کد مطلب: ۳۴۰۱۰۰

کدام نماد تالار بورس را سبزپوش کرد؟

کدام نماد تالار بورس را سبزپوش کرد؟

امروز شاخص با افزایش 435 واحدی در کانال 161 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل رشد امروز بازار سرمایه چیست و کدام نماد تالار بورس را سبز پوش کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز ‌سه‌شنبه (11 دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7726 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 435 واحدی در رقم 161840 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3250 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 9 واحد در رقم 1882 واحد جای گرفت.

امروز صفوف خرید بازار مربوط به نمادهای های وب، سپاها، چکارن، دکوثر، وپخش، خمهر، بموتو، قمرو، پکویر، دامین، شفارس، سشرق، سقاین، ستران، حفارس، قصفها، کرازی، قپیرا، چکاوه و خساپا و در فرابورس زکشت، چکاپا و تبرک صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وپاسار، رمپنا، وبملت، وتجارت، جم» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، شبندر، فملی، کگل، شتران» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «خساپا، ومعادن، وساپا، خودرو، های وب» بود و نمادهای «وپاسار، وبصادر، وتجارت، وسینا، وبملت» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای «وپاسار، خساپا، وغدیر، کیان، وتجارت» بود و نمادهای «وبصادر، وسینا، شیران، خمهر، دکوثر» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه، وضعیت معاملاتی نمادهای بانکی و خودرویی بهتر از روزهای گذشته بود به طوری که حدود نیمی از حجم و ارزش معاملات امروز بازار متعلق به گروه بانکی بود.

بازگشایی نماد بانک پاسارگاد

مهم‌ترین خبر امروز بازار سرمایه، بازگشایی نماد وپاسار بود که این نماد پس از دوسال دقیقا در روزی که تمامی نمادهای گروه بانکی سبز پوش بودند بازگشایی شد.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه در سامانه کدال اطلاع‌رسانی شد که نماد معاملاتی شركت بانك پاسارگاد (وپاسار) با توجه به رفع تعليق نماد معاملاتی و پس از برگزاری مجمع عمومی عادی ساليانه سال‌های 95 و 96 بدون تقسيم سود نقدی و شفاف‌سازی منتشرشده در سايت كدال در خصوص آخرين وضعيت شركت بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيزم حراج آماده انجام معامله است.

این بازگشایی در انتها با افزایش قیمت 32 درصدی نسبت به زمان بسته شدن سهم و در قیمت 132 تومان رخ داد. به عقیده برخی کارشناسان بازار سرمایه امروز بازگشایی نماد وپاسار در رشد شاخص بورس تاثیر داشته است.

بخشنامه جدید ارزی بانک مرکزی برای صادرات

همچنین صمد کریمی، مدیر کل صادرات بانک مرکزی در هشتاد و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع «نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور» اعلام کرده است که صادرکنندگان بر اساس بخشنامه ارزی جدید بانک مرکزی می‌توانند در مقابل صادرات، واردات انجام داده و آن را فقط در سامانه ثبت کنند و وقتی ثبت صورت گیرد در سامانه نیما مشخص می‌شود و جزء تعهدات صادرکنندگان خواهد بود. عملکرد صادرکنندگان حاکی از آن است که فقط 25.2 درصد ارز به چرخه اقتصادی بازگشته و هدف بازگشت ارز به چرخه اقتصادی است.

روند رشد شاخص در دهه اول فصل زمستان

شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را به‌دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت با روند نزولی آغاز کرد و به مرز 154 هزار واحد رسید، اما روند شاخص در هفته اول دی‌ماه متمایل به صعودی شد، به‌طوری که علی‌رغم کاهش شدید قیمت جهانی نفت و رسیدن به نرخ 50 دلار، موضوعاتی چون افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه و گزارش‌های آذرماه خوب برخی شرکت‌ها باعث شد که شاخص از قله 156 هزار واحدی به 158 هزار واحد برسد.

همچنین بازار سرمایه اولین روز از هفته دوم دی ماه را با روند صعودی آغاز کرد؛ به‌طوری که شاخص کل بورس در روز شنبه (8 دی ماه 97) تحت تاثیر سه عامل افزایش قیمت جهانی نفت خام، رشد قابل توجه قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و عدم تشکیل صف‌های فروش از سوی حقوقی‌های بازار با افزایش ۲۳۳۰ واحدی در رقم 160 هزار واحد جای گرفت.

در جریان معاملات روز یکشنبه (9 دی ماه 97) شاخص کل بورس تحت تاثیر سه عامل ارائه گزارش‌های خوب از فعالیت آذر ماه شرکت‌های بورسی، بهبود معاملات و فروش محصولات شرکت‌ها در بورس کالا و همچنین بهبود صادرات در دی‌ ماه جاری، با افزایش ۵۳۵ واحدی در رقم ۱۶۱ هزار واحد جای گرفت.

همچنین در جریان معاملات روز دو‌شنبه (10 دی ماه 97) نیز خودرویی‌ها و بانکی‌ها صنایعی بودن که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. به‌طوری که ارزش معاملات صنعت خودرو و ساخت قطعات به بیش از ۷۷ میلیارد تومان رسید. در این روز معاملات در نمادهای گروه بانکی اغلب در محدوده‌های منفی صورت گرفت و این در حالی بود که در دو روز گذشته این نمادها روزهای خوبی را سپری می‌کردند.

محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: رشد امروز شاخص کل بورس تحت تاثیر انتشار شایعاتی مبنی بر جدی شدن افزایش سرمایه بانک‌ها بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.