کد مطلب: ۲۶۱۷۱۸

۲۰ درصد تجارت جهانی خرما در قبضه ایران

۲۰ درصد تجارت جهانی خرما در قبضه ایران

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد تجارت جهانی خرما در اختیار ایران است و ۱۵ درصد خرمای جهان در ایران تولید می‌شود.

مسعود لطیفیان در مصاحبه با رادیو ضمن اشاره به اینکه سطح زیرکشت نخیلات فعلی کشور 250 هزار هکتار است، افزود: هم اکنون 21 درصد سطح زیرکشت و 15 درصد میزان تولید خرمای جهان مربوط به این مرز و بوم است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی همچنین اظهار داشت: خوشبختانه طی چند ساله اخیر عملکرد مقدار تولید خرما در کشور از رشد پنج برابری برخوردار بوده است.

مدیرکل دفتر امورمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق آمار سطح زیرکشت خرما در مملکت طی سنوات گذشته بطور متوسط 1.8 و نرخ رشد تولید 2.1 درصد بوده است.

وی صریح کرد: طرح توسعه زیر کشت نخیلات کشور پنج هزار هکتار، اصلاح و تبدیل باغات خرمای درجه دو به یک به میزان 47 هزار و 780 هکتار و حذف و جایگزینی نخیلات به وسعت 45 هزار و 360 هکتار طی برنامه پنج ساله ششم توسعه پش‌بینی شده است.

لطیفیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران طی 10 ساله گذشته همواره در معرض خشکسالی بوده و پیش‌بینی‌ها حاکی ازاینکه کشور در این شرایط باقی خواهد ماند.

مدیرکل دفتر امورمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه سیاست‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای مقابله با خشکسالی در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته که بوسیله اعمال این سیاست‌ها از قبیل توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار و استفاده از ارقام متحمل به شوری و خشکی می‌توان راندمان مصرف آب و آبیاری را در باغات کشور بالا برد.

وی اضافه کرد: جدا از این خرما در بحث شوری و خشکی گیاهی مقاوم به حساب می‌آید البته ناگفته نماند مقاومت به معنی افت عملکرد نیست.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.