حجم ویدیو: ۱۸.۲۰M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۲۹ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پلتفرم‌های بومی، سهم‌خواهی از بازار بین‌الملل یا ایجاد انحصار؟

بعد از گذشت دو ماه از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی، تاکید مسئولان ذی‌ربط بر مهاجرت کاربران به پلتفرم‌های داخلی روزبه روز درحال افزایش است. تا جایی‌که برای تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی به بردن کسب‌وکارشان به پلتفرم‌های داخلی، مواردی مثل اعطای مجوز و معافیت‌های مالیاتی، در نظر گرفته شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بعد از گذشت دو ماه از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی، تاکید مسئولان ذی‌ربط بر مهاجرت کاربران به پلتفرم‌های داخلی روزبه روز درحال افزایش است. تا جایی‌که برای تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی به بردن کسب‌وکارشان به پلتفرم‌های داخلی، مواردی مثل اعطای مجوز و معافیت‌های مالیاتی، در نظر گرفته شد.

چند روز پیش وزیر ارتباطات افزایش ترافیک داخلی را نشانه اعتماد مردم به پلتفرم‌های داخلی دانست. این اظهار نظر وزیر در حالی مطرح شد که با وجود طرح‌های تشویقی همچنان اعتماد عمومی به این پلتفرم‌ها جلب نشده و هنوز بسیاری از کاربران از فیلترشکن برای اتصال به پلتفرم‌های خارجی استفاده می‌کنند.

یکی از توجیهاتی که همواره مسئولان روی آن تاکید دارند استفاده کشورهایی مانند چین و روسیه از پلتفرم‌های بومی است. اگرچه در کشور چین پلتفرم‌ها با این هدف توسعه پیدا کردند که جایگزین پلتفرم‌های خارجی شوند اما حتی این کشور نیز در بحث اقتصاد دیجیتال نگاهی فرامرزی داشته و سعی می‌کند با گسترش پلتفرم‌های چینی در دنیا از بازار بین‌الملی سهم بگیرد.

کشور روسیه نیز در سال‌های اخیر محصولاتی را به بازار جهانی عرضه کرده است. به طور کلی نگاهی که تمام کشورهای دنیا اعم از چین و روسیه یا کشورهای اروپایی دارند این است که تلاش می‌کنند با حمایت از شرکت‌های استارتاپی وسرمایه‌گذاری در این زمینه دنیای دیجیتال آینده را از آن خود کنند نه اینکه پلتفرم‌هایشان را صرفا برای جایگزین شدن با پلتفرم‌های خارجی، توسعه دهند.

به عقیده کارشناسان، نگاهی که مسئولان ما به پدیده اینترنت و پلتفرم‌های بومی دارند، نه‌تنها ما را در بازار بین‌المللی سهیم نمی‌کند، بلکه بازار دیجیتال را نیز به سمت انحصار می‌برد.

به‌علاوه اینکه زیستن در دنیای دیجیتال نیاز شدیدی به تعامل با دنیا دارد. محدودسازی پلتفرم‌های خارجی، بستن عرصه رقابت و در کنار آن اجبار مردم به استفاده از پلتفرم‌های بومی نه‌تنها موجب مهاجرت مردم به این پلتفرم‌ها نمی‌شود، بلکه بی‌اعتمادی آنها را نیز به دنبال خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.