کد مطلب: ۸۵۳۰۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گام بزرگ دبی برای تبدیل شدن به پایتخت اقتصاد دیجیتال جهان/ استارتاپ ها کلید جذب سرمایه خارجی

گام بزرگ دبی برای تبدیل شدن به پایتخت اقتصاد دیجیتال جهان/ استارتاپ ها کلید جذب سرمایه خارجی

اتاق بازرگانی دبی گزارش داده که از سال 2017، حدود 96درصد سرمایه‌های جذب شده در اقتصاد دیجیتال امارات، توسط استارتاپ‌های مستقر در دبی انجام شده است. همچنین دبی می‌خواهد تا سال 2031 به یک مرکز فناوری مهم جهانی تبدیل شود و ارزش اقتصاد دیجیتال خود را به بیش از 100میلیارد دلار برساند. دبی برای رسیدن به این اهداف 100هزار ویزای طلایی به طور خاص به برنامه‌نویسان و کارشناسان فناوری اختصاص می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتاق بازرگانی دبی در جدیدترین گزارشی که منتشر کرده ضمن اعلام آمارهای قابل تامل، به جزئیات برنامه‌های جاه‌طلبانه کشور امارات در حوزه اقتصاد دیجیتال اشاره کرده است.

براساس برنامه‌ریزی‌هایی که اتاق بازرگانی دبی انجام داده است، تخمین‌ زده شده که ارزش اقتصاد دیجیتال ملی امارات در سال 2031 به بیش از 140میلیارد دلار خواهد رسید و این رقم حدود 38 میلیارد دلار نسبت به ارزش کنونی بیشتر است.

در این گزارش درباره اینکه دبی چرا و چگونه می‌تواند به پایتخت بعدی اقتصاد دیجیتال جهان تبدیل شود، دیدگاهی ارائه داده شده از جمله اینکه دبی همیشه به حمایت از کارآفرینی و نوآوری مشهور بوده است. تقریباً 96درصد از کل سرمایه‌هایی که در اقتصاد دیجیتال امارات از سال 2017 جمع‌آوری شده، توسط استارتاپ‌هایی بوده که در دبی دفتر مرکزی داشته‌اند. در سال 2021، تمام استارتاپ‌ها در سراسر کشور امارات 1.2میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آن به استارتا‌پ‌های مستقر در دبی اختصاص یافته است. همچنین استارتاپ‌های اماراتی در سال 2022 بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند.

جذب 300استارتاپ از کل دنیا و ساخت 20 یونیکورن

براساس چشم‌انداز تعریف شده، اتاق بازرگانی دبی قصد دارد که 300 استارتاپ و 100هزار متخصص بین‌المللی در زمینه فناوری‌های پیشرفته را تا سال 2024 در دبی جذب کند و همچنین تا سال 2030 بیش از 20 یونیکورن بسازد.

عمر سلطان العلما، وزیر دولت در امور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال که ریاست اتاق اقتصاد دیجیتال دبی را هم برعهده دارد گفت: دو برابر شدن سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی امارات از 9.7درصد به بیش از 20درصد تا سال 2031 نشان دهنده تلاش های دبی برای تثبیت خود به عنوان یک مرکز فناوری کلیدی و مقصد جهانی پیشرو برای شرکت‌های دیجیتال است.

او افزود: «افزایش آگاهی جامعه تجاری در مورد چالش‌ها و روندهای آینده و همچنین برجسته کردن اهمیت تحول دیجیتال به عنوان موتور رشد پایدار برای بخش کسب‌وکار، یک اولویت کلیدی است.»

این گزارش علاوه بر برجسته کردن استراتژی‌ها، محرک‌ها و ذینفعان کلیدی در پشت اقتصاد دیجیتال دبی، مصاحبه‌هایی با استارتاپ‌های شاخص داخلی انجام داده و پیوند این استارتاپ‌ها با صنایع مختلف را مشخص کرده است.

اعطای 100هزار ویزای طلایی دبی برای برنامه‌نویسان و کارشناسان فناوری

اقدامات اتاق اقتصاد دیجیتال دبی برای پیشبرد اهداف خود:

- حمایت از 40هزار شغل مجازی به‌واسطه ایجاد ویزای کار از راه دور. (دبی در سال 2021 در بین 75 شهر در رتبه دوم کار از راه دور قرار گرفته و همچنین دومین مرکز کار از راه دور در حال رشد برای اهالی دیجیتال است.)

- جذب استعدادهای برتر از سراسر جهان و اعطای 100هزار ویزای طلایی به طور خاص برای برنامه‌نویسان و کارشناسان فناوری.

ویزای طلایی ویزایی است که به دارندگان آن اجازه اقامت 10 ساله در امارات را می‌دهد. همچنین برنامه‌ای به عنوان ویزای سبز امارات متحده عربی وجود دارد که اقامت پنج ساله را برای کارمندان ماهر، بدون حامی یا کارفرما در کشور فراهم می کند. این ویزا برای فریلنسرها، سرمایه‌گذاران و اهالی دیجیتال است، تا زمانی که حداقل حقوق 15000 درهم را داشته باشند.

- تبدیل شدن به یک مرکز جهانی برای ارزهای دیجیتال

- پیاده کردن استراتژی متاورس دبی در سال 2022 با هدف تبدیل شدن به یکی از 10 اقتصاد برتر در متاورس.

بهبود قوانین و سیاست‌ها برای حمایت بیشتر از اقتصاد دیجیتال

در کنار جذب استارتاپ‌ها و متخصصان، دبی قصد دارد با بهبود قوانین و سیاست‌ها از رشد اقتصاد دیجیتال حمایت کند.

برگزاری کنفرانس‌های بین المللی در مورد اقتصاد دیجیتال جدید؛ ترویج تحول دیجیتال در شرکت‌های ملی؛ بهبود محیط کسب وکار برای جذب شرکت‌های دیجیتال جهانی از دیگر اقدامات اتاق بازرگانی دبی است.

اتاق بازرگانی دبی این گزارش را با همکاری Entrepreneur Middle East و با عنوان "اقتصاد دیجیتال دبی و اکوسیستم استارتاپی پررونق آن" منتشر کرده است تا نقش اساسی اتاق را در حمایت از استراتژی‌های اقتصاد‌ دیجیتال و دستیابی به اهدافی مانند تثبیت موقعیت دبی به عنوان دومین پایتخت جهانی اقتصاددیجیتال توضیح دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.