کد مطلب: ۷۱۳۸۴۳

کاهش هزینه‌های صادراتی به عراق

کاهش هزینه‌های صادراتی به عراق

پیش‌بینی می‌شود با روی کار آمدن عبداللطیف رشید به عنوان نخست‌وزیر عراق شاهد رشد و شکوفایی تجارت ایران و عراق باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش‌بینی می‌شود با توجه به رابطه خوب رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق روابط اقتصادی این دو کشور نیز رونق گیرد.

به نقل از اکوایران، به گفته فعالان اقتصادی در دوره نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی تمایل دولت به همکاری با کشورهای عربی بود و ایران در اولویت‌های همکاری اقتصادی با عراق قرار نداشت، اما در دولت جدید و با توجه به رابطه خوب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جدید این کشور با ایران این امید در میان فعالان اقتصادی به وجود آمده که شاهد بهبود روابط اقتصادی ایران و عراق باشیم و سهم ایران در این بازار به‌شکل سابق در آید.

در این خصوص حمید حسینی، دبیرکل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه در دولت قبل تمایل مسئولین این کشور به همکاری با کشورهای عربی و بعضا ترک بود و این امر موجب شد تا شاهد کاهش همکاری میان ایران و عراق باشیم می‌گوید: با تغییراتی که در راس قدرت این کشور صورت گرفت می‌توان به تغییر رویکرد سیاست‌های این کشور با ایران امیدوار بود. به گفته دبیرکل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با وجود تمام سرمایه‌گذاری‌های که در عراق صورت گرفته بود، در دولت الکاظمی شاهد کاهش مناسبات تجاری با این کشور بودیم، به‌طوری‌که راس قدرت این کشور تمایلی برای همکاری با ایران از خود نشان نمی‌داد و این امر کاهش صادرات ایران به این کشور را به همراه داشت.

براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در شهریور ماه به لحاظ ارزشی صادرات ایران به عراق افتی ۲۹٫۶درصدی داشت. افتی که در خردادماه هم شاهد این کاهش بودیم. با توجه به روند کاهشی صادرات ایران به عراق، حسینی پیش‌بینی می‌کند که وضعیت صادرات و سرمایه‌گذاری در عراق به‌شکل سابق بازخواهد گشت و مجدد شاهد افزایش سهم از بازار این کشور خواهیم بود.

حسینی علاوه بر افزایش سهم ایران از بازار عراق پیش‌بینی می‌کند که صدور ویزا میان دو کشور لغو و منابع بانکی ایران در عراق آزاد شود، همچنین امکان حضور فعالان اقتصادی ایرانی در پروژه‌های دولتی در عراق فراهم شود.

از دیگر مواردی که حسینی به آن اشاره می‌کند به فراهم شدن زمینه ترانزیت کالا از مسیر عراق است. با فراهم شدن زمینه ترانزیت کالا از عراق شاهد کاهش هزینه‌های صادراتی خواهیم بود که این به نفع صادرکنندگان خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.