کد مطلب: ۷۶۵۰۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونمایی از نسخه جدید هایما S۵/ رفع ایراد بزرگ نسخه قبل

رونمایی از نسخه جدید هایما S5/ رفع ایراد بزرگ نسخه قبل

بزرگ‌ترین ایراد نسل قبل هایما S5، گیربکس cvt آن بود که ایران خودرو با ارائه یک گیربکس جدید، سعی در رفع این ایراد دارد. در این گزارش بررسی می‌شود که این شرکت در این زمینه موفق بوده است یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تولید انبوه هایما S5 از اواخر سال 1396 در ایران خودرو شروع شد. این خودرو با همان طرح مشابه به برادر بزرگ‌تر خود یعنی هایما S7 طراحی شده است اما از لحاظ ابعادی، کمی کوچک‌تر از این خودرو است.

مشخصات فنی هایما S5 6AT

Haima S5 info

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره کردیم، نسل اول این خودرو که با گیربکس CVT عرضه شد، یک ایراد بزرگ داشت و آن‌هم عدم هم‌خوانی این گیربکس با پیشرانه خودرو بود. این ناهم‌خوانی آن‌قدر زیاد است که کار از تاخیر دریچه گاز گذشته و ماشین به معنی واقعی کلمه راه نمی‌رود.

اما با گیربکس اتومات شش سرعته جدید از خانواده هیوندای، این مشکل به کلی برطرف شده و خودرو جان تازه‌‎ای گرفته. شتاب گیری ثانویه با این خودرو نیز بهبود قابل توجهی داشته است.

هایما S5 جدید نسبت به نسخه قبلی، مصرف سوخت بیشتری دارد اما بهبود شتاب و افزایش کیفیت رانندگی به قدری بهتر شده است که این افزایش مصرف اندک به چشم نمی‌آید.

یکی از ایراداتی که می‌توان به این خودرو گرفت، فرمان بسیار نرم آن در سرعت‌های بالا است که خطر انحراف خودرو هنگام حواس‌پرتی راننده‌را افزایش می‌دهد. اصولا با افزایش سرعت خودرو، فرمان باید اندکی سفت شود که از انحراف خودرو جلوگیری کند.

طراحی ظاهری

ظاهر کلی خودرو، به‌روز و جذاب طراحی شده. خطوطی که مانند موجی در سرتاسر بدنه دیده می‌شود، درب صندوق و چراغ‌های جلوی کشیده به همراه جلو پنجره نسبتا بزرگ و کرومی رنگ، بر جذابیت ظاهری این خودرو افزوده است.

هرچند که این جلوپنجره کروم، از جنس قابل قبولی برخوردار نیست و پس از گذشت چند ماه، کیفیت خود را از دست می‌دهد و چهره زشتی به خودرو می‌بخشد.

در بخش جانبی، استفاده از رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچ به همراه کلیپر ترمز قرمز رنگ به چشم می‌خورد که به همراه دستگیره‌های درب کرومی رنگ، ظاهر خوبی به خودرو بخشیده است.

اما متاسفانه طراحی قسمت عقب هایما S5، شباهت بسیاری به خودروی سانتافه دارد و آن حس طراحی کپی‌کاری چینی در این قسمت خودرو به چشم می‌خورد.

Haima S5 Back

طراحی داخلی

یکی از اولین تفاوت‌هایی که با نسخه قبلی در داخل کابین دیده می‌شود، تغییر رنگ تریم داخلی از نارنجی-مشکی به مشکی خالی با دوخت قرمز است که توانسته ظاهر قسمت داخل کابین‌را بهبود بخشد.

دکمه‌های مربوط به سیستم تهویه مطبوع به حالتی طراحی شده که شباهت زیادی به لوگوی هایما دارد. یک نمایشگر بالای کانال کولر قرار گرفته است که فاصله نسبتا زیادی از راننده دارد و می‌تواند استفاده از آن را برای راننده حین رانندگی، سخت و آزاردهنده کند.

جنس استفاده شده در داخل کابین ترکیبی از چرم، پلاستیک خشک و پلاستیک نرم است. متاسفانه در قسمت کنسول از رنگ مشکی پیانویی استفاده شده که موجب می‌شود پس از مدتی استفاده، با افتادن خط‌و خش روی آن، ظاهر زشتی به خود بگیرد.

صندلی‌های راننده و سرنشین جلو به صورت برقی تنظیم می‌شود که نسبت به قیمت و سال طراحی خودرو، آپشن جالبی است.

Haima S5 interior

در قسمت عقب کابین، فضای پا برای سرنشینان عقب مناسب نیست و در سفرهای طولانی ممکن است آزاردهنده باشد.

فضای بار صندوق عقب 320 لیتر است که برای کراس‌اوری با این ابعاد زیاد مناسب نیست. البته با برداشتن طاقچه و خواباندن صندلی‌های عقب، می‌توان فضای بار بزرگی در داخل خودرو ایجاد کرد.

آپشن‌ها و امکانات

خودروی هایما S5 جدید به نسبت قیمتی که در بازار دارد، از آپشن‌‎های زیادی برخوردار نیست اما بازهم نسبت به خودروهای ایرانی بهتر است.

از آپشن‌های جالب این خودرو می‌توان کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور فشار باد تایر، ترمز کمکی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، دوربین 360 درجه، ایربگ‌های سرنشین جلو و پرده‌ای، ورود و استارت بدون کلید و سانروف را نام برد.

قیمت هایما S5 جدید

این خودرو در 13 اسفند ماه 1401 به قیمت یک میلیارد و 455 میلیون تومان در بازار معامله شد. همچنین قیمت کارخانه آن 811 میلیون و 648 هزار تومان است که با شرایط قرعه‌کشی قابل خریداریست.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.