کد مطلب: ۳۲۸۸۷۱

رئیس سازمان چای کشور خبر داد:

پرداخت ۱.۵ میلیارد تسهیلات بهزراعی باغات چای

پرداخت ۱.۵ میلیارد تسهیلات بهزراعی باغات چای

رئیس سازمان چای کشور از پرداخت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بهزراعی باغات چای از آبان ماه تاکنون به چایکاران خبر داد و گفت: این میزان به ۸۳۸ چایکار پرداخت شده است.

حبیب جهانساز شامگاه سه‌شنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به اینکه سال جاری زراعی مطلوب بوده است، اظهار کرد: در مقایسه با سال گذشته بیش از ۴ درصد افزایش تولید برگ سبز چای داشته‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز، جهانساز با بیان اینکه امسال بیش از ۱۱۲ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده است، افزود: از این میزان ۹۰ درصد برگ سبز چای مربوط به چایکاران استان گیلان بوده است.

پرداخت ۲۱۶ میلیارد تومان سهم دولت به چایکاران شمال

وی با اشاره به اینکه ارزش برگ‌های خریداری شده ۲۲۰ میلیارد تومان است، گفت: امسال با حمایت دولت مطالبات چایکاران شمال کشور به موقع پرداخت شد.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در ۷ آبان ماه تمامی مطالبات چایکاران پرداخت شد، بیان کرد: بیش از ۲۱۶ میلیارد تومان سهم دولت به چایکاران شمال کشور پرداخت شد.

وی با اشاره به سهم ۹۳ میلیارد تومانی کارخانجات چای، تصریح کرد: حدود ۸۵ میلیارد تومان از این سهم پرداخت و حدود ۵ میلیارد تومان باقی مانده که معادل ۳ درصد از مطالبات چایکاران است که با پیگیری‌های صورت گرفته در آینده نزدیک پرداخت می شود.

جهانساز با بیان اینکه از این میزان ۲ میلیارد تومان روز گذشته به حساب چایکاران واریز شد، ادامه داد: پرداخت‌ها در حال حاضر مربوط به مناطقی است که سهم کارخانجات در آن مناطق پرداخت نشده است.

وی همچنین به چای خشک تولید شده از برگ‌های سبز چای نیز اشاره کرد و گفت: امسال ۲۵ هزار تن چای خشک تولید شده است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به راه اندازی صندوق حمایت از چایکاران در سال ۸۴ با ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه، اظهارکرد: ۷۰ درصد این صندوق مربوط به چایکاران بوده و ۲۰ درصد نیز ناشی از سرمایه گذاری مربوط به کارخانجات و مابقی نیز سهم بازار است.

وی با بیان اینکه ۴۹ درصد این صندوق مربوط به بخش دولتی و مابقی مربوط به بخش خصوصی است، افزود: مهم‌ترین فعالیت این صندوق در زمینه بهزراعی باغات چای، بازسازی کارخانجات و بازار بوده و تسهیلات را در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد.

جهانساز با اشاره به اینکه این صندوق در سال گذشته و همچنین سال جاری ۲۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند، گفت: از این میزان ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به چایکاران برای بهزارعی باغات چای پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه از اوایل آبان ماه امسال فصل بهزراعی باغات چای آغاز شده است، ادامه داد: از این تاریخ تاکنون این صندوق یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد به ۸۳۸ چایکار پرداخت شده است.

۸۰ درصد باغات چای گیلان در مناطق شیب دار قرار دارد

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به افول صنعت چای در سال های گذشته و اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر، ادامه داد: در سال‌های اخیر با پرداخت به موقع مطالبات، افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای، مدیریت و بهزراعی باغات چای انگیزه دوباره‌ای در میان چایکاران برای تولید این محصول ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تلاش شده تا مشکلات عمده تولید این محصول و چایکاران شناسایی شود، افزود: با تشکیل کمیته تخصصی چای و نشست با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، طرحی برای تأمین منابع مالی مدیریت باغ و همچنین توجه به حوزه تحقیقات برای افزایش میزان تولید و کیفیت چای تولید و توجه به آموزش چایکاران تهیه و تدوین شده است.

جهانساز با اشاره به اینکه دولت در زمینه اجرای طرح‌های زیرساختی به ویژه در حوزه آب کشاورزی منابع خوبی پیش‌بینی کرده است، بیان کرد: امسال این منابع به ازای هر هکتار ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته که کمک بلاعوض به کشاورزان بوده و چایکاران نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی نداشتن پروانه آبیاری از سوی کشاورزان به ویژه چایکاران را یکی از چالش‌های این بخش دانست و گفت: کشاورزانی که دارای پروانه آبیاری هستند به راحتی می‌توانند از این امکانات بهره‌برداری کنند.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه بیشترین مشکل نبود آب در اراضی شیب دار بوده که بیش از ۸۰ درصد باغات چای استان گیلان در این اراضی قرار دارند، ادامه داد: در تلاش هستیم که این مشکل نیز به نوعی حل شود.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.