کد مطلب: ۵۸۸۴۸۱

در گفتگو با یک کارشناس مطرح شد:

آیا تراکنش رمزارزها در دادگاه قابل استناد است؟

آیا تراکنش رمزارزها در دادگاه قابل استناد است؟

این روزها استفاده از رمزارزها در مبادلات به طرز چشم‌گیری زیاد شده اما آیا در صورت ایجاد مشکل در معامله استناد به انتقال بلاکچین در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش اخبار مربوط به رمزارزها و بالا رفتن شناخت عموم جامعه از کارکرد این تکنولوژی و قابلیت پرداخت‌های سریع، ارزان و بدون واسطه اغلب مردم بر این باورند در صورتی که نسبت به خرید و فروش کالایی از طریق رمزارز اقدام نمایند در صورت ایجاد مشکل پرداخت‌هایشان همانند پرداخت از طریق شبکه بانکی قابلیت استناد در محاکم را ندارد و این نگرانی همواره در این شکل از مبادلات وجود دارد.

مهیار ربیعی، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس حقوق فناوری‌های مالی نوین (FinTech) در این خصوص می‌گوید: یکی از بهترین و مهم‌ترین مزیت‌های بلاکچین شفافیت داده‌های درون شبکه آن است که این شفافیت باعث می‌شود هیچ نگرانی در این خصوص وجود نداشته باشد البته قابل ذکر است شبکه‌هایی وجود دارند که تراکنش‌ها را به صورت محرمانه و به اصطلاح Secret Network انجام می‌دهند که شفاف نبوده و برای امور پرداخت مالی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود

با توجه به تصویب قانون تجارت الکترونیک ایران در سال ۸۲ و با دقت در مواد ۱۲ تا ۱۶ این قانون در میابیم اسناد و ادله اثبات دعوا ممکن است به صورت داده پیام بوده و در هیچ محکمه یا اداره دولتی نمی‌توان بر اساس قواعد ادله موجود ارزش اثباتی داده پیام را صرفاً به دلیل شکل قالب آن رد کند همچنین کلیه داده پیام‌هایی که به طریق مطمئن ایجاد و نگهداری شده‌اند از حیث محتویات نسبت به طرفین و کلیه اشخاص ثالث و قائم مقام قانونی آنها در حکم و اسناد معتبر و قابل استناد در مراجع قضایی و حقوقی است.

همچنین هرگونه ادعای انکار تردید و جعل نسبت به داده‌های بلاکچینی مورد پذیرش نیست و دلیل این غیرمتمرکز (DeCentralized) بودن داده‌ها وعدم دخالت انسان دراین گونه اطلاعات است.

بنابراین کلیه اطلاعات درون شبکه بلاکچین‌ها قابلیت استناد را داراست و طرفین معامله باید دقت داشته باشند در قرارداد خود نسبت به تعرفه آدرس‌های کیف پول خود را به اصطلاح کلید عمومی Public Key پردازند این آدرس که مشابه همان شماره حساب شبکه بانکی‌ست عبارت است از مجموعه‌ای از اعداد و حروف که بیان کننده محل ورود و خروج پول به این آدرس محسوب می‌شود. آدرس نشان دهنده هویت دیجیتال طرفین معامله است زیرا در بلاکچین هویت افراد به صورت نام و نام خانوادگی آنها نشان داده نمی شود.

بنابراین در ضمن قرارداد یا به صورت قراردادی جداگانه جزئیات پرداخت از جمله آدرس کیف پول انتقال دهنده، (مبدا)،انتقال گیرنده (مقصد) ،شبکه انتقال ،مبلغ انتقال و نوع رمزارز انتقالی بایستی تصریح شود.

در انتها لازم به ذکر در آینده‌ای نه چندان دور تمامی واسطه‌های موجود از جمله بانک‌ها و شرکت‌های بیمه و سایر موسسات مالی مربوطه حذف خواهد گردید و تمامی مبادلات و تضمینات و وام‌گیری و وام‌دهی با رمزارز و قراردادهای هوشمند صورت خواهد پذیرفت.

مهمترین اخبار بازار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فازت چبه اینو نوشتی, رمزارز ها اینده ای نظارن, ببینید کی گفتم.
    در انتها لازم به ذکر در آینده‌ای نه چندان دور تمامی واسطه‌های موجود از جمله بانک‌ها و شرکت‌های بیمه و سایر موسسات مالی مربوطه حذف خواهد گردید …

  • ناشناس

    بسیار عالی وکیلی که تخصص خودش رو بر کریپتو قرار بده عالیع