کد مطلب: ۳۰۹۹۵۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با عادل طالبی، بنیان‌گذار استارت‌آپ تیزلند:

خطر در کمین کسب‌و‌کارهای اینترنتی/استارت‌آپ‌ها را لاک‌پشت نکنیم

خطر در کمین کسب‌و‌کارهای اینترنتی/استارت‌آپ‌ها را لاک‌پشت نکنیم

این روزها نوسان قیمت در تعدادی از استارت‌آپ‌های پلیس‌مارکتی باعث شده بسیاری از کارشناسان این حوزه، به فکر ثبات قیمت‌های پلیس مارکت‌ها باشند. اما آیا ورود دولت به این حوزه خطرناک نیست؟

عادل طالبی، بنیان‌گذار استارت‌آپ تیزلند، کتابم کو، نیمکت‌بوک و… در حوزه ا ستارت‌آپ‌ ها با تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هایش معروف است. قبل از فیلتر شدن تلگرام بود که طالبی از خطری که با فیلترینگ در کمین کسب‌و‌کارهای اینترنتی است پرده برداشته بود. بیش از سه ماه زمان نبرد که فیلترینگ، بسیاری از استارت‌آپ‌ها را با مشکلاتی مواجه کرد. این روزها نوسان قیمت در تعدادی از استارت‌آپ‌های پلیس‌مارکتی باعث شده بسیاری از کارشناسان این حوزه، به فکر ثباتِ قیمت‌های پلیس مارکت‌ها باشند. عادل طالبی، یکی از کارشناسانی است که چنین اعتقادی دارد.

چوب لای چرخ استارت‌آپ‌ها

طالبی معتقد است نوسان قیمت مارکت پلیس‌ها می‌تواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد. وی با اشاره به این نگرانی خود ادامه می‌دهد: مساله اینجاست، در کشوری زندگی می‌کنیم که عده‌ای بدون در نظر گرفتن علت و معلول به فکر رفع مقطعی عوارض و مشکلات هستند و بدون تفکرات سیستماتیک تصمیم می‌گیرند. نوسان قیمت استارت‌آپ‌های مارکت پلیسی، باعث نگرانی من و تعدادی از کارشناسان حوزه استارت‌آپ‌هاست.

وی تصریح می‌کند: نگرانی ما از این بابت است که مبادا این نوسان قیمت، باعث شود عده‌ای با این بهانه، برای گرفتن بودجه جدیدی از دولت سازمانی جدید راه‌انداری کنند. تشکلی که خلاصه می‌شود به ساختمان‌های چند طبقه در ابعداد عریض و طویل که کاری جز گرفتن بودجه‌ای کلان ندارند و در نهایت تنها کارشان، به چوب لای چرخ استارت‌آپ‌ها گذاشتن منتهی می‌شود. با این شرایط جدید پیش آمده خطر بزرگی در کمین استارت‌آپ‌هاست.

خرگوش را لاک‌پشت نکنید!

عادل طالبی با اشاره به اینکه فعالیت و ادامه راه استارت‌آپ‌ها در سراسر دنیا توسط دولت حمایت می‌شود ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی، ما به حمایت دولت نیاز داریم نه به نظارت آن. بنابراین ما استارت‌آپ‌ها، خودمان باید دست به دست هم داده و مشکلاتمان را درون صنف خودمان حل کنیم . خیلی از کسانی که در این حوزه فعالیت نمی‌کنند از ما می‌پرسند آیا اگر دولت وارد میدان شود و روی قیمت‌ها نظارت کنند بهتر نیست؟ این دوستان در جریان نیستند که این نوسان قیمت‌ها به استارت‌آپ مربوطه ربطی ندارد و تامین کننده در این میان با آفری که در اصل آفر نبود و بیشتر شبیه نوعی سودجویی بوده عمل کرده که خوشبختانه استارت‌آپ‌ مد نظر با برخورد کارشناسانه و جدی با تامین کننده‌ها در راه رفع مشکلات قدم برداشته و کمی از نگرانی‌هایمان را کاهش دادند.
طالبی در ادامه گفتگو با تجارت‌ نیوز می‌گوید: با در نظر گرفتن تمام این دلایل و اما و اگرها به نظر من حتی اگر دولت به شکل خیر‌خواهانه‌ای هم وارد عمل شود در نهایت مجریان نهایی کار کسانی که تخصص لازم را داشته باشند نخواهند بود و موفقیتی در پی نخواهد داشت. ذات دولت کند کردن عملکردها است، در حالی که کل دنیا با سرعت در حال پیشروی است. ورود و دخالت دولت در کار استات‌آپ‌ها مساوی است با تبدیل خرگوش به لاک پشت!

مالیاتی که باید پرداخت کنیم

عادل طالبی در ادامه گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد مالیات‌هایی که استارت‌آپ‌ها پرداخت می‌کنند عنوان می‌کند: خیلی‌ها گمان می کنند استارت‌آپ‌ها مالیات پرداخت نمی‌کنند و ترسشان از این است که مبادا با ورود دولت به اکوسیستم استارت‌آپ‌ها پرداخت مالیات دامن آنها را بگیرد در حالی که استارت‌آپ‌ها هم مجبور به پرداخت مالیات هستند. مالیات حق دولت است و ما مشکلی با این قضیه نداریم اما مسئله‌ای که وجود دارد شناخته نشدن هزینه‌های ما توسط اداره مالیات است.

وی در ادامه تصریح می‌کند: تعدادی از استارت‌آپ‌ها نقش واسطه‌گری دارند و درصد کمی از سود خرید و فروش به آنها می‌رسد. در این موارد مشکلات جدی‌ای با اداره مالیات داریم و تلاش می‌کنیم ممیزی‌هایی که باید در جریانش باشند را در اختیارشان قرار دهیم، تا نوع و جنس فعالیت استارت‌آپ‌ها را بشناسد و سپس اقدام به عمل کند. در بسیاری از موارد ما با قوانینی که به روزرسانی نشده‌اند روبه‌رو می‌شویم. در این موارد کارشناسان متخصص دولتی باید وارد میدان عمل شوند و با حل مشکلاتی از این دست نقش حمایت‌گرانه و تسهیلی داشته باشند. توجه داشته باشید که منظور از تسهیلات وام یا معافیت بیمه‌ای و مالیاتی و مسایلی از این دست نیست. «تسهیلگری» یعنی تصویب قوانین شفاف در زمینه کسب‌و‌‎کارها و همینطور، «عدم گذاشتن چوب لای چرخ» با تصویب قوانینی که نهادها و مراکز دولتی را از تعدی و تجاوز به حریم کسب‌و‌کارها بر حذر دارد. تسهیلگری یعنی تصویب قانون رفع موانع کسب‌و‌کارهای آنلاین. تسهیلگری یعنی اجرای قانون شرکت‌های دانش بنیان به شکل کامل و ملزم کردن ادارات مالیات و بیمه و ستاد مشترک به اجرای مفاد آن. تسهیلگری یعنی عدم درخواست فیلترینگ از سوی نهادهای تابعه دولت. تسهیلگری یعنی عدم ایجاد هر روزه و هر روزه‌ مجوز‌ها و از این دست موارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.