کد مطلب: ۵۲۶۴۲۹

کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی

کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی

بتن مورد استفاده در صنایع ساختمانی به شدت ترد می‌باشد و مقاومت به ضربه آن پایین است. استفاده از میلگرد که دارای استحکام بالا و خاصیت چکش‌خواری بسیار مناسب است، می‌تواند عیوب ذکر شده را رفع کند و مقاومت ستون و طبقات ساختمان را افزایش دهد.

کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی تا حدود زیادی برای تقویت ستون‌ها و کف طبقات می‌باشد، اما بهبود خواص ستون و کف بتنی با استفاده از میلگرد چگونه است؟

بتن مورد استفاده در صنایع ساختمانی به شدت ترد می‌باشد و مقاومت به ضربه آن پایین است. علاوه بر پایین بودن مقاومت به ضربه بتن، سرعت رشد ترک در بتن بسیار بالا است، وجود این دو عامل در بتن، آن را در مقابل حوادثی نظیر زلزله به شدت آسیب‌پذیر می‌کند و منجر به فروپاشی هرچه بیشتر ساختمان می‌شود. در این مرحله، استفاده از میلگرد که دارای استحکام بالا و خاصیت چکش‌خواری بسیار مناسب است، می‌تواند عیوب ذکر شده را رفع کند و مقاومت ستون و طبقات ساختمان را افزایش دهد. محصولی که از ترکیب بتن و میلگرد حاصل می‌شود اصطلاحا با نام بتن آرمه شناخته می‌شود.

انواع استانداردهای میلگرد

میلگرد را می‌توان با توجه به کاربردهای گوناگونی که به خود گرفته است، در چندین دسته‌بندی قرار داد. مهم‌ترین تقسیم‌بندی، جدا کردن میلگرد با استفاده از استانداردهای آن است.

مهم‌ترین استاندارد مورد استفاده در بازار آهن و فولاد ایران، استاندارد روسی می‌باشد. بر اساس این استاندارد، میلگرد در چهار دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • میلگرد A1 (ساده)
  • میلگرد A2 (آجدار مارپیچی)
  • میلگرد A3 (آجدار با آج جناقی)
  • میلگرد A4 (آجدار با آج مرکب)

گاهی اوقات تامین هر چهار نوع میلگرد نام‌برده شده از توان مراکز تامین کننده خارج است چرا که عمده میلگرد مصرفی در ایران از نوع A3 بوده و طبیعتا سهم تولید بیشتری را نیز به خود اختصاص می‌دهد. اما تیم فولاژ با ارتباط مستقیم خود با کارخانجات داخلی و خارجی توانایی تامین میلگرد آهنی و فولادی در هر چهار گروه ذکر شده و در تمامی سایزهای موجود را دارد.

وزن میلگرد چطور محاسبه می‌شود؟

کارخانه تولید کننده میلگرد عامل مهمی در وزن میلگرد است به طوری که در هر شاخه ۱۲ متری از میلگرد وزن دو کارخانه تولیدکننده آن در سایز مشابه، متفاوت است. به عنوان مثال، میلگرد ۱۶ که یکی از پرکاربردترین سایزهای میلگرد می‌باشد، در کارخانجات زیر، وزن‌های متفاوتی به خود گرفته‌اند:

  • ذوب آهن : ۱۸٫۹۶ کیلوگرم
  • فولاد اهواز: ۲۰ کیلوگرم
  • فولاد نیشابور : ۱۹ کیلوگرم
  • کویر کاشان: ۱۹٫۲ کیلوگرم

همچنین حتی در یک کارخانه و یک سایز مشابه، امکان اختلاف وزن وجود دارد. به عنوان مثال، کارخانه شاهین بناب وزن میلگرد ۱۶ خود را در بازه‌ی ۱۸٫۲۹ تا ۱۸٫۷۷ گزارش کرده است.

مطلب فوق‌الذکر، نشان می‌دهد که وجود یک مرجع قابل اعتماد برای انتخاب بهترین گزینه از بین محصولات موجود، تا چه اندازه حیاتی است. علی‌رغم مشکلات ذکر شده، به کمک تیم فولاژ، مجموعه کاملی از جداول وزنی و قیمت روز انواع میلگرد کارخانه‌های معتبر کشور، جمع آوری شده است.

محصولات جانبی میلگرد

میلگرد علاوه بر کاربردهای گفته شده در بالا، می‌توانند برای تولید محصولات جانبی نیز به کار روند. برخی از این محصولات نظیر خاموت، زیگزاگ و میلگرد بستر در ساختمان‌سازی بسیار حائز اهمیت هستند. دسته دیگری از محصولات هم مانند مفتول و سیم خاردار از دیگر مواردی هستند که توسط میلگرد تولید می‌شوند. سیم مفتول از میلگرد ساده در ضخامت‌های پایین و با استفاده از تکنیک کشش سیم ساخته می‌شود. مفتول تولید شده می‌تواند برای آرماتوربندی به عنوان سیم نجاری استفاده شود و یا در ضخامت‌های اندکی بالاتر برای ساخت توری به کار رود.

IMG 20210406 091239

خرید مطمئن میلگرد

بازرگانی فولاژ توانسته است علاوه بر پشتیبانی از انواع میلگرد، تمامی محصولات جانبی آن را که به بخش کوچکی از آن در بالا اشاره شد، گردآوری کرده و در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار دهد. سایت فولاژ (شرکت فولاد‌سازان راه ابریشم) به آدرس https://foolazh.com شامل قیمت های روز انواع میلگرد و راهنمای کامل خرید انواع میلگرد است. فولاژ با پشتوانه ۵۰ سال فعالیت درخشان مدیران خود در بازار بزرگ آهن تهران و همکاری با بزرگ‌ترین کارخانجات تولیدکننده میلگرد در کشور، از پیشگامان تامین نیازهای عظیم‌ترین پروژه‌های ساختمانی کشور می‌باشد.

شرکت فولاژ، به شماره ثبت ۴۸۲۳۲۰ تحت نظارت سازمان ثبت شرکت‌ها و سازمان امور مالیاتی کشور بوده و یکی از اعضای اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران می‌باشد. رعایت تمامی الزامات قانونی در کنار ارتباط مستقیم با تامین‌کنندگان انواع میلگرد، مجموعه فولاژ را به یکی از قابل اعتمادترین مراکز خرید میلگرد مبدل کرده است. دریافت مشاوره رایگان در خصوص تهیه نوع، حجم مورد نیاز برای طرح‌های ساختمانی معین و انتخاب کارخانه میلگرد، از دیگر خدمات فولاژ می‌باشد.

تمامی محصولات موجود در وب‌سایت فولاژ، بدون محدودیت حداقل میزان سفارش قابل خریداری و در کمترین زمان ممکن در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.