خبر مهم:

کد مطلب: ۳۳۶۴۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

داستان هزار‌و‌یک شب پیام‌رسان‌های داخلی / حواشی‌ای که تمامی ندارد

داستان هزار‌و‌یک شب پیام‌رسان‌های داخلی / حواشی‌ای که تمامی ندارد

کدام پیام‌رسان ایرانی ماه‌هاست بدون مدیر اداره می‌شود؟ پیام‌رسانی که ماه‌ها فیلتر بود و در نهایت عنوان ایرانی به خود گرفت کدام است؟ کدام پیام‌رسان‌ها از حمایت‌های دولتی بهره می‌برند؟ این پیام‌رسان‌ها درگیر چه حاشیه‌هایی هستند؟

پیام‌رسان‌های بومی، اعطای وام میلیاردی و صحبت‌هایی در مورد تخصیص وام 300 میلیاردی جهت پیشرفت این اپلیکیشن‌ها سبب شد تجارت‌نیوز پرونده تعدادی از این پیام‌رسان‌‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

در این بررسی‌ها به نکات قابل توجهی رسیدیم. با پیام‌رسانی که ماه‌هاست مدیر ندارد آشنا شدیم. پیام‌رسانی که عنوان ایرانی یافته تا از وام‌های تخصیصی استفاده کند را شناختیم. از محدودیت حمایت دولتی به دو پیام‌رسان گفتیم و پیام‌رسان‌هایی که از زیر چتر حمایت دولتی خارج شدند را یافتیم. برای آشنایی کامل با این ماجرا و بررسی موفقیت یا عدم موفقیت پروژه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی این گزارش که ترکیبی از سلسه گزارش‌های تجارت‌نیوز است را از دست ندهید.

انتقادات تند یک مدیر!

صحبت‌های محسن غفاری در گفتگوی با تجارت نیوز همزمان با محدود شدن حمایت دولت به دو پیام‌رسان کلید خورد. مدیر ایتا در گفتگو با تجارت‌نیوز سخنانی گفت که دربرگیرنده نکات مهمی است.

غفاری می‌گوید: به شدت به این معتقدم حمایتی که از دو آپ نامبرده خواهند کرد در حد کلام باقی خواهد ماند! حمایت‌ها اغلب در حد حرف و صحبت باقی می‌ماند. به نظرمن، دایره را کوچتر کردند تا آنها را هم زودتر از دور خارج کنند. دو روز دیگر با انگ دولتی بودن و هزار مساله دیگر شبیه به این قضیه، آنها را هم از دور خارج خواهند کرد. جالب است بدانید سر رسید پرداخت وام‌های یکی از اپلیکیشن‌های مورد حمایت دولت رسیده است و باید ۱۸۰ میلیون تومان در هر ماه قسط وام پرداخت کند. با این رویکردی که در حال پیش رفتن است شش ماه بعد این استارتاپ وجود نخواهد داشت اما تا دلتان بخواهد قسط دارد که باید پرداخت شود.

پیام‌رسانی که مدیر ندارد!

پس از محدود شدن حمایت دولت به دو پیام‌رسان، پیام‌رسان‌های دیگر یعنی بله و ایتا از دور خارج شدند و دو پیام‌رسانی که هر روز با ریزش کاربر درگیر است مانده و چند میلیاردی که به عنوان حمایت دولتی قرار بود در اختیار مدیران این پیام‌رسان‌ها قرار بگیرد.

سروشی که قبل از فیلترینگ تلگرام حدود دو درصد کل کاربران پیام‌رسان‌های کشور عضو داشت، در خرداد ماه به رشد ۱۳.۵ درصد رسید و در مهر ماه سال ۹۷ با ریزش کاربر به ۴.۳ درصد کاهش پیدا کرد. این ریزش کاربر که توسط ایسپا اعلام شده، پیام قابل توجهی برای این پیام‌رسان‌ داخلی دارد. ظاهرا این اقدام حمایتی دولتی، نتیجه‌ای جز گل به خودی در پی نداشته و تعداد کاربران سروش و گپ روزبه‌روز در حال ریزش است.

معادله نامجهول ویسپی

در میدان رقابت پیام‌رسان‌های بومی شاید عنوان جنجالی‌ترین را بتوان به پیام‌رسان ویسپی داد. ویسپی از همان ابتدا به هزار و یک دلیل متفاوت‌تر و پررنگ‌تر از سایر پیام‌رسان‌ها ظاهر شد. ماجرای مشخص نبودن هویت ویسپی بحث امروز و دیروز نیست و این مساله همچنان ادامه دارد.

این در حالی‌ست که در صفحه مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری نام و لوگوی ویسپی جزو پیام‌رسان‌های داخلی به چشم می‌خورد. نکته قابل توجه این است که ویسپی سابقه فیلترینگ در ایران را داشته و حتی در آن زمان به طور رسمی در تویتتر خود به این ماجرا واکنش نشان داده است.

اعتماد مردم با هزینه میلیاردی حاصل نمی‌شود

ماجرا زمانی جذاب شد که در گیرودار ریزش هر روزه کاربران پیام‌رسان‌های داخلی طی روزهای گذشته، خبری مبنی بر اتصال اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های بومی به درگاه «شاهکار» برای احراز هویت کاربران منتشر شد.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با عنوان این خبر اضافه کرده است: با ارائه مجوز سامانه شاهکار به اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های بومی، این سرویس‌دهندگان می‌توانند برای ارائه سرویس اصالت هویت کاربران را تایید کنند. به این معنی که شماره‌تلفن‌هایی که از این اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های بومی استفاده می‌کنند باید مورد تایید واقع شوند.» تجارت‌نیوز طی گفتگوی مفصلی با میلاد نوری، کارشناس فناوری اطلاعات به بررسی ابعاد متفاوت این قضیه و آسیب‌ها و منافعی که به دنبال دارد، پرداخته است.

وام 300 میلیاردی چه حاصلی خواهد داشت؟

حمایت مالی دولت از پیام‌رسان‌های داخلی انجام شده در حالی که هنوز نه از بازپرداخت وام‌ها خبری است و نه اطلاعاتی از نحوه خرج آنها. اگر قرار بر خرج مبلغی معادل ۳۰۰ میلیارد برای پیام‌رسان‌های داخلی است؛ آیا در شرایط آشفته اقتصادی کشور نمی‌شد چنین مبلغی را به صورت بهینه‌تری خرج کرد؟نکته مهم دیگر اینکه ایجاد یک پیام‌رسان موثر علاوه بر هزینه‌های فراوان، به دانش زیادی نیاز دارد که کیفیت ساخت و صدالبته کپی‌برداری از کدنویسی‌های خارجی علنا روی این موضوع خط بطلان می‌کشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • alireza

    با تشکر از سایت عالیتون.یه سوال داشتم اینکه آیا خرید نصب تضمینی برای اپلیکیشن هایی که ثبت در گوگل پلی شده اند را توصیه می کنید یا خیر؟و دو اینکه تایید دو مرحله ای تلگرام به چه صورت است؟