خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۹۱۰۰

اتفاقاتی که بورس را لرزاند

اتفاقاتی که بورس را لرزاند

امروز شاخص کل بورس با کاهش سه هزار و 427 واحدی در رقم 163 هزار واحد جای گرفت، چه عواملی ریزش بورس را رقم زد و چرا فولاد بیشترین تاثیر منفی را در شاخص داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز چهار‌شنبه (هفتم آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4573 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 3427 واحدی در رقم 163772 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3373 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 38 واحد در رقم 1777 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بورس برای نمادهای خمحرکه، غشهد، شکربن، کماسه، سبجنو، سهگمت، غدام، کترام صفوف خرید تشکیل شد در فرابورس نمادهای مادیرا و ثعمرا در صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فخوز، فایرا، آپ، غبشهر، سپ» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، کگل، وبملت، رمپنا، ومعادن» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وتجارت، وبملت، های وب، وبصادر، فولاد» بود و نمادهای «ولساپا، خساپا، غبشهر، کمند، وسپه» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر آن بود که بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند، اما شاخص کل بورس در روزهای شنبه و دوشنبه جریان معاملاتی هفته جاری علی‌رغم رسیدن قیمت سهام‌های بنیادی از جمله نمادهای پالایشی‌ و پتروشیمی‌ به سطوح حمایتی به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت خام و عرضه اولیه مادیرا در فرابورس با ریزش بیش از هشت هزار واحدی به کانال 166 هزار واحد رسید، اما شاخص کل بورس در جریان معمالاتی روز سه‌شنبه بازار سرمایه روند صعودی به خود گرفت و با رشد بیش از 700 واحدی به کانال 167 هزار واحد رسید.

علی‌رغم برگشت قیمت جهانی نفت خام، گزارش‌های ماهانه خوب شرکت‌های دلاری از جمله پتروشیمی‌ها و فلزاتی‌ها و زمزمه‌هایی حاکی از جدی شدن بحث spv توسط فرانسه و آلمان، امروز شاخص کل بورس به چهار دلیل مسائل سیاسی از جمله استیضاح وزیر امور خارجه و رئیس مجلس، کاهش نرخ دلار در بازار آزاد، کاهش نرخ فولاد در بازار چین، کاهش صادرات بسیاری از شرکت‌ها روند نزولی به خود گرفت و وارد کانال 163 هزار واحد شد، البته از نظر تحلیل تکنیکال پیش‌بینی می‌شود که شاخص پس از رسیدن به کانال 163 هزار واحد روند صعودی با رشد بیش از 20 درصد در پیش خواهد گرفت.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص با کاهش 3427 واحدی در رقم 163772 واحد جای گرفت.

ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درخصوص دلایل ریزش بیش از 3 هزار واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه گفت: ترس و نگرانی به‌ دلیل مسائل سياسی کل بازار را فرا گرفته است که از جمله می‌توان به استيضاح وزير امور خارجه و مطرح شدن موضوعاتی در ارتباط با استیضاح رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین كاهش نرخ دلار در بازار آزاد و كاهش صادرات بسياری از شركت‌ها كه نمود آن را در نماد فاسمين مشاهده کردیم، باعث ریزش بیش از 3 هزار واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه شد.

معاملات منفی امروز فولاد

همچنین مهدی رضایتی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به این سوال که چرا فولاد بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز بازار سرمایه داشت، گفت: امروز مجدد قیمت فولاد در بازار چین کاهش پیدا کرد که این موضوع بسیار نگران‌کننده است، زیرا نگرانی نسبت به افت سایر کامودیتی‌ها بعد از افت قیمت فولاد و متانول افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قیمت جهانی فولاد در بورس چین تعیین می‌شود، وقتی نرخ فولاد در چین افت پیدا کند قیمت فولاد صادراتی ایران هم کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین قیمت دلار هم کاهشی شده که اثرگذار بوده است.

رضایتی افزود: به طور کلی کاهش قیمت جهانی فولاد و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد باعث منفی شدن معاملات فولاد در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شد.

بازار بیلت حوزه خلیج فارس در ابهام

وضعیت بازار بیلت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه امارات هنوز در ابهام است. قیمت پایین میلگرد و کمبود تقاضا دلیل اصلی رکود بازار بیلت این منطقه است. اغلب نوردکاران موجودی کافی در انبارها دارند و از طرفی تعداد عرضه‌کننده‌ها رو به افزایش است.

به گزارش فولاد ایران، هنوز وضعیت عرضه ایران به این منطقه در ابهام است، در حالی که تا پیش از این منبع اصلی بیلت وارداتی اماراتی‌ها ایران بوده است. برخی بیلت ایران را ۴۴۰ تا ۴۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر (CFR یکی از روش‌های بین‌المللی حمل محموله و مخفف اصطلاح Cost and Freight است، به معنای ارزش و کرایه حمل تا مقصد، اما مخصوص حمل دریایی. کالا وقتی از روی نرده کشتی عبور می‌کند یعنی بارگیری می‌شود، مسئولیت فروشنده خاتمه میابد. هزینه بیمه با خریدار است، اما هزینه حمل با فروشنده‌ است. عقد قرارداد بیمه با خریدار و عقد قرارداد حمل با فروشنده است) اعلام و اظهار کرده‌اند که معاملاتی در جریان است، اما برخی معتقدند معامله با ایران ریسک بالایی را به خریدار تحمیل می‌کند، از این رو وضعیت بازار روشن نیست.

بیلت عربستان هم در این منطقه عرضه می‌شود و ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار هر تن با کرایه حمل است، اما چون میلگرد در امارات ۵۲۵ تا ۵۴۵ دلار هر تن درب کارخانه است، قیمت بیلت عربستان مورد قبول خریداران نیست. شاید بیلت بالاتر از ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر قیمت مورد قبولی در این بازار نباشد.

اخیرا پیشنهاد محکمی از بیلت سی‌آی‌اس در این منطقه شنیده نشده، اما با توجه به افت قیمت فوب سی‌آی‌اس، قیمت در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باید حدود ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر باشد. البته بازار منتظر افت قیمت‌های بیشتر بیلت سی‌آی‌اس نیز است، زیرا قراضه ارزان‌تر شده و بازار چین نیز اخیرا نزولی بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.