کد مطلب: ۷۸۰۷۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روند انس جهانی طلا در بحبوحه رویدادهای پیش روی بازار مالی

روند انس جهانی طلا در بحبوحه رویدادهای پیش روی بازار مالی

هفته گذشته با توجه به سخنان پاول رئیس فدرال رزرو و انتشار داده‌های مرتبط با اشتغال ایالت متحده، شاهد نوسانات نسبتا شدیدی در دامنه قیمتی 1810 تا 1870 دلاری در انس جهانی طلا بودیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازارهای مالی از جمله انس جهانی طلا، در هفته اخیر توجه بسیار زیادی به سخنان رئیس فدرال رزرو آمریکا داشتند. به طوری که روز سه‌شنبه جروم پاول از احتمال تداوم رویکرد تهاجمی فد در مسیر تداوم سیاست‌های انقباضی در راستای مهار تورم و حرکت به سمت اهداف تورمی سخن گفت. این موضوع باعث افزایش فشار عرضه در طلا جهانی شد.

در ادامه، تنها پس از یک روز، جروم پاول با عقب نشینی از مواضع هاوکیش خود اعلام کرد معیار اصلی تصمیمات فد پیرامون سیاست‌های پولی و مالی منوط به چگونگی داده‌های اقتصادی است، از این رو بازار در انتظار گزارش پر اهمیت اشتغال بخش غیرکشاورزی (NFP) عملا وارد فاز بی‌تصمیمی در محدوده کلیدی حمایتی 1810 دلاری شد.

بررسی رویدادهای انس جهانی طلا

ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی روند قیمت انس جهانی و رویدادهای اخیر بازار انس پرداخت.

وی عنوان کرد: انتشار داده‌های مرتبط با بخش اشتغال در روزهای پایانی هفته نشان از افزایش شاخص مدعیان بیکاری و نیز نرخ بیکاری و کاهش حقوق و دستمزد ساعتی در بُعد ماهانه از 0.3 به 0.2 داشت. در همین حال این داده‌ها از کاهش میزان مشاغل ایجاد شده در بخش غیر کشاورزی نسبت به دوره قبل (برخلاف اینکه فراتر از انتظار کلی بازار بود)، خبر می‌داد که باعث شد شاهد تضعیف دلار و شکل‌گیری موجی از تقاضا در انس جهانی طلا، افزایش قیمت تا محدوده 1870 دلاری و فشار بیشتر خریداران نسبت به فروشندگان در پایان هفته باشیم.

حاجی‌احمدی ادامه داد، در هفته پیش رو تمرکز بازار روی داده‌های تورم (CPI و PPI) ایالات متحده خواهد بود که می‌تواند تا حدود زیادی سرنوشت تصمیمات بعدی فدرال رزرو را تعیین کند. انتظار می‎‌رود داده‌های مرتبط با CPI، اثرگذاری بیشتری نسبت به PPI بر مارکت داشته باشند و با ضریب احتمالی بالاتری انتشار داده‌های تورمی به صورت ترکیبی می‌تواند بازار را در همان مسیر داده‌های اشتغال با نوسانات نسبتا شدید پیش ببرد.

به گفته حاجی‌احمدی، اگر ارقام تورم با انتظارات معامله‌گران مطابقت داشته باشند یا کاهش قابل توجهی را نشان دهند، انتظارات برای افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو تقویت می‌شود. این مسئله به نفع خریداران طلا خواهد بود، به عبارت دیگر کاهش داده‌های تورمی باعث تضعیف دلار و افزایش آن باعث تقویت دلار خواهد شد.

وی افزود، رویداد مهم دیگر هفته پیش رو بدون شک جلسه سیاست پولی ECB در روز پنجشنبه است. انتظار می‌رود شاهد افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره توسط بانک اروپا ناحیه یورو باشیم. بنابراین این نشست نیز می‌تواند پیامدهای مهمی برای بازار اوراق قرضه جهانی داشته باشد و به نوسانات قیمت انس جهانی طلا دامن بزند.

نمودار انس جهانی طلا

روند قیمت انس جهانی طلا، منبع: Tradingview

روند تکنیکال قیمت طلا

حاجی‌احمدی درباره وضعیت نمودار طلا بیان کرد: از منظر تکنیکی، از اواخر فوریه نوسانات طلا در دامنه دو محدوده اعلامی حمایتی مقاومتی (1800-1810) و نیز (1860-1870) در جریان بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت در محدوده مقاومتی اعلامی به سر می‌برد و تا کنون تائیدیه‌های معتبری مبنی بر ریجکت قیمت صادر نشده است. از طرفی با توجه به اینکه در این مقاطع وزن دیتاها در جهت نزول شاخص دلار به مراتب بیشتر است در صورت تثبیت قیمت فراتر از این تریدینگ‌رنج (محدوده معاملاتی) اهدافی حوالی (1900-1910) با ضریب احتمال بالاتری فعال خواهد شد. اما در صورت ناتوانی قیمت در گذر از محدوده مقاومتی مذکور، نوسانات منفی دست کم تا حوالی (1830-1840) دلار دور از ذهن نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رابیتس کار

    انس جهان به ۳۰۰۰ دلار تا آخر ماه میلادی خواهد رسید فنر انس جهانی خیلی وقته تحت فشاربود بالاخره داره بازمیشه