کد مطلب: ۱۶۲۲۷۸

گردشگرپذیرترین کشورهای جهان و جایگاه ایران

گردشگرپذیرترین کشورهای جهان و جایگاه ایران

مجمع جهانی اقتصاد هر دو سال یک بار گزارشی منتشر می‌کند که در آن کشورهای جهان را از منظر شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.

الهام میرمحمدی: در سال 2016، صنعت گردشگری 7.6 تریلیون دلار به اقتصاد جهان افزود که این عدد 10.2 درصد از تولید ناخالص داخلی در جهان را شامل می‌شود. این امر موجب شد 292 میلیون شغل ایجاد شود. در حال حاضر از هر 10 نفر در جهان یک نفر در صنعت گردشگری مشغول به کار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال‌های اخیر تعداد گردشگران بین‌المللی نیز روبه‌رشد بوده است. در سال 2016، تعداد گردشگران بین‌المللی 46 میلیون نفر افزایش یافت و به 1.2 میلیارد نفر رسید.

انتظار می‌رود در دهه آینده این صنعت توسعه یابد که در نهایت به رشد اقتصادی کشورها، ایجاد اشتغال و توسعه ملی و منطقه‌ای منجر می‌شود.

اما سوال اینجاست که کدام کشورها در حال استفاده بهینه از فرصت‌ها برای جذب گردشگران هستند؟

مجمع جهانی اقتصاد هر دو سال یک بار گزارشی منتشر می‌کند که در آن کشورهای جهان را از منظر شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.

شاخص رقابت‌پذیری و گردشگری سفر بر اساس 4 مولفه اصلی شامل توانمندسازی محیط، سیاست‌های گردشگری، زیرساخت‌ها و منابع طبیعی و فرهنگی اندازه‌گیری می‌شود که هر یک از آنها تحت مشخصه‌های جزئی‌تر نیز طبقه‌بندی می‌شوند.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2017، کشور اسپانیا برای دومین بار، رتبه نخست را در شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری به خود اختصاص داد.

جدول زیر ده کشور برتر در جهان را با توجه به این شاخص نشان می‌دهد:

رتبه کشور
1 اسپانیا
2 فرانسه
3 آلمان
4 ژاپن
5 انگلیس
6 آمریکا
7 استرالیا
8 ایتالیا
9 کانادا
10 سوئیس

این کشورها موفق شده‌اند با ایجاد محیطی مناسب برای گردشگری، تسهیل سفر برای مسافران، ترویج میراث فرهنگی این صنعت را به شکل قابل توجهی در کشورهای خود توسعه دهند.

اما متاسفانه هیچ‌گونه رویکرد یکسانی برای اینکه سایر کشورها از این روش‌ها کپی‌برداری کنند وجود ندارد.

برخی از کشورها به دلیل زمینه اقتصادی یا ژئوپولتیک خود، موفق به توسعه صنعت گردشگری شده‌اند. این در حالی است که برخی کشورهای دیگر به دلیل کمبود منابع فرهنگی و طبیعی این روند را طی نکرده‌اند.

گزارش امسال مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها در سراسر جهان با اتخاذ سیاست‌های مناسب موفق به رقابتی‌تر کردن صنعت گردشگری شده‌اند.

جایگاه ایران

ایران در سال 2011، در میان 139 کشور رتبه 114 را از آنِ خود کرد. در سال 2013 با 16 پله صعود رتبه 98 از میان 140 کشور را به خود اختصاص داد. در سال 2015، رتبه 97 از میان 141 کشور و در نهایت در سال 2017 با 4 پله صعود، رتبه 93 از میان 136 کشور را کسب کرد.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که رتبه ایران در میان کشورهای خاورمیانه در سال 2015 از جایگاه نهم به جایگاه هشتم در سال 2017 ارتقا یافت.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.