کد مطلب: ۵۹۸۶۶۹

عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم

۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه طبق برآوردها حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ۱۴۰۰ است، گفت: دولت ناچار است نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای برخی از اقلام اساسی همچنان در بودجه سال آینده حفظ کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: بعید است که دولت بتواند تمام ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بودجه ۱۴۰۱ حذف کند. دولت ناچار است نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای برخی از اقلام اساسی همچنان در بودجه سال آینده حفظ کند.

وی با اشاره به اقلامی که در بودجه سال آینده شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شوند، ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نان یعنی گندم و دارو در بودجه سال آینده حفظ می‌شود اما نکته مهم این است که حذف بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی منوط بر این است که دولت بتواند مابه‌ ازای آن را در قالب یارانه به مردم بازگرداند تا آثار آن برای بخشی از گروه‌های کم‌درآمد قابل تحمل باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اینکه دولت تا چه حد می‌تواند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه پرداخت یارانه به مردم را به اجرا برساند، بحث دیگری است که باید دولت برنامه‌های خود در این باره را اعلام کند تا مورد بررسی قرار بگیرد. اما در نهایت دولت مجبور است فعلا یارانه دارو و نان را در نظر بگیرد.

قادری با اشاره به آخرین تصمیمات درباره نرخ تسعیر ارز گفت: نرخ تسعیر ارز یک نرخ براوردی است و بر روی بازار ارز اثرگذار نخواهد بود و تعیین این نرخ به احیای برجام بستگی دارد. در صورت احیای برجام این اعداد و ارقام کاهش پیدا می‌کند اما صرفا یک نرخ محاسباتی است که در براساس آن درآمدهای ارزی به ریال تبدیل می‌شود و در بودجه در نظر گرفته می‌شود و نمی‌تواند در بازار ارز مبنا قرار بگیرد.

وی افزود: دولت به نرخ روز نرخ تسعیر را تعیین می‌کند و یک نرخ شناور خواهد بود و نرخ تسعیر فقط برای تعیین حقوق گمرکی مبنا قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره سهم اوراق در درآمدهای دولت در بودجه سال آینده تاکید کرد: حجم اوراق منتشر شده هیچ توجیهی ندارد و اینکه بخواهیم با انتشار اوراق هزینه‌های جاری را تامین کنیم با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست. باید اولا هزینه‌ها را کاهش دهیم و همچنین باید واگذاری اموال و دارایی‌های دولت به طور جدی دنبال کنیم. هر اقدامی غیر از این می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های دولت در سال‌های آینده شود.

قادری همچنین با بیان اینکه کسری بودجه سال ۱۴۰۰ قابل توجه است، گفت: طبق برآوردها چیزی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان با کسری بودجه مواجه هستیم که عدد درشتی محسوب می‌شود.

منبع: ایلنا

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصادکلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا کسری بودجه بابا جیب مردم بورس جرایم رانندگی مالیات اختلاس رانت با اینها پر نمیشه مالیات برای نفس کشیده هم از مردم بگیرید حتما کسری پر میشه وقتی یکسری بیسواد و افراطی میشن همکاره این مملکت بهتر از این نمیشه

  • ناشناس

    این حرفا همه شایعه پراکنیست
    اینجور افراد یا سواد ندارن ویا از سیاست هیچ بلد نیستن
    درآمدهای نفتی ایران دلار تا ۵ هزار تومن میتونن کاهش و تک نرخی بکنن
    امریکا بزرگترین بدهکار جهان است چون سیاستمداران قوی داره دراقتصاد از همه کشورهای جهان قویتره
    الکی با شایعه بدهکاری برای گرانیها سرپوش درست میکنن
    قیمت ارز تک نرخی کنید
    قیمت ارز همان ۴۲۰۰ تومان است
    دلار ۲۸۰۰۰ تومنی معنی نداره
    دلار ۲۴ هزارتومن گرانتر به مردم میفروشن

  • سعید

    خرید خدمت رو اجرا کنین

  • ناشناس

    سرمایه مردم هست دیگه چرا نگرانی مگه تا حالا کسری بودجه رو از کجا تامین میکردین خدا بزاره بورس رو دیگه برید تهش رو جارو کنید بزارید مردم به بدبختی خودشون بسوزن!!!

  • ناشناس

    اوراق قرضه برای پرداخت حقوق نجومی هاست نه کسری بودجه ، تا زمانی که هزینه های جاری بیشترین سهم را در بودجه داشته باشد کسری بودجه داریم.و تورم بهانه ای برای کسری بودجه می‌باشد زیرا تا زمانی که نرخ سود بین بانکی بالا باشد و روزی دو هزار میلیارد توسط بانکها خلق پول انجام میشود ایستادن در مقابل تورم احمقانه است زیرا این پتانسیل روزی منفجر میشود و دوباره قیمتها امروز طلا و شش ماه بعد خودرو و یکسال بعد مسکن بالا میرود و نوسانگیران این بازی را خوب بلدند و توسط آن همه املاک کشور را مصادره کردند .بالا بودن نرخ سود بین بانکی و خلق پول قبل از اینکه به کسری بودجه کمک کند تعادل اقتصاد یک کشور را به هم میریزد .