کد مطلب: ۸۱۹۶۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

«هدهد» و «نکسو»؛ دو بال پرواز فارابی در آسمان بازار سرمایه

«هدهد» و «نکسو»؛ دو بال پرواز فارابی در آسمان بازار سرمایه

پانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) امروز در حالی پایان یافت که گروه مالی فارابی با دست پر به میدان آمده و نگین درخشان نمایشگاه بود. خدمات نوین فارابی بر پایه هوش مصنوعی و ارائه خدمات مالی در قالب کارت‌های «نکسو» و «هدهد» از برتری‌های این گروه مالی در مقایسه با رقبا بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گروه مالی فارابی اکنون 14 ساله است و توانسته در طول این سال‌ها، خدمات نوینی را به مشتریان ارائه دهد. با این حال امسال فارابی با فناوری‌های جدید پا به میدان گذاشته و پیشروی خدمات مالی در بازار سرمایه بوده است.

بهره‌گرفتن از هوش مصنوعی ChatGPT برای پاسخ به سوالات مشتریان، ارائه خدمت کارت «هدهد» با قابلیت افزایش ارزش و کارت «نکسو» با قابلیت اتصال حساب‌های بانکی به حساب‎های بازار سرمایه و برداشت آنی وجه از محل صندوق فارابی از جمله خدماتی است که فارابی با خود به نمایشگاه آورده بود.

صندوق هدیه؛ پله صعود فارابی

ابراهیم کشاورز، مدیر فروش و توسعه کسب و کار گروه مالی فارابی صندوق هدیه را که به‌عنوان صندوق درآمد ثابت صدور و ابطالی در بازار سرمایه فعال شده است، مزیت خاص فارابی در برابر سایر رقبا می‌داند.

او در این باره گفت: «همه رقبای ما و کسانی که در فضای بازار سرمایه هستند، این نوع صندوق را در پرتفوی و سبد محصولات برای ارائه به مشتریان دارند. ما هم این صندوق را داریم و رقابتی روی درصد سودی که معادل سالیانه است و تخصیص داده می‌شود وجود دارد؛ ما هم در این رقابت حضور داریم و 26.1 درصد معادل سالیانه موثر سود را به سرمایه‌گذاران تخصیص می‌دهیم و این سود را برای آنها می‌سازیم.»

کشاورز افزود: «اما مهمترین استراتژی و مزیتی که با آن در این نمایشگاه شرکت کردیم، خدمات ارزش افزوده‌ای است که روی صندوق هدیه پیاده‌سازی کردیم؛ ابزارهای نوینی که برپایه تکنولوژی روی این صندوق وجود دارد از مزیت‌ها و نقاط قوت ما در این نمایشگاه بوده است.»

«نکسو»؛ سرمایه‌گذاری نقد با قابلیت سود روزشمار

مدیر فروش و توسعه کسب و کار گروه مالی فارابی ادامه داد: «حتی زون‌بندی‌ها و جانمایی‌های ما در نمایشگاه هم بر اساس همین استراتژی بود؛ به طور مثال، روی صندوق هدیه که سود روزشمار دارد و سود روزشمار آن هم به مراتب بالاتر از سپرده‌های بانکی است، یک کارت بانکی «نکسو» که به شبکه بانکی و شتاب متصل است را توسعه داده‌ایم؛ به این صورت که پول مشتری در صندوق هدیه است و همزمان یک کارت بانکی عضو شتاب هم در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و می‌توانند با این کارت، مانند کارت‌های بانکی از ATMها استفاده و تمامی خدمات مانند کارت‌ به کارت و شبا را انجام دهند. این کارت‌ها شماره شبای اختصاصی هم دارند. پول و کردیتی که در این کارت وجود دارد، همان یونیت‌ها و ارزش دارایی فرد در صندوق هدیه است.»

گفتنی است «نکسو» کارتی متفاوت با امکاناتی فراتر از کارت‌های بانکی معمول است. امکان سرمایه‌گذاری خودکار و برداشت آنی وجه از صندوق درآمد ثابت هدیه، واریز بدون محدودیت روزانه و انواع انتقال وجه، نکسو را به یک کارت بانکی با امکانات ویژه سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. صاحبان کسب و کار نیز می‌توانند با اتصال شماره شبای نکسو به دستگاه‌های کارت‌خوان، از فروش و درآمد خود نیز سود روزشمار دریافت کنند.

بر این اساس سود سپرده کوتاه‌مدت بانک، معادل 9 درصد سالانه حداقل موجودی حساب طی ماه است؛ اما سود نکسو بر پایه صندوق هدیه فارابی و به صورت روزشمار محاسبه می‌شود. از این رو به ازای تمام روزها به پول مشتری سود تعلق می‌گیرد.

گروه مالی فارابی

سرمایه‌گذاری خودکار با «پینوست»

مدیر فروش و توسعه کسب و کار گروه مالی فارابی ادامه داد: «خدمت دیگری که با اپلیکیشن «پینوست» ارائه می‌دهیم، موضوع سرمایه‌گذاری خودکار است که باز هم یکی از ابزارهای نوین بر پایه تکنولوژی است که روی این صندوق پیاده‌سازی کرده‌ایم.» وی افزود: «در واقع «پینوست» مانند قلک پس‌اندازی است که می‌توانید تنظیم کنید به طور روزانه، هفتگی و ماهانه، مبالغ مشخصی را از حساب شما با دسترسی‌هایی که قبلا گرفته است، برداشت کند و آن را سرمایه‌گذاری کند. در همان لحظه از طریق کارت «نکسو» امکان دسترسی و خرج کردن هم به شما می‌دهد.»

هدهد؛ لوبیای سحرآمیز فارابی

کشاورز در ادامه به دیگر مزایا و ابزارهای صندوق هدیه اشاره و اظهار کرد: «ابزار نوین دیگری که روی صندوق هدیه پیاده‌سازی کردیم و توسعه دادیم، «هدهد» است. هدهد با این شعار که ما می‌خواهیم سرمایه‌گذاری هدیه دهیم، روی همین صندوق هدیه پیاده‌سازی شده است.»

وی افزود: «شما می‌توانید به مناسبت‌های مختلف در اپلیکیشن هدهد، یونیت‌های صندوق هدیه را در قالب کارت هدیه دهید. مثلا کارتی به ارزش یک میلیون تومان صندوق هدیه برای فرد می‌خرید اما تفاوت آن با کارت‌های هدیه بانکی این است که کارت هدیه بانکی یک مبلغ راکد است اما به کارت هدهد سود روزشمار تعلق می‌گیرد! این یکی دیگر از ابزارهای نوینی است که روی صندوق هدیه پیاده‌سازی و به این ترتیب آن را از صندوق‌های موجود در بازار متمایز کرده‌ایم.»

مدیر فروش و توسعه کسب و کار گروه مالی فارابی خبر داد: «در آینده هم یک محصول بسیار جذاب دیگر روی همین صندوق ارائه می‌دهیم تحت عنوان وثیقه که تا پایان سال 1402 حتما لانچ می‌شود. این ابزار چهارمی است که روی این صندوق داریم و بر اساس آن می‌توانیم به پشتوانه دارایی که مشتریان در صندوق هدیه دارند کردیت و وام بدهیم.»

تنوع الگوریتم‌ها برای مشتریان حقیقی و حقوقی

این روزها معاملات الگوریتمی به نقطه قوت گروه‌های مالی در فضای رقابت بازار سرمایه تبدیل شده است. فارابی اما در این زمینه هم پیشرو بوده و خدمات نوین و متنوعی را در زمینه الگوریتم‌ها به مشتریان و معامله‌گران ارائه می‌دهد.

متین کرباسیان، مدیر توسعه معاملات الگوریتمی گروه مالی فارابی درباره خدمات نوین این گروه در حوزه الگوریتم‌ها توضیح داد: «به‌عنوان اولین شرکتی که در حوزه معاملات الگوریتمی در داخل ایران مجوز گرفته است، از سال 95 اقدام به توسعه الگوریتم‌های معاملاتی کردیم و بیشترین تمرکز ما روی الگوریتم‌های اجرایی بوده است. اکنون هم پس از تغییر قاعده مجوزها، در حال اقدام برای دریافت مجوزهای جدید هستیم که بتوانیم این الگوریتم‌ها را در اختیار کاربران حقوقی و مشتریان حقیقی پرتفوی بالا قرار دهیم.»

وی افزود: «در مجموعه ما، الگوریتم‌ها در چند دسته به کابران ارائه می‌شوند. دسته نخست، الگوریتم‌های اجرایی معاملاتی هستند. الگوریتم‌های اجرایی و معاملاتی ما بر اساس اینکه بتوانند حجم‌های بزرگ را مدیریت کنند و با قیمت‌های مناسب خرید و فروش انجام دهند و باعث پایداری بازار و افزایش نقدشوندگی شوند، برای مشتریان طراحی شده‌اند.»

طراحی الگوریتم‌های بازارگردانی و سبدگردانی

کرباسیان درباره الگوریتم‌های متناسب با نیاز مشتریان حقوقی ادامه داد: «الگوریتم‌های بازارگردانی هم برای ارائه خدمت به مشتریان حقوقی طراحی شده‌اند. ما در اینجا الگوریتم‌ها را به گونه‌ای توسعه داده‌ایم که بازارگردانان بتوانند در تمام طول بازار، ضمن رعایت الزامات قانون سازمان بورس و اوراق بهادار و ضمن انجام تعهدات خود، بتوانند در بازار حضور داشته باشند و نقدشوندگی بازار را افزایش داده، مدیریت ریسک دارایی خود را نیز انجام دهند.»

مدیر توسعه معاملات الگوریتمی گروه مالی فارابی در ادامه بیان کرد: «در کنار اینها، الگوریتم‌های مدیریت پرتفوی، برای راحتی سبدگردانان توسعه داده شده است تا بتوانند به راحتی دارایی‌های خود را تبدیل و تعداد زیادی از افراد را مدیریت کنند و از طریق یک سبد هدف، تغییراتی که برای یک سبد اجرا می‌شود به طور خودکار برای دیگر سبدهای هدف نیز اجرا شود.»

بهره‌برداری از سامانه‌های نوین رصد بازار

کرباسیان همچنین به سامانه‌های رصد بازار اشاره و اظهار کرد: «سامانه‌هایی هم برای رصد بازار، مدیریت رویداد و اعلام هشدارهای بازار طراحی شده است که کاربران از طریق آنها می‌توانند به طور آنی از رویدادها و اتفاقات بازار مطلع شوند و اقدامات بعدی را در این راستا انجام دهند.»

مدیر توسعه معاملات الگوریتمی گروه مالی فارابی گفت: «این الگوریتم‌ها به شدت به کاربران حقیقی و حقوقی ما کمک خواهد کرد که هم ما بازار بهتری را در داخل کشور داشته باشیم، هم بازار را از نوساناتی که به دلیل اشتباهات معاملاتی و خطاهای معاملاتی ایجاد می‌شود، دور نگه داریم. همچنین نقدشوندگی بازار را در این مسیر افزایش دهیم. امیدواریم که در آینده، رگولاتور هم با ما همراهی کند و ما به این سمت حرکت کنیم.»

اگرچه نمایشگاه صنعت مالی در این دوره به پایان رسیده است اما خدمات گروه بزرگ مالی فارابی همواره در دسترس است و مشتریان و سرمایه‌گذاران می‌توانند از امکانات متنوع این گروه در حوزه خدمات کارگزاری، سبدگردانی، سرمایه‌گذاری، فین‌تک، صرافی، آموزشی، اپلیکیشن‌های پرداخت، مشاوره سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.