کد مطلب: ۲۷۹۴۳۹

کاهش ۰.۵ درصدی نرخ بیکاری

کاهش 0.5 درصدی نرخ بیکاری

در بهار 1397 به میزان 41.1 درصد جمعیت 10 ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به بهار سال 1396 0.5 درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نتايج طرح آمارگيری نيروی ‌كار بهار 1397 منتشر شد.

بررسی نرخ بيكاری افراد ١٠ ساله و بیشتر نشان می‌دهد كه 12.1 درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده‌اند. روند تغييرات اين نرخ حاكی از آن است كه اين شاخص نسبت به بهار ١٣٩٦ به ميزان 0.5 درصد کاهش داشته و جمعيت بيكار كشور با 44958 نفر كاهش به 3 ميليون و 322 هزار نفر رسيده است.

در بهار 1397، به ميزان ٤١,١ درصد جمعيت ١٠ ساله و بيشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، يعنی در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغييرات نرخ مشاركت اقتصادی حاكی از آن است كه اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٦) ٠.٥ درصد افزايش داشته است.

جمعيت شاغلين ١٠ ساله و بيشتر در اين فصل ٢٤ ميليون و ٦٥ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٥٦ هزار نفر افزايش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد كه در بهار ١٣٩٧، بخش خدمات با ٥٠,١ درصد بیشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١,٢ درصد و كشاورزی با ١٨.٧ درصد قرار دارند.

نرخ بيكاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاكی از آن است كه ٢٥,٥ درصد از فعالان اين گروه سنی در بهار ١٣٩٧ بيكار بوده‌اند. بررسی تغييرات فصلی نرخ بيكاری اين افراد نشان می‌دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٦) ٠.٩ درصد كاهش يافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد كه در بهار ١٣٩٧، ١٠,٢ درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادی (فصل غيركاری، ركود كاری، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كمتر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده برای انجام كار اضافی بوده‌اند. اين در حالی است كه ٤٠,١ درصد از شاغلين ١٠ ساله و بيش‌تر، ٤٩ ساعت و بيش‌تر در هفته كار كرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.