کد مطلب: ۲۱۲۲۱۴

چشم‌انداز نرخ طلا در سال ۹۷

چشم‌انداز نرخ طلا در سال 97

در آبان‌ماه، قیمت طلا به علت افزایش ارزش دلار و انتظار افزایش بهره آمریکا به حدود 1.280 دلار به ازای هر انس عقب‌نشینی کرد، که البته همچنان به نوسان خود ادامه داد. نرخ بهره از آن جهت بر قیمت طلا تاثیرگذار است که هزینه فرصت نگهداری دارایی‌هایی مانند طلا را افزایش می‌دهد. بنابراین، رشد بازدهی اوراق قرضه موجب افت قیمت طلا می‌شود.

نمودار قیمت طلا در سال 97

هر انس طلای جهانی سال 96 را با قیمت 1.230 دلار شروع کرد و با نوسان در محدوده قیمت 1.220 تا 1.350 این سال را سپری کرده است.

از عوامل موثر بر قیمت طلا در این سال می‌توان به کاهش شاخص دلار، افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزو، افزایش انتظارات تورمی، بهبود اقتصاد آمریکا و… اشاره کرد.

شاخص دلار، ارزش دلار را نسبت به سبدی از ارزهای بین‌المللی می‌سنجد. شاخص دلار با قیمت طلا رابطه‌ای معکوس دارد. این شاخص از حدود 100 در ابتدای سال به 90 کاهش داشت. کاهش ارزش دلار ناشی از عوامل مختلفی نظیر نگرانی در مورد دنبال کردن راهبرد ضعیف دلار از سود واشنگتن بوده است.

بررسی قیمت دلار در سال 96 نشان می‌دهد که قیمت طلا در شهریور به دنبال تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا به دلیل کاهش ارزش دلار و افزایش تنش‌های منطقه‌ای، بیشترین قیمت را داشته و به 1.350 دلار به ازای هر انس رسید.

به‌ طور کلی می‌توان گفت در شرایط پایدار که موجب سرمایه‌گذاری بلندمدت با سودآوری مناسب شود، قیمت طلا کاهش خواهد یافت. ولی شرایط غیرپایدار و غیرقابل پیش‌بینی باعث افزایش قیمت طلا و سکه بهار آزادی در بازار جهانی و بازار داخلی کشور ایران خواهد شد.

پس از آن در آبان‌ماه، قیمت طلا به علت افزایش ارزش دلار و انتظار افزایش بهره آمریکا به حدود 1.280 دلار به ازای هر انس عقب‌نشینی کرد، که البته همچنان به نوسان خود ادامه داد.

نرخ بهره از آن جهت بر قیمت طلا تاثیرگذار است که هزینه فرصت نگهداری دارایی‌هایی مانند طلا را افزایش می‌دهد. بنابراین، رشد بازدهی اوراق قرضه موجب افت قیمت طلا می‌شود.

تقاضا برای جواهرات در ابتدای سال افزایش داشت، این افزایش به دلیل افزایش تقاضای جواهرات در هند بوده است. تقاضا برای جواهرات در چین همچنان در کاهش است، زیرا نسل جوان چین علاقه کمتری به استفاده از جواهرات دارند. از طرف دیگر در سال قبل، عرضه طلا به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در معادن و افزایش هزینه‌ها، کاهش یافت.

هچنین قیمت جهانی نفت، شاخص‌های بازار سرمایه، بحران‌های اقتصادی، تنش‌های سیاسی و برخی حوادث غیرمترقبه دیگر، به عنوان مثال سیاست‌های دولتی آمریکا، چین و اتحادیه اروپا، خرید و فروش طلا توسط این کشورها و…، بر قیمت جهانی طلا تاثیر زیادی دارد و در بازار داخلی، قیمت طلا و سکه بهار آزادی ارتباط نزدیکی با نوسانات قیمت دلار دارد.

براساس پیش‌بینی‌ها، دو پارامتر تعیین کننده قیمت طلا هستند: اونس جهانی و ارز. پیش‌بینی می‌شود قیمت اونس در سال 97 در بازه 1300 تا 1500 دلار قرار بگیرد. قیمت سکه و دلار نیز همبستگی حدود 88 درصدی دارند. از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که سکه در سال آینده یک میلیون و هشتصد و شصت، بر اساس تحولات ارز باشد.

به‌ طور کلی می‌توان گفت در شرایط پایدار که موجب سرمایه‌گذاری بلندمدت با سودآوری مناسب شود، قیمت طلا کاهش خواهد یافت. ولی شرایط غیرپایدار و غیرقابل پیش‌بینی باعث افزایش قیمت طلا و سکه بهار آزادی در بازار جهانی و بازار داخلی کشور ایران خواهد شد.

برای پیش‌بینی قیمت طلا در سال 97 نیاز به داشتن برآوردی از عوامل ذکر شده است. همچنین، برای محاسبه قیمت طلا در بازار داخلی نیاز است تا نوسان قیمت دلار را نیز در نظر داشته باشیم. با توجه به نقدینگی انباشته و انتظارات تورمی، پیش‌بینی می‌شود که شاهد افزایش قیمت دلار در بازار داخلی باشیم.

تجارت نیوز

براساس پیش‌بینی‌ها، دو پارامتر تعیین کننده قیمت طلا هستند: اونس جهانی و ارز. پیش‌بینی می‌شود قیمت اونس در سال 97 در بازه 1300 تا 1500 دلار قرار بگیرد. قیمت سکه و دلار نیز همبستگی حدود 88 درصدی دارند. از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که سکه در سال آینده یک میلیون و هشتصد و شصت، بر اساس تحولات ارز باشد.

در ادامه پیش‌بینی برخی از موسسات خارجی ذکر می‌شود.

بانک جهانی قیمت طلا در سال 2018 میلادی را 1.238 دلار به ازای هر انس پیش‌بینی می‌کند. زیرا انتظار دارد که نرخ بهره همچنان افزایش یابد.

براساس پیش‌بینی‌های کیتکونیوز، قیمت طلا تا پایان سال 2020 به بیش از 1375 دلار می‌رسد. رشد تقاضا از سوی اقتصادهای نوظهور می‌تواند عامل مهمی برای وقوع این پیش‌بینی باشد.

تحلیل‌گران گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلا تا اواسط سال 2018 به 1.200 دلار خواهد رسید. کاهش نگرانی‌ها نسبت به اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان، عامل مهمی برای کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا و افت قیمت آن تا اواسط سال 2018 خواهد بود.

تصویب طرح مالیاتی دولت ترامپ و همچنین ادامه اجرای سیاست‌های پولیِ سخت‌گیرانه فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره نیز می‌تواند دلیلی بر این کاهش باشد.

عامل مهم دیگری که می‌تواند قیمت طلا را در میان‌مدت کاهش دهد، افزایش رشد اقتصادی کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته است.

شرکت مریل لینچِ آمریکا بر این باور است که طرح اصلاحات مالیاتی دولت ترامپ یک بسته اقتصادی پیچیده است و به درستی نمی‌توان تبعات و آثار اجرای اصلاحات اقتصادی در آمریکا بر بازارهای بین‌المللی به خصوص بازار طلا را تجزیه‌وتحلیل کرد.

این بانک پیش‌بینی کرده است که قیمت جهانی طلا در سه ماه نخست امسال، تحت فشار قرار خواهد داشت. ولی در سه ماه سوم 2018 میلادی وضعیت عادی به بازار طلا بازخواهد گشت.

به اعتقاد تحلیل‌گران این بانک، میانگین قیمت هر اونس طلا تا سه ماه سوم امسال به 1350 دلار خواهد رسید. در قانون جدید مالیاتی آمریکا نرخ مالیاتی شرکت‌ها از 35 درصد به 21 درصد کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود اجرای طرح مالیاتی جدید موجب افزایش 1.5 تریلیون دلاری بدهی‌های دولت آمریکا شود که این مساله به اعتقاد تحلیل‌گران مریل لینچ در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود.

به نظر می‌رسد اجرای اصلاحات مالیاتی در کوتاه‌مدت موجب افزایش رشد اقتصادی و تقویت ارزش دلار خواهد شد. ولی در میان‌مدت و بلندمدت اجرای این طرح موجب رشد بدهی و کسری بودجه می‌شود و می‌تواند به ضرر ارزش دلار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هاشم

    توروخدا بسه پاینش بیاری اگه پچه هاتون دوست داری به فکر ماهم باشید خداروبشناسید پچه هاتون بزارید جای ما خواهش میکنم جلو این افزایش بگیرید

  • ناشناس

    البته کنترل قیمت به این راحتی نیست شاید بهتر میشد اگه امکانش بود با این جریان هم مسیر و هماهنگ شد
    قایقی خواهم ساخت دور خواهم شد از این بی قانونی

  • ناشناس

    سلام شک نکنید که طلا در آبان ماه بالی 400تومن هست !چون بجای صحبت از ارزونی صحبت ازبن و کوپن هست!!!!

  • ج

    هرچه کنی کشت همان بدروی مامرد جنگیم

  • آتوسا

    کسی که تماشاچی باشه ضررمیکنه من خودم تاالان یه سکه هم نخریدم اشتباه بود

  • ناشناس

    با این اوصاف و احوال که پیش می رود […] و به ی قول مسولان ا ما هیچ مشکلی نداریم دلار به 25 ار تو مان می رسد و طلا گرمی 600 تومان می رسد تا حالا که 402 هزار تو مان شده صدای مسو لی نیامده یا راهکاری برای پایین آوردن نداد ه اند وای به حال ما مردم

  • ناشناس

    هیچکی به فکر ماهایی ک میخایم ازدواج کنیم نیست طلا شده گرمی ۴۰۰ هزار

  • فاطمه

    خدا ازشون نگذره ک انقد سفره های مردمو حالی کردن.کم کم موزو گوشتو پسته و این یزا میشه یادگاری برامون.

  • حکمت

    اتفاقا مردم ایران به نظرم زیادی تو این سالها پرخوری کردن و طبق آمار 60 % چاق شدن ، لذا بد نیست یه چهار پنج سالی چیزی گیرشون نیاد بخورن و یه خورده لاغر شن ، برای سلامتی شون هم بهتره ، عمرشون هم طولانی میشه . هزینه های درمانی هم کم میشه .

  • ناشناس

    […] با این کارشناسیت.