کد مطلب: ۱۸۴۲۱۵

گسترش کشت خانگی و گلدانی مخدر گل

گسترش کشت خانگی و گلدانی مخدر گل

رواج ماده مخدری که در کشور ما به عنوان ماده‌ای خطرناک و حتی خطرناک‌تر از شیشه معرفی می‌شود -گرچه در برخی کشورها به عنوان یک ماده قانونی شناخته شده– در حال افزایش است.

رواج کشت این ماده مخدر -که به گل معروف است- در خانه‌ها و به صورت گلدانی، مبارزه با آن را اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نکته‌ای که سرنخ ترویج کشت گلدانی ماده مخدر گل به شمار می‌رود افزایش قاچاق بذر انواع جدید این گیاه است که خبر از برنامه‌ریزی سوداگران مواد مخدر برای توسعه کشت و کار آن می‌دهد.

مسئولان هنوز در برابر مدل جدید کسب‌وکار قاچاقچیان مواد مخدر موضع‌گیری یا برنامه پیشگیرانه مشخصی ارائه نکرده‌اند و به نظر می‌رسد باز هم باید خسارت‌های این ماده مخدر آنقدر زیاد شود تا مسئولان تمهیدی برای آگاه‌سازی مردم و متوقف کردن روند کشت‌وکار خانگی گل انجام دهند.

زنگ خطر ترویج کشت ماده مخدر گل با کشفیات اخیر بذر این گیاه به گوش می‌رسد. براساس گزارش‌های منتشرشده توسط گمرک، ماموران این سازمان در بازرسی از کامیون‌های ورودی به کمک سگ‌های موادیاب موفق شدند مقدار 5 کیلوگرم بذر ماده مخدر گل را از داخل سپر یک دستگاه کامیون کشف کنند.

براساس این گزارش، این مقدار بذر ماده مخدر گل به طرز ماهرانه‌ای در داخل سپر یک دستگاه خودروی ورودی از افغانستان جاسازی شده بود که با هوشیاری ماموران گمرک و به کمک سگ‌های موادیاب کشف شد.

این دومین محموله بزرگ بذر ماده مخدر گل است که در یک ماه گذشته توسط ماموران گمرک کشف می‌شود. ماموران گمرک ایران پیش از این و در ماه گذشته بذر ماده مخدر شاهدانه یا گل را به صورت دانه‌ای از داخل برس، لابه‌لای کتاب، کارتن، هدفون و اسباب‌بازی که به شکل ماهرانه‌ای جاسازی شده بود، کشف کردند.

بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد قاچاقچیان مواد مخدر همچنان تلاش می‌کنند بذر جدید گیاه شاهدانه را وارد کشور کنند. متخصصان ژنتیک گیاهی روی این گیاه کار ژنتیکی انجام داده‌اند و در نتیجه از گیاهی که ماده مخدر آن پیش از این 6 درصد بود، گیاه جدیدی تولید کرده‌اند که ماده مخدر آن 25 درصد است.

این گیاه جدید که در ایران به آن نام «گل» داده‌اند به راحتی داخل یک گلدان کاشته می‌شود و پس از رشد گیاه قابل استفاده است.

بی‌اطلاعی مردم و رویش گل در باغ‌ها و باغچه‌های شخصی

یک کارشناس کشاورزی با بیان اینکه 5 کیلوگرم بذر این گیاه برای زیر کشت بردن حدود 100 هکتار زمین کافی است گفت: این گیاه پیش از این بیشتر در نواحی مرطوبی که آفتاب مناسب داشتند، کشت بهتری داشت، اما بذرهای جدید این گیاه به صورتی است که با دستکاری ژنتیکی برای کشت گلخانه‌ای، مناسب‌سازی شده است و بدین‌ترتیب بذرهای جدید را می‌توان بدون محدودیت در همه‌جا -داخل گلخانه‌ها و حتی فضاهای خانگی و آپارتمانی- کشت کرد.

محمدجعفر نیکو با اشاره به ناآگاهی اغلب مردم نسبت به خواص و حتی شکل ظاهری این گیاه افزود: ناآگاهی مردم در این زمینه به حدی است که در برخی باغ‌ها و باغچه‌های شخصی اطراف تهران و حتی در برخی باغچه‌های جلوی در خانه‌ها که در واقع فضای عمومی است، این گیاه به صورت خودرو رشد می‌کند و کسی نمی‌داند که این گیاه در کشور ما یک ماده مخدر بسیار پرطرفدار است.

یعنی اگر فرزندان یک خانواده بذر این گیاه را در باغچه بکارند، به احتمال فراوان والدین نمی‌دانند گیاهی ممنوعه در باغچه آنها وجود دارد.

وی درباره شرایط کشت این گیاه گفت: بذرهای جدید به راحتی در گلدان با شرایط و آب و خاک کاملا معمولی، کشت می‌شوند و نیازمند کود یا نگهداری خاصی نیستند.

بنابراین می‌توان گفت کشت آسان این گیاه برنامه‌ای برای توسعه کشت خانگی و گلدانی و ترویج هرچه بیشتر مصرف آن در جوامعی مثل جامعه ما بوده است.

منبع: اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.