کد مطلب: ۱۴۹۶۹۲

رکورد یک میلیونی سفر ایرانی‌ها به ترکیه شکسته شد

ایرانی‌ها صنعت گردشگری ترکیه را آباد کردند

ایرانی‌ها صنعت گردشگری ترکیه را آباد کردند

آمار ورود گردشگران ایرانی به ترکیه از مرز یک میلیون نفر گذشت و ایرانی به یکی از چهار مبدا اصلی ارسال گردشگر به این کشور بدل شد. به نظر می‌رسد ایرانی‌ها خدمت بزرگی به گردشگری ترکیه کرده‌اند.

تازه‌ترین گزارش وزارت گردشگری ترکیه حاکی از آن است که تعداد گردشگران ایرانی وارد شده به ترکیه در نیمه نخست سال 2017 از مرز یک‌میلیون نفر گذشته است. این میزان قابل توجه از گردشگران، ایران را در فهرست چهارمین مبدا برتر گردشگرفرست ترکیه در 6 ماه نخست سال 2017 قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، البته اگر تنها به آمار ذکر شده برای ماه ژوئن توجه کنیم، مشاهده می‌شود که ایران رتبه سوم را در میان مبادی مهم گردشگری ترکیه پس از روسیه و آلمان در اختیار گرفته است. این گزارش البته نشان می‌دهد که ترکیه از بند مشکلاتی که در دو سال گذشته برای یکی از شریان‌های حیاتی اقتصاد آن یعنی گردشگری این کشور پیش آمده بود، رسته است.

با این حال، با بروز مشکلاتی بین آلمان و ترکیه که در پی دستگیری یک آلمانی در این کشور به اتهام تروریسم ایجاد شده، این امکان وجود دارد که در ماه‌های آتی سفر اتباع آلمانی به ترکیه تحت تاثیر رویدادهای سیاسی قرار بگیرد و قاعدتا این امر برای ترکیه با توجه به تعداد گردشگران فراوان آلمانی، اهمیت زیادی دارد.

تاثیرات این اقدام در ماه‌های آتی و گزارش‌های بعدی مشاهده خواهد شد اما برای ترکیه دو رویکرد می‌تواند وجود داشته باشد که یکی سازش با ژرمن‌ها همانند سازش پس از تنش با روسیه در سال قبل است و دیگری تلاش برای جذب گردشگران از سایر کشورها که می‌تواند منجر به بازاریابی بیشتر برای اتباع ایران و برخی کشورهای دیگر شود.

بازگشت به اوج؟

در پی انتشار آمار مربوط به گردشگری ماه ژوئن و کارنامه 6 ماهه توریسم این کشور، به‌نظر می‌رسد ترکیه در حال بازگشت به روزهای خوش گذشته است. براساس این آمار، تنها در ماه ژوئن سال 2017، بیش از 3 میلیون و 962 هزار گردشگر از این کشور دیدن کرده‌اند و در بازه 6 ماه نخست سال 2017 نیز بیش از 67/ 14 میلیون نفر گردشگر وارد ترکیه شده‌اند. این میزان نسبت به 6 ماه سال گذشته رشد 1/ 10 درصدی و نسبت به ماه ژوئن سال 2016 رشد 5/ 36 درصدی نشان می‌دهد.

از میان ارقام ذکر شده برای سفر به ترکیه، باید 475 هزار نفر از این تعداد در ماه ژوئن و 42/ 2 میلیون نفر را در 6 ماه نخست سال 2017 متعلق به شهروندان این کشور دانست که در خارج از آن زندگی می‌کنند. این میزان نسبت به 6 ماهه سال گذشته کاهشی 7/ 6 درصدی یافته است که تا حدودی نشان‌دهنده وضعیت سیاسی ترکیه و ناآرامی‌های این کشور است.

در واقع با کم کردن میزان سفر اتباع مقیم این کشور در خارج از آن، 25/ 12 میلیون نفر گردشگر خارجی از این کشور بازدید کرده‌اند که با این حساب رشد گردشگران خارجی در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته 43درصد و نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته 14 درصد بوده است.

مهم‌ترین مبادی سفر به ترکیه

براساس این گزارش، در ماه ژوئن سال 2017 روس‌ها با 767 هزار گردشگر در صدر کشورهای بازدیدکننده از ترکیه قرار داشته‌اند و پس از آن نیز به ترتیب اتباع آلمانی با 383 هزار نفر، ایرانیان با 232 هزار نفر، اوکراینی‌ها با 214 هزار نفر و بریتانیایی‌ها با 211 هزار نفر قرار داشته‌اند.

اتباع ایرانی با این تعداد گردشگر، 7/ 6 درصد از کل گردشگران خارجی ترکیه را تشکیل می‌دهند و این در حالی است که روسیه 9/ 21، آلمان 11، اوکراین 1/ 6 و بریتانیا 6 درصد از کل گردشگران خارجی وارد شده به این کشور را در بر می‌گیرند. مروری بر آمار 6 ماه نخست سال 2017 نیز حاکی از آن است که ایران یک‌میلیون و 6 هزار گردشگر به ترکیه فرستاده است که 22/ 8 درصد از کل گردشگران خارجی این کشور را تشکیل می‌دهد.

در همین حال، روس‌ها با فرستادن 69/ 1 میلیون گردشگر به ترکیه و کسب 81/ 13 درصد از کل گردشگران خارجی وارد شده به این کشور، مهم‌ترین بازار برای ترکیه به حساب می‌آیند. آلمان نیز 25/ 1میلیون گردشگر به ترکیه فرستاده و 18/ 10 درصد از کل گردشگران خارجی این کشور را به خود اختصاص داده است. گرجستان با 07/ 1میلیون نفر و بلغارستان نیز با 799 هزار نفر به ترتیب 76/ 8 و 53/ 6 درصد از کل گردشگران خارجی را به خود اختصاص داده‌اند.

درآمد ترکیه از گردشگری چقدر است؟

افرون بر این موارد، آمارهای رسمی ترکیه نشان می‌دهد این کشور در 6 ماه نخست سال درآمدی معادل 78/ 6 میلیارد دلار از محل گردشگران خارجی و 95/ 1 میلیارد دلار نیز از محل گردشگران ترکیه‌ای مقیم خارج از کشور کسب کرده است که در مجموع برای آن درآمدی معادل 78/ 8 میلیارد دلار ایجاد کرده است.

درآمد حاصل از گردشگران خارجی تنها برای ماه ژوئن امسال 81/ 1 میلیارد دلار و از محل گردشگران ترکیه‌ای مقیم خارج از کشور در این ماه 313 میلیون دلار بوده که در مجموع در ماه ژوئن سال 2017 میلادی درآمدی معادل 13/ 2 میلیارد دلار به همراه داشته است.

سهم تقریبا برابر، توازن منفی

بررسی آمار مربوط به گردشگری بین ایران و ترکیه حاکی از آن است که همسایه شمال غربی برنده تبادل گردشگر با ایران است. طبق آخرین آمار، در سه ماه نخست سال 1396 که تقریبا معادل با دهه آخر ماه مارس تا دو دهه نخست ژوئن است، 133 هزار گردشگر از اتباع ترکیه از ایران دیدن کرده‌اند و ترکیه رتبه چهارم را در مبادی گردشگری ایران دارد.

این در حالی است که در فاصله سه ماه آوریل تا پایان ژوئن تعداد گردشگران ایرانی که از ترکیه دیدن کرده‌اند به حدود 512 هزار نفر می‌رسد که از تعداد گردشگران ورودی ترکیه به ایران در سال 1395 که 415 هزار نفر بوده، نیز بیشتر است. به رغم این نابرابری می‌توان نکته دیگری را نیز استنباط کرد؛ گردشگران ترکیه 5/ 8 درصد از کل گردشگران خارجی ایران را در سال 1395 تشکیل داده‌اند که نمی‌توان گفت تفاوت معنی‌داری از نظر سهم با گردشگران ایرانی ترکیه دارد.

حتی گردشگران ترکیه از ایران حدود 12 درصد از کل گردشگران خارجی در سه ماه نخست سال 1396 را تشکیل داده‌اند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که بیشتر کمبود زیرساخت‌ها و ناتوانی ایران در جذب گردشگر موجب این تراز می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.