کد مطلب: ۵۸۳۸۵۲

چرا اضافه کردن بیت‌کوین به سبد سرمایه‌گذاری، اقدامی هوشمندانه است؟

چرا اضافه کردن بیت‌کوین به سبد سرمایه‌گذاری، اقدامی هوشمندانه است؟

تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری هم مشهود و هم معقول است. هر قاعده رفتاری که دربرگیرنده تنوع‌بخشی نباشد باید به عنوان یک اصل کلی رد شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هری مارکویتز، اقتصاددان جوان و با استعداد در ژورنال مالی در سال ۱۹۵۲ نوشت: «تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری هم مشهود و هم معقول است. هر قاعده رفتاری که دربرگیرنده تنوع‌بخشی نباشد باید به عنوان یک اصل کلی رد شود.»

این مقاله به او کمک کرد تا در سال ۱۹۹۰ به دلیل چیدن پایه‌های « نظریه پرتفوی مدرن» برنده جایزه نوبل اقتصاد شود. چارچوبی ریاضی برای انتخاب بهینه‌ترین دسته دارایی‌ها.

تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری

این تئوری به این موضوع اشاره دارد که یک سرمایه‌گذار عقلایی باید نسبت بازدهی به ریسک خود را بیشینه کند. به طور طبیعی، دارایی‌های قابل اعتماد و با بازدهی بالا باید در یک سبد معقول قرار بگیرد. اما نبوغ ماکرویتز نشان داده که تنوع‌بخشی می‌تواند بدون قربانی کردن بازدهی، نوسانات را کاهش دهد. در واقع تنوع‌بخش نسخه مالی این اصطلاح است که « کل، همیشه از مجموع اجزایش بزرگتر است.»

سرمایه‌گذاری که به دنبال سود بالای بدون نوسان است شاید گزینه‌ای بهتر از رمزارزهایی مثل بیت‌کوین پیدا نکند. دارایی‌هایی که اغلب وقتی ارزش خود را از دست می‌دهند بعد از مدتی اوج می‌گیرند. اما دیدگاه مارکویتز آشکار می‌کند که خطرپذیری خود دارایی لزوما برای سرمایه‌گذار مهم نیست، بلکه مساله مهم همبستگی کافی میان همه دارایی‌های موجود در سبد است. یک سرمایه‌گذار که دو دارایی با همبستگی ضعیف با هم در اختیار دارد خیال آسوده‌تری دارد چرا که می‌داند اگر یکی سقوط کند، دیگری ممکن است ارزش خود را حفظ کند.

فرض کنید یک سرمایه‌گذار ترکیبی از دارایی‌های معقول را در اختیار دارد: شاخص‌های بازار سهام با تنوع جغرافیایی، اوراق قرضه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات و احتمالا یک فلز گرانبها مثل طلا. دارایی‌های که بازدهی شیرین‌تری دارند ( سهام و املاک) احتمالا روندی مشابه با هم دارند. همبستگی میان بازار سهام و اوراق قرضه ضعیف است ( حدود ۰٫۲ تا ۰٫۳ در ۱۰ سال گذشته)، و این موضوع باعث می‌شود سبد به طور بالقوه متنوع باشد. اما اوراق قرضه همچنین وقتی زمان بازدهی‌شان می‌رسد با تاخیر عمل می‌کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با اضافه کردن اوراق قرضه نوسان سبدشان را کم کنند اما این کار منجر به بازدهی کمتر هم می‌شود.

بیت‌کوین پرنوسان و پربازده

اینجاست که بیت‌کوین به درد می‌خورد. رمزارزها اگرچه ممکن است نوسان بسیار زیادی داشته باشند، اما در دوران کوتاه این نوسان، می‌توانند بازدهی متوسط بسیار بالایی به سرمایه‌گذار بدهد. مهم‌تر از آن، معمولا روند ارزهای دیجیتال کاملا مستقل از دارایی‌های دیگر است. از سال ۲۰۱۸ همبستگی میان بیت‌کوین و بازارهای سهام دنیا بین ۰٫۲ تا ۰٫۳ بوده است. اگر افق زمانی را بزرگتر در نظر بگیریم، این همبستگی از این هم ضعیف‌تر می‌شود. از آنجایی که همبستگی بیت‌کوین با املاک و ارواق قرضه هم به شدت ضعیف است، بنابراین می‌تواند به عنوان یک منبع بالقوه عالی برای تنوع‌بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری محسوب شود.

برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ هم این موضوع را از دلایل جذابیت بیت‌کوین می‌دانند. پل تودور جونز، مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری می‌گوید ۵ درصد از پورتفوی سرمایه‌گذاری خود را به بیت‌کوین اختصاص می‌دهد. این تخصیص تا حدی برای تنوع‌بخشی به پرتفو معقول است. در طول چهار دوره زمانی در دهه گذشته باتن‌وود به طور تصادفی به این نتیجه رسید که تخصیص یک تا پنج درصد از پرتفو به بیت‌کوین می‌تواند بهینه باشد. البته این موضوع تنها به خاطر اوج‌گیری رمزارزها در این مدت نبوده است: حتی اگر یک بازه زمانی دو ساله از ژانویه ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۱۹ را در نظر بگیریم که بیت‌کوین در ان مدت نوسانی بوده، باز هم داشتن یک درصد بیت‌کوین در سبد نسبت ریسک-پاداش پرتفو را نسبت به نبودن بیت‌کوین بیشتر می‌کند.

بیت‌کوین دشمن محیط‌زیست؟

مطمئنا، همه محاسبات درمورد اینکه کدام دارایی را انتخاب کنیم، به همین سرراستی نیست. بسیاری از سرمایه‌گذاران تنها به دنبال بهبود سرمایه‌گذاری خود نیستند بلکه می‌خواهند خوب هم عمل کنند. بیت‌کوین دوستدار محیط زیست نیست. علاوه بر این برای انتخاب سبد، یک سرمایه‌گذار باید حجم بالایی از اطلاعات را مورد بررسی قرار دهد تا چگونگی رفتار یک اوراق بهادار را تشخیص دهد. بازدهی موردانتظار و نوسانات آتی هم معمولا با مشاهده چگونگی عملکرد یک دارایی در گذشته مورد سنجش قرار می‌گیرد. اما این روش دارای اشکالات فاحشی است. عملکرد گذشته همیشه نشان‌دهنده بازدهی آینده نیست و سابقه معاملات رمزارزها بسیار کوتاه است.

منبع: اکونومیست

مهمترین اخبار بازار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دکتر همیشه دیر میرسی و از بازار عقب میوفتی ، تقریبا بیشتر صرافیای خارجی و داخلی امروز فیلتر شدن ، چیو کجا بخریم دلت خوشه

  • ناشناس

    واقعا شرم آوره تجارت نیوز تبلیغ رمز ارز می کنه!!!!

  • ناشناس

    خب وقتی فیلتر کردند پس حتما به نفع ما نبود که فیلتر کردند.هیچ کسی دلسوزتر از مسئولین کشور برای ما نیست.باید اعتماد کنیم بهشون

  • ناشناس

    متاسفانه قسمت آموزش خیلی ضعیفه