کد مطلب: ۶۲۲۷۱۴

رشد تقاضا برای گاز کند می‌شود/ محبوبیت گاز در خطر است؟

رشد تقاضا برای گاز کند می‌شود/ محبوبیت گاز در خطر است؟

با توجه به کاهش مصرف گاز طبیعی در اروپا، تقاضای جهانی برای گاز امسال در حد کمی افزایش پیدا می‌کند. قیمت‌های بالای گاز تولید برق به وسیله ذغال سنگ را محبوب‌تر کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به کاهش مصرف گاز طبیعی در اروپا، تقاضای جهانی برای گاز امسال در حد کمی افزایش پیدا می‌کند. این کاهش مصرف بهبود پساکرونایی در خصوص مصرف این سوخت را محدود می کند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش فصلی خود اعلام کرد که رشد تقاضا در سال گذشته ۴/۷ درصد بالا رفته بود اما امسال فقط ۰٫۹ درصد افزایش پیدا می‌کند. انتظار می‌رود مصرف گاز در آسیا و آمریکای شمالی افزایش پیدا کند اما پیش‌بینی می‌شود تقاضا در اروپا به شدت کاهش یابد.

این مسئله نشان دهنده میزان آسیب‌زایی بحران انرژی برای اروپا است. سال گذشته شاخص قیمت‌های گاز سه برابر شده بود. این مسئله باعث شد تا صنایع از ذغال سنگ‌ بیشتری استفاده کنند و برخی از تولید کنندگان صنعتی مصرف گاز طبیعی خود را کاهش دهند. سال گذشته تقاضا برای گاز در اروپا ۵٫۵ درصد افزایش یافته بود اما امسال به ۴٫۵ درصد می‌رسد.

محبوبیت گاز در خطر است؟

انتظار می‌رود با گسترش انرژی‌های تجدید پذیر تولید برق به وسیله سوخت گاز کاهش پیدا کند. اما قیمت‌های بالای گاز تولید برق به وسیله ذغال سنگ را محبوب‌تر کرده است.

اروپا در سال ۲۰۲۱ بهار سردی را پشت سر گذاشت. بازگشت به شرایط آب و هوایی معتدل نیز احتمالا باعث شده نیاز به گرمایش را در اروپا کاهش پیدا کند. به نقل از بلومبرگ ، اروپایی‌ها ۱۳ درصد از گاز جهان را برای گرمایش استفاده می‌کنند.

تامین منابع در آینده همچنان مایه نگرانی است. طبق گفته آژانس بین المللی انرژی پس قطعی بی‌سابقه گاز طبیعی مایع در سال گذشته تاخیرهای جدید در دسترسی به منابع برای چند سال آینده را محدودتر می‌کنند. تاخیرها در تامین منابع بیشتر برای پروژه‌هایی که در ابتدا برای سال ۲۰۲۴ ظرفیت کامل را هدف قرار داده بودند قابل توجه است. مانند پروژه گاز طبیعی مایع کانادا و موزامبیک و Golden Pass آمریکا.

با این وجود با افزایش جریان گاز به میزان ۱۲ درصد و افزایش معاملات گاز طیعی مایع به میزان شش درصد، بهبود تقاضا در دوران پساکرونا در سال گذشته به معنی رشد تجارت جهانی گاز بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.