معاون اجرایی رئیسجمهور با اشاره به افزایش بیش از چهاربرابری ذخایر گازوئیل و اجرای برنامههای جبرانی برای رفع ناترازی گاز گفت: خانهها و واحدهای تولیدی بدون خاموشی در حال فعالیت هستند و تلاش میشود ماههای باقیمانده نیز بخوبی سپری شود.
تهران در حالی این روزها با آلودگی شدید هوا دستوپنجه نرم میکند که جایگزینی اتوبوسهای دیزلی با برقی به نقطه عطفی در کاهش مصرف گازوییل و آلودگی تبدیل شده است.
تهران در حالی این روزها با آلودگی شدید هوا دستوپنجه نرم میکند که جایگزینی اتوبوسهای دیزلی با برقی به نقطه عطفی در کاهش مصرف گازوییل و آلودگی تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: برای اولین بار میزان ذخایر نفتگاز نیروگاهها به رقم بیسابقه 3 میلیارد و 410 میلیون لیتر رسید که نسبت به سال قبل، 175درصد رشد داشته و به عبارتی 2.75 برابر رشد تحویل نفتگاز به نیروگاهها بوده است.
سخنگوی صنف جایگاهداران با اشاره به کمبود گازوئیل در برخی جایگاهها گفت: ریشه نارضایتیها در روشهای سلبی و توزیع ناعادلانه سوخت است، نه عملکرد جایگاهها.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از صدور حکم محکومیت برای ۱۷ نفر از متهمین پرونده سرقت از خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی در بندر شهید رجایی بندرعباس خبر داد.
معاون اجرایی رئیسجمهوری گفت: امسال گازوئیل تقریباً به میزان سهبرابر سال قبل ذخیره شده است و امیدواریم با این حجم ذخیره، هم در تأمین انرژی در فصل سرد سال و هم در کاهش آلودگی هوای ناشی از مازوتسوزی، موفقیت بیشتری داشته باشیم.
مجری طرح پایش لحظهای زنجیره تولید تا توزیع فرآورده شرکت ملی گفت:روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر فرآورده قاچاق می شود که بخش عظیمی از آن مربوط به گازوئیل است.
بعد از آغاز معاملات فیزیکی نفتگاز (گازوئیل) در رینگ داخلی بورس انرژی ایران در مردادماه، به زودی شاهد معاملات گواهی صرفهجویی این کالا در بورس انرژی خواهیم بود. پس از پذیرش این اوراق در ابتدای شهریورماه و با ارائه تضامین موردتأیید شرکت سپردهگذاری مرکزی (سمات)، به زودی بورس انرژی ایران میزبان معاملات گواهیهای صرفهجویی گازوئیل خواهد بود.
با تشدید کمبود گازوئیل برای ژنراتورهای صنایع، نامهای از سوی وزیر صمت به وزیر نفت مبنی بر افزایش 20درصدی سهمیه سوخت صنایع ارسال شد. در همین زمینه باید گفت با سیاستهای اشتباه وزارت نیرو مبنی بر محدودیت برق صنایع و اجبار آنها به خرید ژنراتور یا تامین برق توسط خودشان، کمبود سوخت در کشور تشدید میشود.
با توجه به مصوبه جدید هیات وزیران، قرار است گازوئیل سهنرخی شود. بر این اساس، پله اول با نرخ 300 تومانی سوختگیری میشود. پله دوم و سوم به ترتیب با قیمت 50 درصد و 100 درصد هزینه خرید گازوئیل از پالایشگاهها محاسبه میشود. با این اوصاف باید دید با سهنرخیشدن گازوئیل و در صورت کافینبودن سهمیهها، قیمت کالاهای اساسی چقدر تغییر میکنند؟
رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: بیم آن داریم که حق العمل جایگاههای سوخت در هیات وزیران بدون محاسبات کارشناسی مصوب شود که اگر این اتفاق رخ دهد ظلم مضاعف به جایگاههای سوخت و زیانبار خواهد بود.
یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر من عرضه سوخت با نرخ پلکانی روش مناسبی نیست و قیمتهای مطرح شده نیز منطقی نیستند و باید از روشهای جایگزین نظیر استفاده از سامانهها و هوشمندسازی استفاده شود.
طرح سهنرخیشدن گازوئیل با تایید هیات وزیران تصویب شد. با توجه به نرخ 25 هزار تومانی فروش نفتگاز توسط پالایشگاهها، به نظر میرسد قرار است هزینه حملونقل ۶ برابر و قیمت تمامشده کالاها حدود 66 درصد افزایش پیدا کند.
در سالهای اخیر، ایران بهرغم داشتن منابع نفتی غنی و ظرفیت پالایشگاهی قابل توجه، به دلیل افزایش مصرف داخلی، کمبود گاز طبیعی در نیروگاهها، و مشکلات زیرساختی، به واردات گازوئیل از کشورهای دیگر روی آورده است.
سهنرخیکردن گازوئیل مصوبهای بود که هیات وزیران در اردیبهشت تصویب کرد. این مصوبه یکی از مواردی است که کامیونداران به آن معترض هستند. حال با توجه به اظهارات امروز رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که سوخت کافی به نرخ مصوب به رانندگان سالم تعلق میگیرد، سهنرخیشدن اجرایی نمیشود.