کد مطلب: ۴۰۱۲۱۹

گزارش موسسه مطالعات مس از وضعیت ۵ ماهه نخست ۲۰۱۹ نشان داد:

کاهش تولید مس معدنی و تصفیه شده

کاهش تولید مس معدنی و تصفیه شده

موسسه بین‌المللی مطالعات مس(ICSG)، داده‌های اولیه عرضه و تقاضای مس تا پایان می سال 2019 را منتشر کرد. این گزارش که در بولتن ماه آگوست این موسسه منتشر شد، نشان می‌دهد تولید معدنی مس جهان در پنج ماهه نخست امسال، حدود یک درصد افت داشته است.

آخرین عملکرد انواع مس در بازارهای جهانی چه سیگنال‌هایی دارد؟

پرویز امانیان، کارشناس فلزات اساسی در این مورد در تجارت‌نیوز نوشته است: موسسه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG)، داده‌های اولیه عرضه و تقاضای مس تا پایان می سال 2019 را منتشر کرد. این گزارش که در بولتن ماه آگوست این موسسه منتشر شد، نشان می دهد که تولید معدنی مس جهان در پنج ماهه نخست امسال، حدود یک درصد افت داشته است. همچنین تولید کنسانتره در این مدت با افت 0.2 درصدی و تولید به روش SX-EW با کاهش 3.5 درصدی مواجه شده است.

مس معدنی

کاهش تولید از سوی دو تولیدکننده بزرگ مس جهان- شیلی و اندونزی- بیش از آن بود که با افزایش تولید دیگر کشورها جبران شود.

تولید مس در شیلی به دلیل افت عیار معدنی با کاهش سه درصدی مواجه شد. همچنین تولید کنسانتره در اندونزی به دلیل تغییر و تحول در دو معدن بزرگ این کشور، افت 55 درصدی را شاهد بود.

با وجود رشد افزون بر 11 درصدی تولید جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا در سال 2018، هر دو کشور طی پنج ماهه نخست 2019 با رشد یکنواخت و خطی به کار خود ادامه دادند، چون کاهش موقت تولید در برخی معادن، افزایش تولید در دیگر فعالیت ها را جبران کرد.

تولید در پرو(دومین تولیدکننده مس معدنی جهان)، استرالیا، چین و مغولستان به دلایلی اعم از بهبود عیار یا بهبود نسبت به محدودیت های تولید پارسال، افزایش یافت.

در مجموع برآورد شده که تولید در آفریقا، اقیانوسیه و آمریکای شمالی به ترتیب با افزایش یک، 7 و 3.5 درصدی و در آسیا و آمریکای لاتین و اروپا به ترتیب با کاهش 4.5 و یک و 3 درصدی مواجه شود.

مس تصفیه شده

داده‌های اولیه نشان می دهد، تولید مس تصفیه شده در پنج ماهه نخست 2019 با کاهش حدود یک درصدی مواجه شده است. تولید اولیه (الکترولیتیک و الکترو واینینگ)1.5درصد کاهش و تولید ثانویه (از قراضه) یک درصد افزایش یافت.

چین به دلیل تداوم توسعه ظرفیت، مهم ترین مشارکت کننده در رشد تولید مس تصفیه شده بود. همچنین بهبود تولید برخی کشورها از جمله ایران، استرالیا، برزیل و لهستان سبب جبران کاهش های تولید در نقاط مختلف شد.

کاهش 37 درصدی تولید مس تصفیه شده شیلی(الکترولیتیک) به دلیل تعطیلی موقت برخی کارخانه های ذوب اتفاق افتاد، چرا که در معرض ارتقای قوانین جدید زیست محیطی هستند. کل تولید مس تصفیه شده شیلی (الکترولیتیک و الکترو واینینگ) با کاهش 15 درصدی مواجه شد.

تولید هند متاثر از تعطیلی کارخانه ذوب «توتی کورین» متعلق به شرکت ودانتا در آوریل 2018 با کاهش 36 درصدی مواجه شد.

بر پایه آمار منطقه‌ای، تولید مس تصفیه شده در آسیا 2.5 درصد و اقیانوسیه 15 درصد افزایش یافت، در حالی که در قاره آمریکا و آفریقا به ترتیب با کاهش 10 و 9 درصدی همراه بود.

مصرف

داده‌های اولیه نشان می‌دهد که مصرف ظاهری مس تصفیه شده در پنج ماهه نخست امسال بدون تغییر بوده است. اگرچه واردات مس تصفیه شده چین با افت 12 درصدی همراه بود، اما مصرف ظاهری چین با رشد 3.5 درصدی مواجه شد.

میان دیگر مصرف کنندگان بزرگ، تقاضا در هند و تایوان افزایش یافت، در حالی که در ژاپن، آمریکا و ناحیه یورو کاهش یافت.

کل مصرف جهان به استثنای چین با کاهش سه درصدی روبه رو شد.

آمار گزارش مس

جدول- روند عرضه و مصرف مس تصفیه شده جهان از سال 2015 تا ژوئن 2019

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.