاملات با نوسان قیمت این فلز زرد همراه شد. در ادامه روز اما با بازگشت از میانه کانال هزار و ۸۴۰ دلاری، دوباره وارد فاز صعودی شد و تا ساعت ۲۰ به هزار و ۸۶۲ دلار در هر اونس رسید.

فعال‌سازی موقتی ماشه اصلاح طلا

قیمت طلا صبح روز جمعه کاهش یافت، اما ادامه نگرانی‌ها در مورد تورم بالا در ایالات‌متحده، کاهش قیمت فلز زرد را محدود کرده است. معاملات آتی طلا در ابتدای روز جمعه ۸ دهم درصد کاهش یافت و تا هزار و ۸۴۵ دلار افت کرد، اما در مسیر رسیدن به بزرگ‌ترین افزایش هفتگی خود از شش ماه گذشته قرار گرفت. دلار که معمولا معکوس به طلا حرکت می‌کند، روز جمعه افزایش یافت به بالاترین حد خود از جولای ۲۰۲۰ رسیده است. تورم در ماه اکتبر در ایالات‌متحده به بالاترین حد ۳۰ سال اخیر رسید و شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) نسبت به سال قبل ۲/ ۶ درصد و ماهانه ۹/ ۰ درصد رشد کرد. تورم هسته نیز نسبت به سال قبل ۶/ ۴ درصد و ماه به ماه ۶/ ۰ درصد افزایش یافت. تورم فزاینده، اصرار فدرال رزرو مبنی بر موقتی بودن فشارهای تورمی را به چالش کشید و این احتمال را افزایش داد که بانک مرکزی زودتر از حد انتظار، نرخ بهره را افزایش دهد. اگرچه سیاست پولی آسان تاکنون به طلا کمک کرده است، اما اگر بانک‌های مرکزی شروع به افزایش نرخ بهره کنند، جذابیت آن کاهش می‌یابد.

در اواسط آخرین روز معاملات طلای جهانی، اونس دوباره به مسیر صعودی خود بازگشت. تحلیل‌گران معتقدند مشکلات فعلی اقتصاد آمریکا و افزایش روزانه احتمال بروز رکودی تورمی، نه تنها در اقتصاد ایالات‌متحده، بلکه در بسیاری از اقتصادهای بزرگ، می‌تواند احتمال صعود طلا را دوچندان کند. تا جایی که تحلیل‌گران گلدمن‌ساکس بازگشت طلا به سقف ۲ هزار و ۸۸ دلاری طلا را دور از انتظار نمی‌بینند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آیاواقعاگرونترمیشه؟؟

    • ناشناس

      واقعاچراکسی جوابگونیست نمی‌دونیم چیکارکنیم سردرگمیم

  • زهرا

    اره