حجم ویدیو: ۲۲.۲۱M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۵:۲۱ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خشکسالی بی‌سابقه در ایران

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی می‌گوید: بسیاری از نقاط کشور با خشکسالی شدید مواجه است. چنین خشکسالی در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، تنش آبی امسال در ایران به وضعیت هشدارآمیز رسیده است. آنطور که رئیس مرکز اقلیم و خشکسالی می‌گوید چنین خشکسالی در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گفت‌وگویی با تجات‌نیوز می‌گوید: «تقریبا بسیاری از نقاط کشور با خشکسالی شدید مواجه است. ضمن اینکه در ۲۰ سال گذشته تعداد خشکسال‌ها به مراتب بیشتر از ترسالی‌ها بود. در ۵۰ سال گذشته درصد قابل توجهی از بارش‌ها را از دست دادیم. ضمن اینکه افزایش دمای جهانی را نیز داریم.»

او ادامه می‌دهد: «بخشی از خشکسالی در کشور ناشی از تغییرات طبیعی و بخش دیگر ناشی از فعالیت انسانی است. فعالیت انسانی شامل،جنگل‌زایی سدسازی، انحراف و انتقال آب از یک منطقه به منطقه دیگر و… می‌شود. برای مثال نیروگاهی در منطقه‌ای احداث می‌شود که پتانسیلی برای احداث آن نیروگاه ندارد.»

کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی می‌گوید: «ایلام، کرماشاه، خوزستان و بخش زیادی از لرستان بدترین شرایط از نظر بارندگی را دارند. ضمن اینکه قزوین البرز، تهران، خراسان رضوی و سمنان درصد کم بارشی قابل توجهی دارند.»

او ادامه می‌دهد: « خشکسالی و کمبود آب در برخی مناطق به آب شرب هم کشیده شده است. مانند آنچه که در همدان مشاهده کردیم. در شهر همدان مجبور شدند برای تامین آب شرب سراغ چاه‌های کشاورزی بروند.»

مصاحبه عاطفه محمودی، خبرنگار تجارت‌نیوز را با رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در ادامه ببینید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.