کد مطلب: ۴۱۲۲۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نتیجه وام‌های میلیاردی به پیام‌رسان‌های داخلی چه شد؟

نتیجه وام‌های میلیاردی به پیام‌رسان‌های داخلی چه شد؟

در حالی که چند پیام‌رسان داخلی وام چند میلیاردی را از دولت دریافت کرده‌اند، در بهترین حالت تعداد نصب فعال این پیام‌رسان‌ها به یک میلیون هم نمی‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش به دنبال فیلتر شدن تلگرام موضوع پرداخت وام به پیام‌رسان‌های داخلی برای توسعه فعالیت‌های خود و جذب کاربران از سوی دولت مطرح شد.

طبق اعلام رسول سرائیان، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری تا اردیبهشت ماه سال گذشته سه پیام‌رسان ایرانی تسهیلات وام پنج میلیارد تومانی را دریافت کرده‌اند. علیرضا عیوضی، روابط عمومی سروش نیز تایید کرد که سروش پنج میلیارد تومان را دریافت کرده‌ است. میلاد موحدی، مدیرعامل بیسفون نیز اعلام کرد که، این وام را در تاریخ شش اردیبهشت ماه دریافت کرده است. (دیجیاتو)

در همین مورد همشهری آبان ماه سال گذشته گزارشی با این موضوع منتشر کرد: تسهیلات ویژه دولتی که پیش‌تر در اختیار همه پیام‌رسان‌های داخلی بود، حالا فقط به دو پیام‌رسان موفق‌تر می‌رسد. چگونگی حذف این تسهیلات و به‌خصوص بازپرداخت وام تشویقی پنج میلیاردی نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارد.

در این گزارش به نقل از حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات اعلام شد قطع حمایت از پیام‌رسان‌های بومی کم‌بازده برنامه‌ای است که به‌زودی اجرا خواهد شد. بنابراین برنامه، از هفت پیام‌رسان داخلی کشور پنج پیام‌رسان دیگر حمایتی از دولت دریافت نخواهند کرد و فقط دو پیام‌رسان که توانسته‌اند بنا به معیارهای از پیش‌تعریف شده، عملکرد بهتری داشته باشند، مورد پشتیبانی قرار خواهند گرفت.

آنطور که مردم سالاری گزارش داده بود هنگامی که تلگرام مسدود شد، ۴۰ میلیون کاربر فعال ایرانی داشت و ۷۵۰ هزار کانال به زبان فارسی در این پیام‌رسان فعالیت می‌کردند. در آن زمان، میانگین بازدید روزانه از کانال‌های ایرانیِ تلگرام، حدود ۲.۵ میلیارد مرتبه بود که یک رکورد استثنائی محسوب می‌شد.

عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون وقتِ دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، در تابستان سال گذشته در خصوص تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایرانی گفت: «بر اساس آماری که مرکز ملی فضای مجازی در تاریخ نوزدهم تیر ماه ۱۳۹۷ اعلام کرده، تعداد ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی فیلتر تلگرام را دور می‌زنند».(ایلنا)

طبق یک نظرسنجی ملی که توسط ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) در اسفند سال ۹۷ انجام شده، ۵۵.۹ درصد مردم ایران همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند. طبق این نظرسنجی، شمار کاربران فعالِ ایرانیِ تلگرام، ۲۳ برابر کاربران فعال پیام‌رسان سروش است. این نظرسنجی به ما می‌گوید که تنها ۲.۴ درصد مردم کشور از پیام‌رسان سروش استفاده می‌کنند.

در گزارشی که خرداد ماه امسال ایرنا از تعداد اعضای این پیام‌رسان‌ها منتشر کرده است، در حال حاضر احتمالا حدود شش میلیون کاربر داشته باشند. تعداد کاربران ثبت‌نامی در پیام‌رسان بله حدود سه میلیون کاربر، پیام‌رسان ایتا حدود دو میلیون کاربر و پیام‌رسان‌های گپ و آی‌گپ حدود ۶۰۰ هزار کاربر است. نکته مهم این است که این ارقام، تعداد کاربران ثبت‌نامی (یعنی کاربران فعال و غیرفعال) این پیام‌رسان‌ها را نشان می‌دهد و احتمالاً از این تعداد، تنها یک بخشی از آن‌ها در پیام‌رسان‌های ایرانی فعال باشند. بر این اساس، برآورد می‌شود که تعداد کاربران فعال ایرانی پیام‌رسان سروش، در حال حاضر چیزی حدود دو میلیون کاربر باشد. این برآورد، با نظرسنجی اسفندماه ایسپا که می‌گوید تنها ۲.۴ درصد مردم ایران از پیام‌رسان سروش استفاده می‌کنند، همخوانی دارد.

بررسی‌ها تجارت‌نیوز از تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایرانی در اپلیکیشن بازار نشان می‌دهد، از نظر تعداد نصب فعال دو پیام‌رسان بله و ایتا هر کدام یک میلیون، آی گپ و کپ نیز هر کدام 500 هزار، ویسپی 100 هزار و بیسفون نیز 20 هزار نصب فعال هستند. این درحالی است که پیام‌رسان سروش که در بسیاری از گزارش‌ها به عنوان اولین پیام‌رسان نام برده می‌شود در برنامه بازار از حالت انتشار خارج شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وام‌های ۵ میلیاردی رو بردن و خوردن و یه آب هم روش

  • یزدانی

    با سلام وتشکر از مطلب.
    متاسفانه مشکل سیستمی ما فقط در ارتباط با پیام رسان ها نیست، کلی تر از این چیزاست.
    سیستم انحصار گرایی در ایران مانع رشد میشود، همین بشکل زیادی در اقتصاد اثر گذاشته…
    انحصار حتی باعث میشه اگه شرکت و چیزی هم بخواهیم به بخش خصوصی داده بشه از طریق ارتباط و شناس بودن افراد انجام میگیره، نه تخصص و خط مشی مشخص کاری و اقتصادی و…خودبخود شفافیت هم گم میشه.