کد مطلب: ۳۹۰۷۲۵

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

یارانه نقدی چه کسانی حذف می‌شود؟

یارانه نقدی چه کسانی حذف می‌شود؟

احمد بیگدلی با اعلام اینکه درآمدهای بالای 3 میلیون تومان از دریافت یارانه حذف خواهند شد، گفت: وقتی قیمت‌ها واقعی شود دیگر یارانه پنهانی پرداخت نمی‌شود که این یارانه نقدی ناچیز هم حذف شود. به عبارتی با حذف یارانه پنهان و واقعی شدن قیمت‌ها مبلغ یارانه نقدی افزایش خواهد یافت که مدیریت مصرف این یارانه نقدی بر عهده خانوارها است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی سال‌های گذشته دولت هر ساله در قانون بودجه کل کشور مکلف به حذف یارانه دهک‌های درآمدی بالای جامعه شده است، منتها دولت به دلیل برخی مسائل سیاسی تا امروز حاضر به انجام این کار نشده است به طوری که دولت سال گذشته اعلام کرد که توانایی اطلاعاتی لازم را برای انجام این کار ندارد به همین جهت یارانه‌ هیچ فردی را حذف نکرده است، اما شواهد حاکی از آن است که دولت از سه سال پیش اقدام به حذف برخی یارانه‌بگیران کرده است به طوری که آمارها نشان می‌دهد یارانه سه میلیون نفر ایرانی حذف شده و در حال حاضر 78 میلیون نفر ایرانی یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

طبق قانون بودجه سال 98 کل کشور دولت مکلف شده است که برای سال جاری یارانه سه دهک بالای درآمدی جامعه را حذف کند، علی رغم اینکه دولت هر ساله از انجام این قانون امتناع می‌کرد، اما این بار آیین‌نامه این تبصره طی روزهای گذشته در هیئت دولت به تصویب رسیده و در دستور کار قرار گرفته است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که دولت چه برنامه‌ای برای غربالگری یارانه‌بگیران در سال جاری دارد و ملاک دولت برای حذف یارانه بگیران چیست؟

احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: براساس قانون بودجه سالانه کل کشور درآمدهای بالای 3 میلیون تومان از دریافت یارانه حذف خواهند شد به طوری که استانداری‌ها و فرمانداری‌ها باید افرادی که درآمد ماهانه آنها بیش از 3 میلیون تومان است را شناسایی کنند تا یارانه این افراد حذف شود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم امکان اجرای این مصوبه وجود ندارد، زیرا نه دارای یک سیستم یکپارچه هستیم که بتوان درآمدها را به صورت دقیق و شفاف شناسایی کنیم و نه براساس عدالت است، زیرا اگر یارانه سهم همه از منابع ملی و درآمدهای کشور است قطع کردن آن برای برخی افراد به هیچ عنوان عادلانه نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: معتقدم به جای حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی جامعه باید به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کرده و از دو نرخی بودن برخی کالاها بپرهیزیم تا از دو نرخی بودن ارز هم جلوگیری شود و از طرفی سهم هر فرد از درآمدهای ملی را به صورت نقدی یا غیرنقدی و مساوی پرداخت کنیم و مدیریت این منابع مالی هم با خود فرد است.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنون مثال هر لیتر بنزین برای دولت 7 هزار تومان تمام می‌شود، اما هزار تومان در هر لیتر به مردم فروخته می‌شود به عبارتی دولت در هر لیتر بنزین 6 هزار تومان یارانه پنهان به صاحبان خودرو پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: اگر قیمت بنزینی که به مردم فروخته می‌شود واقعی شود و این یارانه پنهان یعنی همان 6 هزار تومان در هر لیتر به صورت مساوی بین همه مردم جامعه تقسیم شود هر فردی که صاحب خودرو نیست هم می‌تواند از این یارانه استفاده کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی قیمت‌ها واقعی شود دیگر یارانه پنهانی پرداخت نمی‌شود که این یارانه نقدی ناچیز هم حذف شود. به عبارتی با حذف یارانه پنهان و واقعی شدن قیمت‌ها مبلغ یارانه نقدی افزایش خواهد یافت که مدیریت مصرف این یارانه نقدی بر عهده خانوارها است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.