تنها چند ماه پس از موفقیت چشمگیر رنگ «نارنجی کیهانی» (Cosmic Orange) در سری آیفون ۱۷ پرو که حتی سازندگان اندرویدی را به کپیبرداری واداشت، گزارشهای جدید نشان میدهند که اپل قصد دارد در نسل آینده پرچمداران خود، مسیر کاملاً متفاوتی را در پیش بگیرد.
تورم افسارگسیخته حالا فقط خانه و خودرو را از دسترس طبقات متوسط و کارگری خارج نکرده، بلکه خرید یک تلفن همراه معمولی و باکیفیت را هم به آرزویی دور برای بسیاری از جوانان و خانوادهها تبدیل کرده است؛ کالایی که دیگر نه ابزار لوکس، بلکه بخشی از حداقل زندگی، آموزش، کار و ارتباطات اجتماعی محسوب میشود.
زنجیره تأمین موبایل به دلیل قطع اینترنت به مدت بیشاز 80 روز، توقف واردات در فروردین و اردیبهشت و همچنین تضاد رویکرد وزارتخانههای صمت و ارتباطات در زمینه تولید، در آستانه تغییرات اساسی و ریزش احتمالی ۶۰ هزار فرصت شغلی قرار دارد.
وقتی اپل آیفونهای بعدی خود را که تقریبا مطمئنا در سپتامبر معرفی میشوند، عرضه کند، احتمالا به مودم جدیدی مجهز خواهند بود که میتواند قابلیتهای ماهوارهای گوشیهای هوشمند را متحول کند.
قیمت گوشی در ماههای اخیر بیسابقه گران شده است. افزایش دلار و تورم به تنهایی عامل این جهش بازار موبایل نیستند. از ابتدای سال، ثبتسفارش واردات موبایل به طور کامل بسته شده است. این توقف در کنار التهاب ارزی، قیمتها را از کنترل خارج کرده است.
مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران با صدور بخشنامهای، نرخهای جدید ارز مبنای محاسبه حقوق گمرکی، عوارض و سود بازرگانی گوشی تلفن همراه را در اجرای ضوابط قانون بودجه ۱۴۰۵ به گمرکهای اجرایی ابلاغ کرد.