کد مطلب: ۳۸۴۹۸۰

۱۰ کشور با کمترین حداقل دستمزدها / ایران در کجای این فهرست قرار دارد؟

10 کشور با کمترین حداقل دستمزدها / ایران در کجای این فهرست قرار دارد؟

حداقل دستمزد کمترین اجرتی است که کارفرمایان باید به‌طور قانونی به کارگران بپردازند. در این گزارش کشورهایی که کمترین حداقل دستمزد را به کارگران می‌پردازند، معرفی شده‌اند.

تعیین حداقل دستمزد یکی از سیاست‌های مربوط به بازار کار است که در جهت حمایت از نیروی کار، حفظ و ارتقای قدرت خرید و رفاه زندگی شاغلان اتخاذ می‌شود. حامیان تعیین حداقل دستمزد بر این باورند که می‌تواند استاندارد زندگی کارگران را افزایش و فقر و نابرابری را کاهش دهد و در نهایت منجر به افزایش بهره‌وری نیروی کار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی اقتصاددانان اما این سیاست را مضر هم برای کارفرمایان و هم کارگران می‌دانند. به عقیده این کارشناسان، دستمزد باید بر اساس میزان تقاضا و عرضه نیروی کار محاسبه و تعیین شود.

در شرایطی که نرخ بیکاری و رقابت برای یافتن کار بالاست، بیکاران ناچار می‌شوند با حقوق اندک وارد بازار کار شوند که در نهایت به گسترش فقر می‌انجامد. برای جلوگیری از پیامدهای نامطلوب دستمزدهای پایین، دولت‎ها با تصویب قوانینی مناسب، حداقل دستمزد کارگران را تعیین می‌کنند.

در این گزارش کشورهایی که کمترین حداقل دستمزد را می‌پردازند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

1- ونزوئلا

این کشور آمریکای جنوبی که ذخایر نفتی بسیاری در خود جای داده، دارای ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی است. با این حال، سیاست‌گذاری‌های نادرست و دولت فاسد این کشور را در معرض بدترین تورم در جهان قرار داده است.

به دلیل نوسانات ارزی ونزوئلا، محاسبه دستمزد کاری دشوار است. با در نظر گرفتن نرخ ارز در بازار آزاد، حداقل دستمزد در ونزوئلا حدود 20 دلار در ماه است.

2- ایران

ارزش پول ملی ایران هم همچون ونزوئلا در یک سال گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. بخش مهمی از این بحران اقتصادی مربوط به تحریم‌های آمریکاست که از سال 2018 علیه این کشور وضع شده است.

در حالی که دولت برای جلوگیری از کاهشِ بیشتر ارزش ریال، نرخ رسمی چهار هزار و 200 تومان را تعیین کرده، اما بهای دلار در بازار آزاد حدود 13 هزار تومان است.

با احتساب دلار چهار هزار و 200 تومانی، حداقل دستمزد در ایران حدود 360 دلار است. اما با توجه به نرخ دلار در بازار آزاد، کارگران ماهانه حدود 100 دلار دستمزد دریافت می‌کنند.

3- پاکستان

حداقل دستمزد در پاکستان 113 دلار در ماه است.

پاکستان نیز به دلیل بدهی‌های خارجی با مشکلات اقتصادی بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

4- اوکراین

اوکراین از جمله کشورهای اروپایی است که با فساد اداری و مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه است و حداقل دستمزد در این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای این قاره بسیار کم است.

بخشی از این وضعیت بد اقتصادی، به تلاش روسیه برای مداخله نظامی در این کشور در سال 2014 مربوط می‌شود.

دستمزد کارگران در اوکراین 140 دلار (معادل 110 یورو) در ماه است.

5- هند

حداقل دستمزد در این کشور با جمعیت 1.3 میلیاردی حدود 140 دلار در ماه است.

تقویت دلار آمریکا، افزایش قیمت نفت و تمایل روزافزون سرمایه‌گذاران به فروش پول رسمی موجب شده هند نیز همچون سایر اقتصادهای نوظهور با افزایش بی‌سابقه کسری حساب جاری مواجه شود و روپیه پول ملی آن افت کند.

6- مصر

حداقل دستمزد در این کشور 174 دلار در ماه است. ارزش پول ملی در مصر به قدری پایین است که این حداقل دستمزد برای معیشت کافی نیست و بسیاری از مصری‌ها ترجیح می‌دهند از طریق دورکاری کسب درآمد کنند.

به عنوان یک کشور در حال توسعه و سنتی، نسل قدیمی‌تر در این کشور بر این باورند که باید شغلی با حقوق ثابت داشته باشند تا از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند. اما با این میزان از حداقل دستمزد، نسل جوان همانند بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان ترجیح می‌دهند با افزایش مهارت‎ها از طریق دورکاری درآمد بیشتری کسب کنند.

7- آلبانی

در دهه 1980 آلبانی با بحران مواجه شد و فروپاشی نظام کمونیست هم در سال 1992 رخ داد. در نخستین انتخابات عمومی، حزب دموکرات موفق به کسب بیشترین کرسی شد و این روند تغییرات بسیاری را در این کشور اروپای شرقی به وجود آورد.

اگرچه پیشرفت‌های زیادی طی سال‌های اخیر صورت گرفته، اما تاثیرات کمونیسم هنوز به طور کامل از اقتصاد این کشور پاک نشده است.

در مقایسه با کشورهای اروپایی حداقل دستمزد در آلبانی تنها 210 دلار است که برای یک زندگی معمولی کافی نیست.

8- مالزی

حداقل دستمزد در این کشور آسیای جنوب شرقی 243 دلار است. جمعیت جوان این کشور برای کسب درآمدهایِ بیشتر دورکاری را به مشاغل ثابت و تمام‌وقت ترجیح می‌دهند.

از سوی دیگر، ارزان بودن نیروی کار در مالزی موجب شده، کسب‌وکارها و شرکت‌های بزرگ از سراسر جهان بخش‎هایی از فعالیت‌‌ها و مسئولیت‌های خود را به نیروی آماده‌به‌کار این کشور برون‌سپاری کنند.

9- مراکش

حداقل دستمزد در بخش‌های مختلف این کشور آفریقایی متفاوت است. در حالی که کارفرمایان در بخش دولتی 310 دلار به کارگران می‌پردازند، حداقل دستمزد در بخش خصوصی حدود 265 دلار در ماه است.

از آنجا که جمعیت قابل توجهی در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، حقوق و دستمزد آنها در مقایسه با کشورهای نزدیک بسیار کم است.

10- آفریقای جنوبی

این کشور سال گذشته را با دشواری‌های بسیاری پشت سر گذاشت و راند، پول ملی آفریقای جنوبی با افت قابل توجهی مواجه شد.

حداقل دستمزد در آفریقای جنوبی 277 دلار در ماه است.

*منبع: nomadcapitalist

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چطور ازدستمزد.۵۰دلاری‌نمگین.۱۰۰دلار.نظارت.شده.اش.هست.مگه.می.شه.تحریم.ارزش.پول.کم.کنه

    • مهدی

      اصلا معلوم نیست چی نوشتین شما

  • ناشناس

    البته در ایران آب و برق و گاز و بنزین و گازوئیل و… تقریبا مجانی و بایارانه دولتی عرضه میشود و مثل خیلی از کشورها نصف حقوقت را مجبور نیستی بابت اینها بدی……

    • ناشناس

      چون کارگر بدبخت اصلا نمیتونه پراید صد میلیونی بخره تا بنزین بزنه؟!

    • ناشناس

      ایران بعد از چند سال پراید میتونی بخری..اروپا و آمریکا بعد چند ماه خودروی استاندارد

    • ناشناس

      خخخ خخخخخخخخخشما صد درصد یه کار دولتی داری که حقوقت بالاست که این حرفو میزنی

  • ناشناس

    حقوق کم و خرج و مخارج بالا
    قیمت اجناس روز به روز افزایش پیدا می کنه حقوقا همونی که بوده

  • مهدی

    این آمار درست نیست کشور مثل سومالی و… جنگ در آنها نگفته است

  • ناشناس

    در سال ۹۹ حقوق هر کارگر کمتر از دو میلیون و هشتصد هزار تومان نیست که با دلار ۱۴۰۰۰ تومانی اگر حساب کنیم میشه ۲۰۰ دلار

    • ناشناس

      با دلار 22000 تومان حساب کنی میره زیر صد دلار

    • ناشناس

      با یک و هشتصد پایه مصوب دولت و دلار 24 هزار تومانی حقوق میشه 75 دلار الان اگر تلویزیون رو روشن کنی میگه آمریکا رو به افول است اقتصاد انگلیس نابود شد و… واقعا این دولت و این صدا و سیما با چه رویی این حرف ها رو میزنن

  • ناشناس

    من کارگرانی را میشناسم که هنوز با حقوق کمتر از یک میلیون تومان مشغول کارند

  • ناشناس

    الان ۱۷ مهر دلار سی هزار تومن کف حقوق کارگر ۲۱۰۰ حقوق برابر با ۷۰ دلار

  • پیمان

    کی بشه انشالله رتبه 1 جهانی بشیم

  • ناشناس

    اگه با دلا امروز ۲۵تومان حساب کنی حدودا پایه حقوق می شه۸۰دلار!!

  • ناشناس

    فقط فقط متاسفم