کد مطلب: ۶۱۹۸۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صاحبان صنایع به گوش باشند/ کاهش ۴۰ درصدی سوخت صنایع

صاحبان صنایع به گوش باشند/ کاهش ۴۰ درصدی سوخت صنایع

همزمان با زمزمه‌های طرح اختصاص بنزین به افراد به جای خودروها و هشدار وزیر نفت درباره کمبود گاز در زمستان، حالا یکی از اعضای کمیسیون تلفیق و انرژی مجلس از کاهش ۴۰ درصدی سهمیه گاز صنایع خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت بارها اعلام کرذده که قرار نیست قیمت حامل‌های انرژی و به خصوص بنزین افزایش یابد اما نه اعضای دولت و نه مجلسی‌ها هیچ کدام چنین گزاره‌ای را برای حامل‌های انرژی بخش صنعت به کار نبردند.

امروز هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون تلفیق بودجه به فارس گفته بود: دولت در اصلاحیه جدید تصمیم گرفته است که قیمت سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع فولاد را از ۱۰۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی به ۴۰ درصد این نرخ کاهش دهد.

چند روز پیش از تحویل بودجه به مجلس، رییس مجلس هم در صحن علنی گفته بود گفته بود که سالانه ۱۶۰ میلیارد دلار هزینه مصرف انرژی در کشور است و سه چهارم از این یارانه متعلق به غیر خانوارهاست.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارشی درباره یارانه انرژی در ایران منتشر کرد. طبق این گزارش، بیش از سه‌چهارم یارانه انرژی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ به غیر خانوارها اختصاص یافته است.

یعنی بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بخش زیادی از یارانه پنهان انرژی به صنایع رسیده است و حالا هم عضو کمیسیون انرژی و کمیسیون تلفیق مجلس خبر از اصلاح قیمت سوخت پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها داده است.

بیگی‌نژاد به فارس گفته بود نرخ خوراک این واحدهای صنعتی، ۴۰ درصد نرخ کاهش می‌یابد.

پیش از این در زمان کمبود برق تابستان هم وزارت نیرو و وزارت نفت، سهمیه گاز و برق صنایع را نوبت‌بندی کرد. در آن زمان، مصطفی رجبی مشهدی اعلام کرده بود که اولویت تامین برق با مشترکان خانگی است. به همین دلیل هم وزارت نفت، به جای گاز که خوراک نیروگاه‌های تولید برق بود به واحدهای صنعتی مازوت تحویل می‌داد و وزارت نیرو هم برف صنایع را نوبت‌بندی کرده بود.

احمد پور فلاح رییس اتاق ایران و ایتالیا و رییس پیشین کمیسیون صنایع اتاق ایران، در همین باره به تجارت‌نیوز گفته بود: دولت با توجه به محدودیت‌های در حال حاضر دولت و کسری بودجه، می‌خواهد با هر مکانیزمی از این دوره بحرانی گذر کند. دولت به دنبال راهی است تا از امکانات خود برای تامین کسری بودجه استفاده کند اما تمایل دارد خانوداه‌ها را در امنیت قرار دهد. واحدهای صنعتی که چاره‌ای جز قبول شرایط ندارند، مجبور به تحمل هر شرایطی هستند.

این فعال اقتصادی، گریزی به طرح جدید معاونت اقتصادی درباره اختصاص سهمیه به افراد به جای خودروها زده بود. او یادآوری کرده بود: پورفلاح خاطرنشان می‌کند: اگر قرار باشد به افرادی که انرژی مصرف نمی‌کنند سوبسید داده شود، بودجه آن از مصرف‌کنندگان گرفته می‌شود. مصرف‌کننده هم واحد تولیدی است و شبکه توزیع و جذب مواد اولیه و قیمت حمل و نقل بر تمام پارامترها تاثیر می‌گذارد. با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قیمت پوشاک، لبنیات و بقیه محصولات هم افزایش پیدا می‌کند.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا کمبود گاز و طرح جدید اختصاص بنزین به افراد باعث می‌شود گاز صنایع محدود شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آخه کشور تحریم است گاز رو هم چون توعسلویه میدانش با قطر مشترک است از زیر زمین به هم وصل است ما اگه استخراج نگنیم اونا استخراج میکنند من دوستم توعسلویه کار میکنه میگه اینقدر فشار گاز دکلها زیاده که از شدت گرماش نمیشه تا چند کیلومتریش رفت تعجججججججججججججججججججججب میکنم !!!!!!!!!!!!یعنی چی !!!!!!!!!!!راندمان میاد پایین کارخانه ها تعدیل نیرو میزنند!!!!!!!!!!!!