کد مطلب: ۲۲۸۴۴۰

کاهش کانون بیماری‌های مهم دامی در کشور

کاهش کانون بیماری‌های مهم دامی در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تعداد کانون‌های بیماری‌های استراتژیک در سال گذشته در کشور روند نزولی داشته است،خواستار ایجاد یگان حفاظتی یا پلیس قرنطینه شد.

علیرضا رفیعی‌پور در نشستی خبری با اشاره به اینکه ۸ اردیبهشت روز جهانی دامپزشکی است، اظهار داشت: برای تحقق اهداف دامپزشکی باید یگان حفاظتی یا پلیس قرنطینه توسط مجلس برای دامپزشکی تشکیل شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در آینده‌ای نزدیک یکی از برنامه‌های دامپزشکی این است که کشتار غیرمجاز در کشور انجام نشود ضمن اینکه کنترل اپیدمی بیماری‌های مهم از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار ما است.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲ اقدام مهم در حوزه دامپزشکی انجام شده است، تصریح کرد: یکی از این اقدامات کنترل ویروس H۵N۶ آنفلوآنزا در منطقه پارک ملی بوجاق استان گیلان بود و اقدام دیگر کنترل کشتار غیرمجاز در استان گیلان که موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صادرات فرآورده‌های خام دامی اضافه کرد: سال گذشته بیش از ۲۵ هزار تن میگو از کشور صادر شد درحالی که این عدد در سال ۹۵ میزان ۱۵ هزار تن بود. همچنین سال ۹۶ میزان ۵۳ هزار تن ماهی خوراکی منجمد صادر کردیم که این عدد در سال ۹۵ میزان ۴۲ هزار تن بوده است.

رفیعی‌پور ادامه داد: میزان صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان در سال ۹۶ به میزان ۱۰۱ هزار تن رسید که این عدد در سال ۹۵ میزان ۷۷ هزار تن بود. همچنین در سال گذشته ۲۰ میلیون جلد پوست و بیش از ۶ میلیون هنگ روده از کشور صادر شد که میزان صادرات این دو قلم کالا مشابه سال ۹۵ بود.

وی افزود: ضمن اینکه در سال گذشته بیش از ۳ میلیون قطعه ماهی زنده از کشور صادر کردیم که در سال ۹۵ میزان این صادرات یک میلیون و ۸۸۳ هزار قطعه بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه در سال ۹۶ در جریان بازرسی و نظارت بهداشتی از کشتارگاه‌های دام بیش از ۱۱ میلیون راس دام قبل، حین و بعد از کشتار مورد نظارت و بازرسی قرار گرفتند، گفت: در مجموع بیش از ۳ میلیون کیلوگرم گوشت و امحا و احشام در جریان این بازدیدها غیر قابل مصرف برای انسان شناسایی شد.

به گفته رفیعی‌پور در جریان بازدید و نظارت از کشتارگاه‌های طیور ۷۰۵ میلیون قطعه طیور مورد بازدید و نظارت قرار گرفتند که ۵ میلیون و ۴۱۰ قطعه غیر قابل مصرف تشخیص داده شد.

وی افزود: به‌طور کلی در حوزه بازرسی، تولید و عرضه فرآورده‌ها، ۲ میلیون و ۵۸۴ بازدید صورت گرفته و میزان محصولات ضبط و تعیین تکلیف شده ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم بوده که بیش از ۴ میلیون کیلوگرم آن معدوم شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین با اشاره به اینکه تعداد کانون‌های بیماری‌های استراتژیک از جمله تب برفکی، آبله، هاری، سل، بروسلوز و مشمشه در سالهای ۹۴ و ۹۵ رو به افزایش بوده است، گفت: خوشبختانه در سال ۹۶ این روند نزولی بوده که بخش عمده آن مربوط به اقدامات به موقع دامپزشکی و کنترل‌های بهداشتی است. ما در سال ۹۴ با طغیان بیماری‌های مواجه بودیم درحالی‌که سال ۹۶ چنین مشکلی نداشتیم و تعداد کانون‌های بیماری از ۴۰۷۸ مورد به ۲۵۹۱ کانون در سال ۹۶ رسید.

رفیعی پور اضافه کرد: در حوزه کنترل بیماری تب کرمه کنگو نیز سال گذشته بیش از ۵۷ میلیون متر مکعب از کشتارگاه‌های کشور سمپاشی شد ضمن اینکه بدن بیش از ۱۳ میلیون راس دام نیز مورد سمپاشی قرار گرفت.

وی با اشاره به شیوع گسترده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی سال گذشته در کشور افزود: سال گذشته در مجموع ۶۲۶ کانون در ۲۲ استان کشور شناسایی شد که این موضوع منجر به معدوم شدن بیش از ۲۵ میلیون قطعه طیور گشت.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.