کد مطلب: ۴۷۹۷۷۷

صحرایی پاسخ داد:

چرا نوسانگیری روزانه بورس ممنوع شد؟

چرا نوسانگیری روزانه بورس ممنوع شد؟

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به تصمیم جدید مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز گفت: این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری واقعی بوده و چندان هم پیچیده نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران درباره تصمیم جدید بورس تهران مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز که بلافاصله با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی همراه شد،گفت: این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری واقعی بوده و چندان هم پیچیده نیست.

وی ادامه داد: اصولا چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند نباید با رفتار نوسان گیری و نا اطمینانی روبرو شوند.

این مقام مسئول در برابر این سوال که با توجه افزایش روند تسهیل و تسریع معاملات سهام در سال‌های اخیر ، آیا این تصمیم جدید بورس تهران بازگشت به عقب و کند شدن رویه‌ها نیست، توضیح داد: خیر. در گذشته هم تسویه سهام، بعد از پرداخت وجه بود اما تا قبل از امروز خریداران اعتباری سهام، اقدام به پرداخت وجه در همان روز نمی‌کردند. بنابراین نگاه سرمایه گذاران به بازار نباید یک روزه باشد.

صحرایی ادامه داد: از سوی دیگر هر تصمیمی دارای مزایا و معایبی بوده و موافقان و مخالفانی دارد اما اصل مهم رعایت انصاف و ایجاد تعادل و رویه‌های مناسب و اصولی است تا زمینه ایجاد بازاری عمیق، توسعه یافته و شفاف‌تر و نقدشونده تر از همیشه فراهم شود.

وی از ممنوع شدن معاملات الگورتیمی سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم دفاع کرد و گفت : این رویه توسط ماشین انجام می‌شد و با تبعات منفی برای بازار همراه بود. در این میان هرچند ممنوعیت معاملات الگورتیمی میزان نقدینگی و نقدشوندگی را کاهش دهد اما به نفع همگان خواهد بود.

منبع: بورس پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهزاد

    من خودم نوسانگیر نیستم و اتفاقا مقداری هم توی ضررم. اما واقعا از ته دلم میخوام محدودیتها برداشته ‌بشه نه اینکه بیشتر بشه. بورس ما فقط و فقط یک مشکل عظیم داره و اون هم محدودیت دامنه نوسانه. بجای صدتا محدودیت جدید، همین یکی رو بردارند تا متوجه بشن اوضاع چقدر عالی و حرفه ای میشه و هیچ سهمی قفل نمیشه و نقد شوندگی بشدت بالا میره. اما با این روش مدیریت، این بورس ما کم کم داره شبیه اون یارو میشه که رفت خالکوبی کنه و گفت عکس شیر برام بکش. خالکوب هم شروع کرد و دادوبیداد یارو دراومد و گفت کجاشو داری میکشی؟ گفت یال. گفت یال نمیخواد. باز شروع کرد و داد زد کجاشو داری میکِشی؟ گفت دُم. گفت دُمم نمیخواد. باز سوزنشو زد و داد زد آییی کجاشو داری میکشی گفت شکم. گفت شکمم نمیخواد. خالکوبه هم عصبانی شد گفت آخه مرد حسابی ، « شیر بی یال و دم و اِشکم که دید؟ اینچنین شیری خدا کِی آفرید؟ ». بورس ما هم کم کم داره میشه همون.

  • ناشناس

    تمام تصمیم گیری هااشتباه وخارج ازحقوق سهامداران حقیقی و مسولین بورس فقط به فکرسرمایه اندوزی خود وحقوقی ها و چپاول سرمایه مات هستند>دراین چند روز که بازار سهام ریزش کرده بسیاری از تازه واردها با کلی ضرر ازبازار خارج شدند وسرمایه انها وارد جیب سرمایه خواران گردید.

  • ناشناس

    حذف معاملات الگوریتمی خوب بود ولی نوسان گیری جزو ذات بورس هست اصلا فلسفه سود بردن وضرر کردن در بورس در معاملات لحظه ای است وگرنه همه میرفتن در بازار سکه و ارز اونجا خریدمیکردن چندروز دیگه میفروختن هیجان بورس به همین خریدوفروش لحظه ایست

  • حسن

    چون دولت نوسانگیر داریم به نوسانگیر دیگه احتیاجی نیست

  • من

    دولت ما در بورس و طلا و ارز، از مردم نوسان گرفته و میگیرد. حالا که حسابی جیبشون پر کردن، برای بقیه ممنوعش کردن.

  • بینام

    توجه کردین هر روز یه طرحی هست برای ریختن بازار اما واقعا چرا منفی؟جز اینکه جایی سهم ها شروع به رشد کنند که شاید آقایان x مصلحت می‌دانند!!!
    این تصمیم اشتباه محض بود. نقد شوندگی رو به صفر شد.

  • محمد حسین فریبا

    چند نکته:۱. با محدود کردن دارایی، ارزشش پایین میاد:
    قضیه ساده است، اگه به شما بگن سهم A رو اگه بخری می‌تونی همون روز هم بفروشی ولی اگه سهم B رو بخری نمی‌تونی همون روز بفروشی؛ با فرض برابر بودن سایر شرایط آدم عاقل کدوم سهم رو انتخاب می‌کنه؟2. نوسان‌گیری به بورس کمک می‌کنه و با جلوگیری از این کار بازار بیشتر از این می‌افته دست حقوقی‌ها که زور پولشون زیاده.
    با حذف نوسان‌گیری حقوقی‌ها اگه اراده کنن قیمت‌ها رو بالا می‌برن، اونم با خیال راحت که دیگه حقیقی‌ها فروششون محدود شده، و از اون طرف اراده کنن قیمت‌ها را پایین می‌کشن، باز هم با خیال راحت چون می‌دونه حقیقی همهٔ پولش قفل در خرید قبلی…3. نوسان‌گیری به نقدپذیری سهام کمک می‌کنه.
    اگه نوسان‌گیر نباشه، قیمت‌ها راحت‌تر به سقف می‌چسبه و به کف می‌خوره. اونم تو بورس ایران که دامنهٔ نوسان بسیار کوچکه.
    قضیه اونقدر واضحه که نیاز به توضیح بیشتر نیست.4. یک نگاه به بورس‌های بزرگ جهان بندازین ببینین چنتاشون چنین قانونی دارن و در چنتاشون مدیرعامل بورس اینجوری تصمیمات یک‌شبه میگیره؟5. …
    حرف برای گفتن زیاده، ولی خوب کیه که گوش کنه.

    • محسن

      شما یادت رفته قبل این تصمیم هم بازار نزولی بود علت اصلی هم صف فروش کاذب واسه نوسان گیری هست چرا ؟
      چون هیچ حقوقی و حقیقی بزرگ و حتی نوسانگیرهای کوچیک مثلا نمیان شستا رو تو سقف قیمت بخرن
      بورس های بزرگ دنیا رو مثال میزنی یادت رفته عموم مردم اونجا جنبش تسخیر وال استریت رو دو سال را انداختن
      اون چیزی که شما میگی فقط به نفع نوسان گیره چرت ترین حالت نون خوردن که درکل ماجرا ضربه به اقتصاد کشوره

    • علی

      احسنت بالاخره یه نظرخوب دیدم، بله دقیقا، الانم بازارگردانها رواوردن که همون نوسانگیرای حقوقین ، واز رانت ممکن برخوردار باشن ،راحت بازاربالاپایین میکنن بدون مزاحم حقیقی، اما نوسانگیرای حقیقی که مردم معمولین ممکن اصلا نصف از معاملاتشون ضررباشه ،اینها به پویایی بازارکمک میکنن وتعادل بین عرضه تقاضا ایجادمیکنند وهمچنین حجم معاملات بالامیبرن ونقدشوندگی روبیشتر!! ودرضمن کلی کارمزد مالیات میدن وباعث میشن کارگزاری ورشکست نشه

  • ناشناس

    به نظر من دوستان در این شرایط صبر کنید تا قیمت‌ها خوب بیان پایین، اگر زود بخرین ضرر می‌کنین و امکان فروش دوباره نیست. البته اگر خیلی اومد پایین باز هم نخرید، صبر کنید روزهای بعد. شاخص حتماً چندین ریزش دیگه خواهد داشت؛ جای نگرانی از عقب‌افتادن نیست.

  • ناشناس

    ظاهراً مشکل اینه که عامهٔ سهام‌داران بی‌تجربه‌ای که جدیداً وارد بورس شدن فکر می‌کنن نوسان‌گیرها در حال خوردن حق سهام‌داران بلند‌مدت هستند، در حالی که این طور نیست. سود سرمایه‌گذار بلندمدت باید از محل سودی که شرکت‌ها به دست میارن حاصل بشه و نوسان‌گیر نمی‌تونه تو اون پول دست ببره. البته مسئولین بورس سیاست‌های پوپولیستی پیش گرفتن و دارن می‌گن که به حرف همین عامه گوش کردن.تنها معنی معقولی که ممنوعیت نوسان‌گیری میتونه داشته باشه اینه که ما معتقدیم ارزش بورس حباب داره، جلوی معاملات رو می‌گیریم تا این حباب خالی نشه؛ که البته احتمال زیادی داره نتیجهٔ عکس بده این کار چون سرمایه‌گذاران باتجربه معنی این سیگنال رو خوب متوجه می‌شن.

  • ناشناس

    سلام نوسان گیری به روال قبل برگشته یا نه