کد مطلب: ۷۹۲۰۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بهترین راهکار برای تعیین نرخ خوراک چیست؟ / تیغ کسری بودجه دولت بر گلوی صنایع ارزآور

امسال مجلس شورای اسلامی نرخ خوراک صنایع را از بودجه حذف کرده و تعیین آن را به هیات وزیران محول کرده است؛ اما آیا این تغییر رویه به نفع صنایع است؟ روش بهینه برای تعیین نرخ خوراک و پایان دادن به این چالش هر ساله چیست؟ میثم فدایی مدیرعامل سابق فرابورس و مدیرعامل شرکت تامین

امسال مجلس شورای اسلامی نرخ خوراک صنایع را از بودجه حذف کرده و تعیین آن را به هیات وزیران محول کرده است؛ اما آیا این تغییر رویه به نفع صنایع است؟ روش بهینه برای تعیین نرخ خوراک و پایان دادن به این چالش هر ساله چیست؟ میثم فدایی مدیرعامل سابق فرابورس و مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به این سوالات پاسخ داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فدایی بر این باور است که مساله مهم در خصوص نرخ خوراک، «فرمول» است که آیا این فرمول منصفانه است یا نه. او در این باره می‌گوید: الآن نرخ هابی در فرمول قرار دارد که اصلا رقابت‌پذیر نیست و به این منطقه و اقتصاد ربطی ندارد. پس اولین نکته این است که فرمول باید اصلاح شود؛ زمانی که فرمول اصلاح شد دیگر تعیین سقف قیمت چالش‌زا نیست.

مدیرعامل سابق فرابورس در ادامه به ورود دولت برای تعیین نرخ خوراک اشاره و اظهار می‌کند: واگذاری تعیین نرخ خوراک به هیات وزیران اما به نظر من مشکلات را دو چندان کرده است؛ اگر هیات وزیران فرمول را اصلاح کند خوب است اما اگر قرار باشد فرمول اصلاح نشود و بر اساس همین فرمول فعلی سقف تعیین شود اشتباه است! به این ترتیب همان چالشی که ما اکنون در پالایشی‌ها داریم به پتروشیمی‌ها هم سرایت خواهد کرد.

فدایی تاکید می‌کند: اگر می‌خواهیم خیال همه را راحت کنیم، باید فرمول را مشخص کنیم تا تحلیلگر بتواند با قیمت واقعی و مشخص تحلیل کند؛ نه اینکه منتظر بخشنامه و ابلاغیه باشد که مثلا فصل بهار نرخ گاز چقدر شده است. یک فرمول اصلاح‌شده و مشخص با شرایط رقابت پذیری منطقه باشد از دو حالت بهتر است.

ویدئوهای تحلیلی و خبری بیشتر را در صفحه ویدئو تجارت‌نیوز مشاهده کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.