کد مطلب: ۸۹۰۷۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اتحادیه اروپا پولشویی در فوتبال را بررسی می‌کند/پای آبراموویچ گیر است؟

اتحادیه اروپا پولشویی در فوتبال را بررسی می‌کند/پای آبراموویچ گیر است؟

قانونگذاران می‌گویند اتهامات سوءرفتار توسط مالک سابق باشگاه چلسی رومن آبراموویچ به جنگ صلیبی آنها علیه پول‌های کثیف در ورزش اعتبار می‌بخشد؛ اگرچه دیگران احتیاط را توصیه می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، افشاگری‌های اخیر در مورد سوءاستفاده‌های مالی در باشگاه چلسی، آتشی را به دنبال برنامه‌های اتحادیه اروپا برای به‌کارگیری محدودیت‌های شدید ضدپولشویی در فوتبال روشن کرده است.

مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا بر سر اینکه آیا باشگاه‌ها، نمایندگان و انجمن‌های فوتبال را تحت قوانین ضدپولشویی اتحادیه قرار دهند، درگیر نبردی شده‌اند که احتمالاً حامیان مالی و حتی هواداران را ملزم به بررسی گسترده می‌کند.

ادعاهایی که این هفته مبنی بر تراکنش‌های مالی پیچیده انجام شده توسط رومن آبراموویچ مالک سابق چلسی مطرح شد، مهمات بیشتری را به آن دسته از نمایندگان پارلمان اروپا که مایل به قرار دادن فوتبال در محدوده قوانین هستند، داده است.

فوتبال؛ روش نوین پولشویی و دور زدن مالیات

دیمین کارمه، قانونگذار حزب سبز فرانسه که به نمایندگی از پارلمان اروپا مذاکرات ضدپولشویی را رهبری می‌کند، در بیانیه‌ای گفت: «مساله چلسی یک بار دیگر خطرات ذاتی در بخش فوتبال را نشان می‌دهد. قوانین پولشویی و فرار مالیاتی نمی‌تواند هیچ شکافی را تحمل کند... هیچ بخش اقتصادی پرخطری را نمی‌توان از نظارت مستثنی کرد.»

دفتر روزنامه‌نگاری تحقیقی با استناد به اسناد فاش شده، ادعا کرد که آبراموویچ ده‌ها میلیون دلار از طریق شرکت‌های خارج از انگلستان در جهت فرار از مالیات پرداخت کرده است و قوانینی را که برای تضمین فیرپلی مالی در این ورزش در نظر گرفته شده است را دور می‌زند.

نمایندگان پارلمان اروپا باشگاه‌های فوتبال، نمایندگان و انجمن‌ها را هدفی وسوسه‌انگیز برای تأمین مالی غیرقانونی می‌دانند و از آنها می‌خواهند که فعالیت‌های مشکوک را به مقامات گزارش دهند - درست همانطور که بانک‌ها، دلالان هنری و تاجران الماس قبلاً از این روش برای پولشویی و فرار مالیاتی استفاده می‌کردند.

این خبر به دنبال گزارش سال 2019 از کمیسیون است که «سازمان پیچیده و نبود شفافیت» بازی را به عنوان یک خطر پولشویی نشان می‌دهد و یک مطالعه در سال 2020 از آژانس پلیس اتحادیه اروپا (یوروپل) که ادعا می‌کرد تبانی بازی توسط گروه‌های جنایی مافیایی انجام شده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شورا کمتر متقاعد شده‌اند. در یک نشست غیرعلنی در روز سه‌شنبه، 14 نوامبر، نمایندگان پارلمان اروپا و اعضای شورا برای بررسی متن نهایی قانون مبارزه با پولشویی ملاقات کردند.

هدف مشترک یوفا و اتحادیه اروپا

یوفا، هیات حاکمه فوتبال اروپا، به یورونیوز گفت که هدفش مقابله با جرایم مالی و حفاظت از یکپارچگی بازی است - اما از اتحادیه اروپا خواست تا در تنظیم مقررات عجله نکند.

سخنگوی یوفا در بیانیه‌ای گفت: «سیاست‌گذاران اتحادیه اروپا باید به طور مناسب با ذینفعان فوتبال در ارزیابی تأثیرات و توسعه گزینه‌های سیاستی که اهداف مشترک ما را برآورده می‌کنند، تعامل کنند.»

این اتفاق ممکن است برگرفته از تجربه بلژیک باشد – که قوانین جدید ضدپولشویی را برای فوتبال پس از رسوایی سال 2018 به نام «عملیات صفر» تصویب کرد که دادستان‌ها در مورد تراکنش‌های مالی مشکوک در باشگاه‌هایی از جمله اندرلخت، کلوب بروژ و استاندارد دو لیژ تحقیق کردند.

ویلیام بول، استادیار دانشگاه ماستریخت که یک مطالعه با بودجه یوفا در سال 2022 در مورد قوانین بلژیک نوشت و این سوال را مطرح کرد که آیا قوانین ضد پولشویی راه درستی برای پیشرفت است یا خیر.

بول گفت: «در بخش فوتبال، به نظر می‌رسد همه تقریباً موافق هستند که مشکلی از نظر شفافیت، اعتبار، نگرانی در مورد معاملات مخفیانه مختلف یا پرداخت از طریق نمایندگان وجود دارد.»

چلسی بلافاصله به درخواست یورونیوز برای اظهار نظر پاسخ نداد، اما در بیانیه‌ای که به دفتر روزنامه‌نگاری تحقیقی ارائه شد، گفت که این اتهامات مربوط به مالکیت فعلی باشگاه است و باشگاه گزارش‌های مالی ناقص احتمالی را به تنظیم‌کنندگان فوتبال گزارش کرده است.

 سخنگو دفتر روزنامه‌نگاری تحقیقی گفت نمایندگان آبراموویچ که سال گذشته پس از تحریم شدن به دلیل ارتباطش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مجبور به فروش چلسی شد، به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.