کد مطلب: ۶۹۰۴۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش نرخ بهره ادامه‌دار است؟

کاهش نرخ بهره ادامه‌دار است؟

فعالان بورسی همیشه به افزایش نرخ بهره بین بانکی اعتراض داشتند و روز گذشته برای سومین بار کاهش نرخ سود بین بانکی بودیم. این کاهش نرخ سود بین بانکی ادامه دار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند ماه پیش بود که نرخ بهره بین بانکی به محدوده ۲۱٫۳۱ درصد رسید و به نوعی در سال ۱۴۰۱ سقف شکنی کرد.

براساس گزارش بانک مرکزی نرخ بهره بانکی با کاهش ۰٫۰۵ درصدی به سطح ۲۰٫۵۹ رسید. البته کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که این کاهش نرخ بهره موقت است و در بلند مدت افزایشی خواهد بود.

در حال حاضر برخی از کارشناسان عقیده دارند که کاهش نرخ بهره بانکی یک سیگنال مثبت برای بازار سرمایه است. یعنی باعث می‌شود که بورس در بلند مدت صعودی شود. البته برای تاثیرگذاری نرخ بهره بانکی ۱۰ تا سه ماه زمان لازم است و این نرخ به صورت لحظه‌ای نمی‌تواند روی بازار تاثیر بگذارد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان عقیده دارند که افزایش نرخ بهره بانکی به نفع بورس است. این بدان معناست که افزایش نرخ بهره بین بانکی بورس را در بلند مدت صعودی می‌کند.

علت تغییر افزایش نرخ بهره بین بانکی چیست؟

وحید نکویی، تحلیلگر بازار سرمایه در باره نرخ بهره بانکی گفت: افزایش نرخ بهره دو دلیل دارد نخست؛ افزایش تقاضای بانک‌ها برای ذخایر بانکی و دوم کاهش عرضه ذخایر جدید از سوی بانک مرکزی.

وی نخستین دلیل افزایش نرخ بهره را تشریح و اظهار کرد: معمولا متناسب با چرخه تولید بنگاه‌های کشور بعد از دو ماهه نخست سال، مطابق روند گذشته نیاز بنگاه‌های تولیدی به سرمایه در گردش، وام و تسهیلات افزایش پیدا می‌کند. بنابراین تقاضای بانک‌ها برای ذخایر متناسب با افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: درخصوص دلیل دوم باید گفت که از آنجایی که تیم اقتصادی و سیاستگذاران دولت سیزدهم در تلاش هستند که با مهار نرخ رشد پایه پولی، تورم را کنترل کنند. طبیعی است که در نتیجه این سیاست، با کاهش عرضه ذخایر جدید و اخذ یک سیاست انقباصی نرخ بهره در بازار بین بانکی افزایش یابد.

نکویی در پایان گفت: به نظرم نباید انتظار کاهش نرخ بهره بین بانکی را در کوتاه مدت با این وضعیت داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا کسی پیگیر تخلفات حقوقی وبملت نیست ؟ تا این نماد میخواد رشد کنه حقوقی با عرضه آبشاری جلوی رشدشو میگیره .