فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۲۹۱۶۸

آیا صرافی‌های غیر متمرکز جایگزین صرافی‌های متمرکز خواهند شد؟

آیا صرافی‌های غیر متمرکز جایگزین صرافی‌های متمرکز خواهند شد؟

اگر در بازار کریپتو فعالیت داشته باشید احتمالاً اخبار درگیری‌های سازمان SEC و صرافی متمرکز بایننس را شنیده باشید.

سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) لیستی از رمز ارزها را به عنوان اوراق بهادار معرفی کرد و اعلام کرد امکان معامله این رمز ارزها برای کاربران آمریکایی نباید امکان پذیر باشد. همین موضوع باعث افزایش اختلافات بایننس با این سازمان شد و در نتیجه بازار کریپتو شاهد ریزش سنگینی مخصوصاً برای ارزهایی که در لیست سیاه SEC قرار داشتند شد. اما آیا بازار کریپتو که اهداف تمرکز زدایی در پی دارد باید وابسته به صرافی‌های متمرکز باشد یا صرافی‌های غیر متمرکز جایگزین این نوع صرافی‌ها خواهند شد.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به مقایسه صرافی های متمرکز و غیر متمرکز بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا صرافی‌های غیر متمرکز جایگزین صرافی‌های متمرکز خواهد شد یا خیر؟

صرافی متمرکز چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

صرافی‌های متمرکز صرافی‌های با ساز و کارهای سنتی و مبتنی بر دفتر سفارشات (Orderbook) هستند که یک واحد مدیریتی مرکزی دارند که تمام فعالیت صرافی را زیر نظر داشته و مدیریت می‌کنند. این نوع صرافی‌ها به دلیل داشتن ساز و کاری متمرکز و بی نیاز به فناوری بلاکچین نحوه توسعه آسان‌‌تری داشته و امکانات جدید را راحت‌تر می‌توانند در اختیار کاربران قرار دهند. اما در کنار آن امنیت پایینی دارند، کاربران برای کار با این نوع صرافی‌ها باید دارایی‌های خود را در اختیار صرافی قرار دهند و عملاً دسترسی مستقیم به دارایی‌های خود نداشته باشد. همین موضوع امنیت این نوع صرافی‌ها را پایین می‌آورد. در کنار آن صرافی‌های متمرکز مانند صرافی بایننس یا صرافی کوینکس به دلیل مدیریت و ساختار متمرکز شکنندگی بالایی نسبت به قانون گذاری‌ها و محدود سازی‌های دولت‌ها دارند. برای مثال ارز دیجیتال بایننس کوین (ارز بومی صرافی بایننس) بعد از مشکلات SEC و بایننس تنها در 5 روز 28 درصد ریزش را تجربه کرد.

صرافی غیر متمرکز چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

صرافی‌های متمرکز اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (Dapps) راه‌اندازی شده بر بستر بلاکچین هستند که ساز و کاری نوین و غیر متمرکز دارند و مدیریت آن عمدتاً بر عهده جامعه است. بر خلاف صرافی‌های متمرکز که ساز و کاری مبتنی بر دفتر سفارشات داشتند، صرافی‌های غیر متمرکز ساز و کاری مبتنی بر الگوریتم‌های AMM دارند که ساز و کاری بهینه‌تر و کاملاً غیر متمرکز است. مکانیزم AMM نسبت قیمتی جفت ارزها را تعیین می‌کند؛ برای مثال قیمت اتریوم بر حسب قیمت DAI را در استخری مشخص محاسبه می‌کند. این نوع ساز و کار در مقیاس‌های گسترده و قابل قبول، احتمال دستکاری قیمت را به حداقل می‌رساند. برای کار با صرافی‎‌های غیر متمرکز نیاز نیست کاربر دارایی خود را در اختیار صرافی قرار دهد و دارایی تماماً در کیف پول کاربر و با بالاترین امنیت باقی می‌ماند. در کنار مزایا ذکر شده صرافی‌های غیر متمرکز با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین فعالیتی کاملاً شفاف دارند، در نتیجه تحلیل‌گران و معامله‌گران در فضای معاملاتی صرافی‌های غیر متمرکز به حجم بسیار گسترده‌ای از داده‌ها دسترسی دارند. در کنار مزایا بالای این صرافی‌ها باید به روند توسعه سخت‎‌تر آن‌ها نیز اشاره کنیم که یکی از محدودیت‌های این صرافی‌ها به حساب می‌آید.

مقایسه صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز

صرافی‌های غیر متمرکز سابقه فعالیتی و اعتبار نسبتاً بالاتری دارند در نتیجه در مجموع حجم معاملاتی عمیق‌تری نسبت به صرافی‌های غیر متمرکز دارند. تابته این اختلاف در حال کاهش است و صرافی‌های غیر متمرکز در این مورد رشد بیشتری تجربه کرده‌اند.

از نظر تعداد ارزهای قابل معامله صرافی‌های غیر متمرکز عملکرد بشدت بهتری دارند و تعداد ارزهای بسیار زیادی در این نوع صرافی‌ها قابل معامله است. البته هر ارزی که در این نوع صرافی‌ها قابل معامله است ارزش سرمایه گذاری ندارد و قبل از معامله باید تحلیل جامعه‌ای نسبت به آن ارز داشته باشید.از نظر امکانات و خدمات، صرافی‌های متمرکز به دلیل شرایط توسعه راحت‌تر عملکرد بهینه تری از خود نشان داده‌اند.

از نظر دسترسی صرافی‌های غیر متمرکز دسترسی بسیار آزادتری دارند و کاربران از هر نقطه کره زمین می‌تواند بدون محدودیت و بدون نیاز به احراز هویت می‌توانند در این صرافی‌ها فعالیت داشته باشند، تتنها کافیست کاربر کیف پول خود را به پلتفرم متصل کند تا بتواند از خدمات این صرافی‌ها استفاده کند. از نظر امنیت دارایی نیز صرافی‌های غیر متمرکز بدلیل عدم دسترسی به دارایی کاربران درجه بالاتری دارند. به دلیل مزیت‌های بالای صرافی‌های غیر متمرکز عمده معامله‌گران حرفه‌ای در حال استفاده از سبک معاملاتی نوین و جذاب "دکس تریدینگ" و مهاجرت به سمت صرافی‌های غیر متمرکز هستند.

12 2

معرفی بهترین صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز

صرافی‌ها معمولاً با شاخص‌های مختلفی از جمله امنیت، تعداد کاربران، حجم معاملات، میزان دسترسی و… اعتبارسنجی و ارزش گذاری می‌شوند. در ادامه به معرفی بهترین‌های صرافی غیر متمرکز و متمرکز خواهیم پرداخت.

معرفی برترین صرافی‌های متمرکز

صرافی‌های متمرکز برای هر کشوری محدودیت‌های قانونی خاصی دارند و هر کاربری بنا بر شرایط کشور خود باید تصمیم‌گیری کند. برای مثال صرافی بایننس یکی از بهترین و معتبر ترین صرافی‌های متمرکز است اما متاسفانه به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهد. از میان صرافی‌های متمرکز معتبر که سختیگری‌های زیادی برای کاربران ایرانی ندارد و خدمات خوبی ارائه می‌دهد می‌توان صرافی MEXC را معرفی کرد.

معرفی برترین صرافی‌های غیر متمرکز

صرافی‌ غیر متمرکز به دلیل استفاده از فناوری بلاکچین و محدودیت ارتباط‌های میان بلاکچینی بر روی یک شبکه بلاکچینی محدود و متمرکز هستند. برای مثال در شبکه BSC صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ بیشترین کارایی را دارد، در حالی که در شبکه اتریوم صرافی یونی سواپ بهترین عملکرد را از خود به جای گذاشته است. از دیگر صرافی‌های غیر متمرکز پر کاربرد می‌توان به صرافی‌های بالانسر و Curve finance اشاره کرد.

سایت بیتفا به عنوان پایه گذار سبک دکس تریدینگ مرجع مناسبی برای پیگیری و دنبال اخبار و آموزش‌های پایه گرفته تا تخصصی در این حوزه می‌باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.