کد مطلب: ۳۹۹۷۹۰

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان

پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان

آرامکو حدود 10 درصد از نفت خام جهان را تولید می‌کند و حمله پهبادی حوثی‌ها به مجموعه پالایشگاهی و میدان نفتی متعلق به این کمپانی موجب شده جریان تولید پنج میلیون بشکه از نفت عربستان دچار اختلال شود. به گفته برخی تحلیلگران اگر روند اختلال عرضه نفت این کشور بیش از چند روز ادامه یابد، نفت 80 دلاری در کوتاه‌مدت چندان دور از انتظار نیست.

روز گذشته وزارت کشور عربستان سعودی از حمله پهبادی حوثی‌های یمن به مجموعه پالایشگاهی بقیق و میدان نفتی خریص متعلق به شرکت آرامکو خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رویترز و بسیاری از رسانه‌های دیگر اعلام کرده‌اند که این حملات ممکن است جریان تولید پنج میلیون بشکه نفت -معادل حدود نیمی از تولید این کشور- و پنج درصد از عرضه جهانی را دچار اختلال کند.

اما این اختلال عرضه چه تاثیری بر قیمت نفت خواهد داشت؟

به گزارش بی‌بی‌سی، آرامکو نه تنها بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت بلکه یکی از سودآورترین کسب‌وکارها در جهان است.

میدان نفتی خریص حدود یک درصد از نفت جهان را تولید می‌کند و بقیق با ظرفیت پردازیش هفت درصد از عرضه جهانی، بزرگ‌ترین پالایشگاه این کمپانی است. با توجه به اندازه و میزان تولید آنها، به این ترتیب، کوچک‌ترین اختلال در جریان تولید می‌تواند در عرضه آرامکو تاثیرگذار باشد.

این شرکت 10 درصد از نفت خام جهان را تولید می‌کند و از این رو پیش‌بینی‌ می‌شود، فردا با باز شدن بازارهای جهانی، کاهش پنج درصدی عرضه جهانی، افزایش قیمت نفت را به دنبال داشته باشد.

موفقیت این حمله‌های پهبادی، نشان‌دهنده آسیب‌پذیری زیرساخت‌های تاسیسات آرامکو است. این اتفاق در حالی می‌افتد که عربستان سعودی قصد دارد یک درصد از سهام آرامکو را پیش از پایان امسال در بازار سهام داخلی و یک درصد دیگر را در سال 2020 عرضه کند. این نخستین گام پیش از فروش عمومی حدود پنج درصد از سهام این شرکت است.

از آنجا که ممکن است چنین حملاتی باز هم تکرار شود، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که افزایش تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند خطرات گسترده‌تری را برای بازار نفت به همراه داشته باشد.

آرامکو شرکت ملی نفت عربستان و تحت مالکیت دولت است. بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی شرکت ملی نفت عربستان، درآمد آرامکو در سال گذشته میلادی 224 میلیارد دلار بوده و این شرکت روزانه حدود 13.6 میلیون بشکه نفت تولید کرده است. این میزان، از تولید شرکت‌های نفتی بزرگ چون رویال داچ‌شل و بریتیش پترولیم بریتانیا هم بالاتر بوده است.

در این گزارش تجارت‌نیوز، پیش‌بینی‌های برخی تحلیلگران را درباره آینده بازار نفت مورد بررسی قرار داده‌ایم:

سندی فیلدن، مدیر بخش تحقیقات موسسه مورنینگ‌استار:

دلیل آنکه بسیاری از کشورها ذخایر نفت استراتژیک دارند، دقیقا همین بحران‌هاست. با این حال با تشدید جنگ عربستان و یمن انتظار می‌رود قیمت نفت روند صعودی به خود بگیرد.

او همچنین معتقد است که راه‌حل کوتاه‌مدت برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت نفت، اعطای معافیت به مشتریان نفت ایران به‌طور موقت است که به نظر می‌رسد تصمیم دشواری برای دولت دونالد ترامپ باشد.

جیسن بوردوف، تحلیلگر بازار نفت و مشاور سابق باراک اوباما:

بقیق بدون شک یکی از حساس‌ترین پالایشگاه‌های نفتی در جهان از نظر میزان عرضه است. بنابراین طولانی شدن اختلال عرضه در این تاسیسات نفتی می‌تواند به افزایش غیرمنتظره قیمت نفت منجر شود. به همین دلیل آزادسازی ذخایر نفت استراتژیک از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اقدامی معقول به نظر می‌رسد.

در عین حال، فشار حداکثری به ایران برای کاهشِ بیشتر صادرات نفت این کشور، عامل دیگری برای افزایش قیمت نفت است.

بازار نفت در انتظار واکنش‌ کشورهای منطقه به این حمله است. مقابله‌جویی‌ها در خاورمیانه و هر اقدامی که احتمال درگیری‌های نظامی را افزایش دهد، به معنای گران شدن قیمت نفت است.

جاش یانگ، تحلیلگر بازار نفت:

مدتی است که ریسک‌های ژئوپلیتیکی در بازار نفت به صفر رسیده است که بخشی از آن به ناکارآمدی اوپک و بخش دیگر به رشد قابل توجه شیل آمریکا مربوط می‌شود. اما این میزان از اختلال در عرضه و اقدامات تلافی‌جویانه‌ای که ممکن است به دنبال آن رخ دهد، بار دیگر تهدیدهایی را به بازار نفت و ذخایر نفتی باز خواهد گرداند.

به گفته این تحلیلگر، اگراختلال در تولید چند میلیون بشکه نفت برای یک یا دو روز ادامه داشته باشد، انتظار می‌رود قیمت نفت و محصولات نفتی به تبع آن افزایش یابد. اما اگر این روند بیش از چند روز ادامه یابد، نفت 80 دلاری در کوتاه‌مدت چندان دور از انتظار نیست.

برنادت جانسن، معاول مارکت اینتلیجنس:

به‌طور قطع هرگونه حمله‌ای به تاسیسات نفتی عربستان سعودی بازار نفت را متزلزل خواهد کرد؛ چرا که در حال حاضر ظرفیت مازاد تولید نفت خام در این کشور 2.4 میلیون بشکه در روز است. ظرفیت مازاد تولیدِ دیگر کشورهای اوپک در مجموع 900 هزار بشکه در روز و ظرفیت تولیدکنندگان غیراوپکی (روسیه و دیگر کشورها) چند صد هزار بشکه در روز است.

به گفته این تحلیلگر، تاسیسات و میدان نفتی که روز گذشته مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفته از حساسیت خاصی برخوردار است. حدود 70 درصد از 9.6 میلیون بشکه نفت تولیدی عربستان در روز، در تاسیسات نفتی بقیق پردازش و 15 درصد از کل عرضه عربستان در میدان نفتی خریص تولید می‌شود.

اگر عربستان موفق شود تا دوشنبه و پیش از شروع بازارهای جهانی فعالیت این دو مرکز را به حالت عادی برگرداند، قیمت نفت با افزایش چشمگیری مواجه نخواهد شد. اما اگر اختلال عرضه بیشتر طول بکشد باید در انتظار افزایش قابل توجه قیمت‌ها باشیم.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.