کد مطلب: ۹۰۴۸۶۶

انجام ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تراکنش در اسفند ۱۴۰۲

انجام ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تراکنش در اسفند ۱۴۰۲

گزارش اسفندماه ۱۴۰۲ شاپرک از کاهش ۱۰ درصدی ارزش حقیقی تراکنش‌ها نسبت به اسفند ۱۴۰۱ خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش ۱۵۰ شبکه‌ی الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) به وضعیت شبکه‌ی پرداخت کشور در اسفندماه ۱۴۰۲ مربوط می‌شود که در آن تعداد تراکنش‌های شاپرک در این ماه بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۳ میلیون تراکنش با ارزش بیش از ۱۳ میلیارد و ۸۹۱ میلیون ریال به ثبت رسیده است.

این میزان تراکنش از رشد اسمی ماهانه‌ی اسفند ۱۴۰۲ نسبت به بهمن ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد و رشد حقیقی ۲۳٫۷ درصدی تراکنش‌های اسفند ۱۴۰۲ نسبت به تراکنش‌های بهمن ۱۴۰۲ خبر می‌دهد.

 

از نظر تعداد تراکنش در اسفند ۱۴۰۲ شاهد افزایش تقریباً ۷ درصدی نسبت به بهمن ۱۴۰۲ بوده‌ایم. تعداد تراکنش‌ها در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد که این تعداد با افزایش حدود ۱٫۵ درصدی از ۴ میلیارد و ۲۳۹ میلیون تراکنش به ۴ میلیارد و ۳۰۳ میلیون تراکنش رسیده است.

مقایسه‌ی سالانه‌ی ارزش حقیقی و اسمی این تراکنش‌ها هم حکایت از آن دارد که ارزش اسمی تراکنش‌ها در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به اسفند سال قبل از آن ۱۸٫۸ درصد رشد کرده اما ارزش حقیقی تراکنش‌ها در این بازه‌ی یک ساله ۱۰٫۱ درصد کاهش داشته است.

در میان تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه پرداخت الکترونیک کشور بیشترین سهم مبلغی و تعدادی در تراکنش‌ها به خرید کالا و خدمات تعلق دارد؛ پرداخت قبض و خرید شارژ هم دومین سهم مبلغی و تعدادی را به خود اختصاص می‌دهد. سهم مبلغی خرید کالا و خدمات هم ۹۸ درصد و سهم تعدادی آن ۸۹ درصد بوده است.

۹۱٫۵ درصد پرداخت‌ها با کارتخوان فروشگاهی انجام شده است

در میان سه روش پرداخت در شبکه‌ی پرداخت الکترونیکی کشور، یعنی کارتخوان فروشگاهی، ابزار پذیرش موبایلی و ابزار پذیرش اینترنتی، پرکاربردترین روش پرداخت با کارتخوان فروشگاهی، با ۹۱٫۵ درصد است. ابزار پذیرش اینترنتی نیز سهم ۶٫۱ درصدی داشته و در اسفندماه ۱۴۰۲ فقط ۲٫۲ درصد از پرداخت‌ها با ابزار پذیرش موبایلی انجام شده است.

تعداد ابزارهای پذیرش اینترنتی فعال در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل از آن، ۳٫۱ درصد رشد کرده و از یک میلیون و ۱۳۳ هزار ابزار در بهمن‌ماه به یک میلیون و ۱۶۹ ابزار در اسفندماه رسیده است.

ابزارهای کارتخوان فروشگاهی هم در این مدت ۱٫۴ درصد رشد داشته‌اند و ابزار پذیرش موبایلی هم با رشد ۰٫۱۷ درصدی از تعداد ۶ هزار و ۴۶۰ مورد به ۶ هزار و ۴۷۱ ابزار رسیده است.

در آخرین ماه از سال ۱۴۰۲، ۹۲٫۴ درصد از پرداخت‌های انجام‌شده در شبکه‌ی پرداخت الکترونیکی کشور موفق بوده و ۷٫۵ درصد از آن‌ها هم با خطا مواجه شده و ناموفق بوده است.

در میان خطاهای ثبت‌شده هنگام پرداخت الکترونیکی ۸۴٫۸ درصد از کل آن‌ها «خطای کاربری» بوده است؛ یعنی مواردی مانند کمبود موجودی یا فراموشی رمز کارت.

در اسفندماه سال گذشته ۸٫۶ درصد از کل خطا‌ها، خطای صادرکنندگی و ۵٫۱ درصد نیز خطای شاپرکی است. خطای پذیرندگی با ۰٫۷ درصد و خطای کسب‌وکار با ۰٫۶ درصد کمترین خطاهای ثبت‌شده بوده‌اند.

طبق آخرین گزارش شاپرک، در میان شرکت‌های پرداختی، به‌پرداخت ملت با ۱۹٫۷ درصد سهم از مبلغ تراکنش‌ها بیشترین سهم مبلغی را دارد. پرداخت الکترونیکی سامان با اختلافی اندک سهم ۱۹٫۲ درصدی داشته و در مقام دوم بیشترین سهم مبلغی تراکنش‌ها ایستاده است.

پرداخت الکترونیک سداد هم با اختلاف ۷ درصدی نسبت به دو شرکت اول سهم ۱۲ درصدی را به دست آورده است.

تجارت الکترونیک پارسیان (با ۱۰٫۶ درصد سهم)، پرداخت الکترونیک پاسارگاد (با ۹٫۷ درصد سهم)، کارت اعتباری ایران کیش (با ۷٫۶ درصد سهم) و پرداخت الکترونیک سپهر (با ۷ درصد سهم) در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. سایر شرکت‌های پرداختی هم سهم ۵ درصد و کمتر از آن دارند.

منبع : زومیت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.