کد مطلب: ۱۴۶۱۹۰

پس از توافق تجاری جدید میان آمریکا و چین:

چین برای اولین بار برنج آمریکایی وارد می‌کند

چین برای اولین بار برنج آمریکایی وارد می‌کند

به دنبال توافق تجاری که طی هفته‌های گذشته میان دو کشور آمریکا و چین انجام شد، بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج در جهان، برنج آمریکایی وارد می‌کند.

به دنبال توافق تجاری که طی هفته‌های گذشته میان دو کشور آمریکا و چین انجام شد، بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج در جهان، برنج آمریکایی وارد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان، چین در حال حاضر 20 برابر آمریکا برنج تولید می‌کند. اما از سوی دیگر این کشور بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برنج در جهان است.

چین در سال‌های اخیر بیش از 1 میلیارد دلار برای واردات برنج از دیگر کشورها هزینه کرده است.

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، چین سال گذشته نزدیک به 5 میلیون تن برنج وارد کرده است.

صادرات محصولات کشاورزی به چین می‎تواند فرصت خوبی برای کشاورزان آمریکایی باشد. اما به نظر نمی‌رسد، ایالات متحده آمریکا به تنهایی بتواند این نیاز را رفع کند. این کشور سالانه تنها 3 الی 4 میلیون تن برنج صادر می‌کند.

یک کارشناس امنیت غذایی گفته است: چین کشوری است که زمانی خود می‌توانست نیازهایش برای محصولات کشاورزی و به خصوص برنج را به طور کامل برطرف کند. اما در سال‌های اخیر این کشور به طور چشمگیری به محصولات وارداتی وابسته است.

افزایش واردات محصولات کشاورزی در چین، نشان‌دهنده چالش‌هایی است که این کشور در صنعت کشاورزی با آن مواجه است. از یک سو جمعیت مناطق روستاهای چینی در حال پیر شدن است، بازده محصولات کشاورزی رو به کاهش است و خاک کشاورزی در برخی مناطق غیرقابل بهره‌برداری شده است. از سوی دیگر تغییرات آب‌وهوایی و آلودگی تهدیدی برای محصولات کشاورزی در این کشور است.

این کارشناس همچنین معتقد است: چین در جستجوی منابع جدید برنج بسیار هوشمندانه عمل کرده است. چرا که ممنوعیت موقت صادرات از کشورهای آسیایی در گذشته مشکلات بسیاری برای این کشور به وجود آورده است. به بیان دیگر این کشور ترجیح می‌دهد برای واردات برنج، خیلی به بازار آسیا وابسته نباشد.

وزارت کشاورزی آمریکا در بیانیه‌ای گفته است: پیش از آغاز صادرات به چین مقامات چینی قصد دارند موضوع سهولت دسترسی به محصولات آمریکایی را بررسی کنند.

پیشرفت در روابط تجاری میان دو کشور در حالی اتفاق می‌افتد که حدود دو ماه پیش وزارت بازرگانی آمریکا صحبت از توافقی کرد که به این کشور اجازه صادرات مواد گوشتی و گاز به چین را می‌داد.

با این وجود بسیاری از تحلیل‌گران روابط میان دو کشور را مصنوعی و اجباری می‌خوانند. این موضوع از آنجا سرچشمه می‌گیرد که دونالد ترامپ بارها روابط تجاری آمریکا و چین را ناعادلانه و غیرمنصفانه خوانده است. وی همچنین اعلام کرده، قصد دارد کسری تراز تجاری کشور خود را با چین کاهش دهد.

پس از جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور مقامات آمریکایی و چینی برای رفع مشکلات و بازبینی روابط تجاری میان دو کشور برگزار شد، وزارت بازرگانی آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن موضوع هدف مشترک دو کشور برای کاهش کسری تراز تجاری با چین مطرح شده است.

چین اما با اشاره بسیار کوچکی به این موضوع در بیانیه خود، بیشتر بر روی همکاری‌های دوجانبه طی سال‌های آینده متمرکز شده است.

لازم به ذکر است، در حال حاضر مسئله تجارت فولاد یک موضوع حساس است. دولت ترامپ ممکن است به زودی تعرفه واردات فولاد از چین را افزایش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.