والاستریت ژورنال نوشت: مقامات گفتهاند که میانجیگران هشدار دادهاند اگر آمریکا تهدیدهای خود برای بمباران نیروگاهها و سایر تأسیسات غیرنظامی ایران را عملی کند، تهران با حمله به تأسیسات انرژی و برق اسرائیل و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، بهویژه در عربستان تلافی خواهد کرد.
حمله ایران در روز یکشنبه ساختمانی در یک نیروگاه تولید برق و تأسیسات آبشیرینکن در کویت را هدف قرار داد که در پی آن، خسارات قابل توجهی به ساختمان وارد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران با اشاره به اینکه شهروندان در صورت بروز قطعی برق نگران نباشند، زیرا شرایط تحت کنترل است، گفت: با وجود خسارتها، هیچ مشترکی در حال حاضر بدون برق نیست و روشنایی شهر تهران بهطور کامل برقرار است.
مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند (شهدای پاکدشت) به عنوان بزرگترین نیروگاه برق حرارتی کشور، اعلام کرد: افزایش ظرفیت تولید برق واحدهای نیروگاه دماوند تا بار بیس (تولید حداکثری) در دستورکار قرار گرفت.
معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقهای تهران گفت: برق منطقهای تهران در حوزه تولید برق پراکنده و در بخش تولید انرژیهای پاک، خورشیدی و دیجی فعال هستند و برق تهران در این زمینه سرآمد است.
وزیر نیرو گفت: در حال حاضر ۱۳ درصد میزان ظرفیت نیروگاهی کشور برقآبی است که پاشنه آشیل ما شده است. بیآبی موجود ضربه خود را به ما وارد کرد و نیروگاههای برقی ما از مدار تولید خارج هستند چون آب نداریم.
علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی، در گفتوگو با «تجارتنیوز» عنوان کرده که نگاه غیراقتصادی مالکان نیروگاهها و موضوع خوراک، دو چالش اساسی توسعه معاملات نیرو در بورس انرژی است.
کمبود برق در ایران داستان تازهای نیست؛ با این حال این ماجرا امسال وارد فاز تازهای از بحران شده و کشور را برای روزهای پیاپی به تعطیلی کشانده است. علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، در گفتوگو با تجارتنیوز تاکید کرده تولید برق از صرفه اقتصادی افتاده است.
یک کارشناس حوزه انرژی توسعه تجدیدپذیرها را امری ضروری دانست و گفت: برای ورود بخش خصوصی به توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر باید قیمتگذاری دستوری حذف شود تا بخش خصوصی با نگاهی اقتصادی در حوزه تجدیدپذیرها سرمایهگذاری کند.
چین، با ساخت بزرگترین سد برقآبی جهان در تبت، گام بزرگی در جهت تولید انرژی پاک و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی برداشته است. این پروژه پتانسیل عظیمی برای تولید برق و توسعه منطقه دارد.
سرپرست تولید و بهرهبرداری نیروگاه برق ری با اشاره به کاهش ۸۷ درصدی تامین گازوئیل نیروگاه برق ری گفت: تخصیص سهمیه گاز حداقلی و اتمام ذخایر گازوئیل نیروگاه موجب خروج واحدهای این مجموعه از مدار تولید شده است.
مدیرعامل شرکت برق گلستان گفت: با هدف پایداری گاز مشترکان خانگی تمام نیروگاه های استان در مقیاس کوچک و همچنین نیروگاه علی آبادکتول از مدار فعالیت خارج شدند.